تبیان، دستیار زندگی
یکی از شایع‌ترین مراجعات به پزشکان متخصص پوست در فصول گرم بهار و تابستان، بروز خارش شدید در نواحی پشت دست‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خارش دست‌ها و چشم در فصل گرما


یکی از شایع‌ترین مراجعات به پزشکان متخصص پوست در فصول گرم بهار و تابستان، بروز خارش شدید در نواحی پشت دست‌ها، ساعد و گاهی صورت است.


خارش دست

مبتلایان معمولا به همراه خارش در پشت دست و ساعد، از قرمزی و بروز جوش‌ها و برجستگی‌های پوستی کوچکی شاکی هستند که به مرور زمان در طول شب یا در محیط خنک از شدت آن کاسته می‌شود.

اگر چه دانستن عوامل محیطی خارش‌زا ضروری است، اما باید دانست که مهم‌ترین علت خارش در این فصل با شرح حالی که بیان شد به علت تابش نور خورشید به پشت دست‌ها و ساعد است.

ممکن است دو سوال مهم مطرح شود؛ اول آن که مگر در زمستان و پاییز نور خورشید وجود ندارد؟

و دوم آن که چرا پشت دست و ساعد بیش از صورت دچار خارش می‌شود، در حالی که صورت بیشتر از سایر نقاط بدن در معرض نور خورشید قرار دارد.

در پاسخ به سوال اول باید گفت: افزایش طول روز و شدت نور خورشید در فصل بهار و تابستان، مهم‌ترین علت بروز خارش است، این به آن معنی است که پوست بدن ما در این فصول، طول موج‌های بیشتری از نور آفتاب (امواج آ و بی) را دریافت می‌کند.

پاسخ سوال دوم هم این است که هر منطقه‌ای از بدن که در فصل زمستان و پاییز کمتر در معرض تابش نور بوده یا کاملا پوشیده بوده‌اند و اکنون (بهار یا تابستان) بنا به دلایلی به راحتی در معرض نور قرار دارد، می‌تواند بیش از هر عضو دیگر دچار خارش شود. به عنوان مثال در فصل زمستان ما معمولا لباس آستین بلند به تن می‌کنیم، در حالی که در فصل بهار تمایل به پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه داریم، بنابراین باید بدانیم ساعدها و دست‌هایمان که معمولا در فصل زمستان و پاییز پوشیده و حتی محروم از تابش نور ضعیف خورشید در فصول سرد بوده‌اند، اکنون ناگهان با روزهای بلند و گرم در معرض تابش نور قوی خورشید هستند که انتظار آن حد تابش و گرما را نداشته‌اند و به همین خاطر ممکن است شدت میزان خارش، در صورت کمتر از دست‌ها و ساعد باشد، زیرا طی فصول سرد صورت در تماس مستمر با نور خورشید ضعیف بوده و به اصطلاح به نور آفتاب عادت کرده و مقاومت مختصر داشته است.

گاهی بعضی بیماران از خارش شدید در گوش‌ها و گردن در فصل گرم شاکی هستند که اتفاقا باید گفت اینها کسانی هستند که در فصول سرد با کلاه و شال، گوش‌ها و گردن خود را می‌پوشانند و در فصول گرم، ناگهان گوش‌ها و گردن آنها در معرض نور شدید واقع می‌شوند که خود علتی مهم برای بروز خارش و قرمزی طاقت‌فرسای آنان است.

خارش و قرمزی چشم می تواند عوارضی مانند ایجاد ناخنک در چشم، آب مروارید و ایجاد اختلال در شبکیه را به دنبال داشته باشد

توصیه‌های درمانی و پیشگیرانه

ـ پوشش کامل پوست مناطق حساس بدن با لباس رنگ روشن، سبک و نخی که اخیرا دچار خارش شده (لباس آستین بلند، دستکش نخی، پیراهن یقه‌دار، بسته نگه داشتن پیراهن در مناطق گردن و سینه و استفاده از کلاه لبه‌دار برای جلوگیری از تابش نور آفتاب به گردن و گوش‌ها)

ـ استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی 30 یا بالاتر برای صورت، گوش‌ها و پشت دست‌ها و تجدید هر 3 تا 4 ساعت اگر در فضای باز و آفتابی هستید.

ـ اگر شدت خارش زیاد است، می‌توانید از پماد موضعی استروئیدی متوسط مانند فلوسینولون در محل خارش و قرص خوراکی ضد خارش، البته با نظر پزشک متخصص، برای مدت کوتاه استفاده کنید.

ـ کسانی که از وسعت و شدت بیشتری از این بیماری رنج می‌برند، لازم است با پزشک متخصص پوست برای اطمینان از وجود یا عدم وجود بیماری‌های روماتیسمی پوست و مفاصل مشورت کنند.

خارش شدید چشم در فصل گرما را جدی بگیرید

خارش شدید چشم شایع ترین حساسیت چشمی است که در فصل گرما به علت مواجه شدن با آفتاب شدید بروز می کند.

خارش چشم

خارش و قرمزی چشم می تواند عوارضی مانند ایجاد ناخنک در چشم، آب مروارید و ایجاد اختلال در شبکیه را به دنبال داشته باشد.

به افرادی که در فصل گرما با آلرژی های چشمی مواجه می گردند، توصیه می شود به منظور اقدامات درمانی مناسب بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

استفاده از عینک های آفتابی و کمتر در معرض نور شدید آفتاب قرار گرفتن در کاهش حساسیت های چشمی موثر است.

کسانی که در محیط های خاص به سر می برند، از جمله آنهایی که زیاد کنار دریا هستند، رانندگانی که به مدت طولانی در جاده بسر می برند و همچنین اشخاصی که به ارتفاعات می روند حتما باید از عینک های مخصوص استفاده کنند.

با توجه به فصل گرما و استفاده از استخرهای عمومی، استفاده از عینک مخصوص شنا برای جلوگیری از حساسیت های چشمی ضروری است.

خشکی چشم از شایع ترین عوارض چشمی در فصل گرما است. این مساله بویژه در زنان بیشتر مشاهده می شود.

یکی از راه های درمان این مشکل استفاده از قطره های اشک مصنوعی است که باعث مرطوب نگه داشتن سطح چشم می شود.

اشک های مصنوعی که در بطری های چند بار مصرف قرار دارند، حاوی ماده نگهدارنده ای هستند که ممکن است چشم نسبت به آن حساس باشد و ایجاد آلرژی و حساسیت کند.

فراوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - دکتر سید ناصر عمادی، متخصص پوست

ایرنا- دکتر مهدی مدرس زاده، چشم پزشک

مطالب مرتبط:

چگونه از شر خارش خلاص ‌‌شویم؟

توصیه های ضد خارش پوست

خارش پوست و علل آن

آفتاب چشم هایتان را نسوزاند

مسمومیت با آفتاب و آفتاب‌سوختگی

تاثیرات مضر نور خورشید بر چشم

چه خطراتی چشم‌ها را در تابستان تهدید می کند

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

آلرژی به نور خورشید

آفتاب شما را پیر می‌کند

تاثیرات نور خورشید بر پوست

چند نکته ی ضد آفتابی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.