تبیان، دستیار زندگی
انجمن نجوم تبیان از سال 1387 فعالیت خود را در عرصه نجوم آماتوری به صورت مجازی آغاز کرده و به برگزاری برنامه های مختلف نجومی پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه از انجمن نجوم تبیان نمی دانید

انجمن نجوم تبیان در روز نجوم


انجمن نجوم تبیان از سال 1387 فعالیت خود را در عرصه نجوم آماتوری به صورت مجازی آغاز کرده و به برگزاری برنامه های مختلف نجومی پرداخته است. البته فعالیت های این انجمن فقط در دنیای مجازی باقی نمانده و تا کنون فعالیت های علمی و عملی زیادی را به صورت حضوری ساماندهی نموده است. انجمن نجوم تبیان با هدف ترویج علم نجوم، توسعه و پیشرفت آن سال هاست که در برنامه های مختلف شرکت کرده و در این راستا قدم برمی‌دارد. امسال نیز طبق روال سال های گذشته خود غرفه تبیان روز نجوم را کنار مردم در رصدخانه زعفرانه گذراند.

انجمن نجوم تبیان از ابتدای فعالیتش در بخش انجمن های تخصصی با هدف  ترویج علم زیبای نجوم در میان عموم مردم به برگزاری برنامه های مختلف ترویجی پرداخته است.

این برنامه ها گاه در حوزه مجازی و گاه به صورت حضوری بوده است. به طور مثال برنامه های مجازی در محیط انجمن، ایجاد تاپیک های علمی در حوزه نجوم ، پرسش و پاسخ و بحث علمی آموزشی را می توان نام برد. برگزاری کلاس های آموزشی، شرکت در کارگاه های مختلف علمی و از همه مهم تر برگزاری برنامه روز جهانی نجوم از جمله فعالیت های حضوری این انجمن در جامعه نجوم آماتوری است.

انجمن نجوم تبیان در روز نجوم

برخی از این فعالیت ها که به تشریح بیشتر آن می پردازیم برگزاری روز جهانی نجوم از سال 87 تا کنون و برگزاری شب های رصدی می باشد. روز جهانی نجوم: این برنامه در سال های 88و89 در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و در سال90 همراه با انجمن نجوم آسمان کویر یزد در شهر یزد برگزار شد. در این برنامه ها غرفه هایی با موضوعات مختلف از جمله آشنایی با ابزار های نجوم باستان، شاتل ها، بلوتوث نجومی، مسابقات گوناگون دایر و مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت.

شب های رصدی: این برنامه  هر سال در مناطق مختلفی از جمله کاروانسرای قصر بهارم، صوفی آباد سمنان و ... برگزار شده است. این برنامه ها با آموزش رصد آسمان، نحوه استفاده از تلسکوپ، اسکیچ زدن از اجرام سماوی و بحث های نجومی گوناگون همراه بوده است.

امسال نیز انجمن نجوم تبیان روز نجوم را در رصدخانه زعفرانیه  درکنار مردم برگزار کرد. این برنامه در تاریخ هشتم اردیبهشت از ساعت 14 الی 21 ادامه داشت و با حضور بسیار زیاد مردم علاقه مند روبه رو شد. همچون سال گذشته که این انجمن برنامه خود را در شهر یزد برگزار کرد و سال های پیش تر، غرفه تبیان با حضور مدیران و اعضایی که برخی از شهرهای دور به تهران آمده بودند بسیار پربار بود.

انجمن نجوم تبیان از ابتدای فعالیتش در بخش انجمن های تخصصی با هدف  ترویج علم زیبای نجوم در میان عموم مردم به برگزاری برنامه های مختلف ترویجی پرداخته است.این برنامه ها گاه در حوزه مجازی و گاه به صورت حضوری بوده است

مرکزیت بحث های موجود، بروشور ها و تصاویر اینفوگرافیکی بود که به مردم ارائه می شد مانند گذر زهره از مقابل خورشید، پدیده ای که می توانید در صبحگاه 17 خرداد 91 همراه با طلوع خورشید مشاهده‌اش کنید. البته قابل ذکر است که این پدیده تا 105 سال دیگر قابل مشاهده نخواهد بود. انجمن تبیان با چاپ تصاویر اینفوگرافی در این خصوص و توزیع آن در جهت مطلع کردن مردم در خصوص این پدیده زیبا بر آمد.

از جمله ی موارد مورد ارائه ما در این روز می توانیم به بروشور معرفی انجمن و فعالیت های آن در حوزه نجوم آماتوری، بروشور نحوه ورود به انجمن، فرم های عضویت پخش شده میان مردم، تصویر اینفوگرافی در مورد شاتل ها و برخی خصوصیتشان مثل حجم، وزن و ... و بروشور نحوه جهت یابی در شب را نام برد. البته بخشی به عنوان بلوتوث نجومی نیز وجود داشت که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت، در این بخش کتاب موبایلی در خصوص منظومه شمسی و نرم افزار قبله یابی تبیان در اختیار مردم قرار می گرفت.

انجمن نجوم تبیان در روز نجوم

بخش جالب دیگری که با استقبال غیر قابل پیش بینی ما روبه رو شد مسابقه نجومی بود. در این بخش سوالی چند گزینه ای در اختیار همه قرار گرفت و پس از جدا کردن پاسخ های درست به سه نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایز ارزنده ای داده شد.

می توانید گزارش کامل تر این برنامه همراه با تصاویر آن را در بخش انجمن های تخصصی و پس از آن انجمن نجوم مشاهده کنید و نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما درمیان بگزارید. همچنین می توانید با پیوستن به ما در بحث های موجود در انجمن مشارکت کرده و در فعالیت های حضوری همراه ما باشید و جدای از ترویج این علم آسمانی اطلاعات نجومی خودتان را نیز محکی بزنید و در جهت پیشرفت آن برآیید.

انجمن نجوم تبیان برنامه دیگری نیز در روز 14 اردیبهشت ماه در مرکزعلوم و ستاره شناسی تهران خواهد داشت که می توانید با حضور خود رونق بیشتری به آن ببخشید.

پل ارتباطی شما با انجمن anjoman.nojum@tebyan.net .

سپیده کریمی_جانشین انجمن نجوم تبیان

بخش دانش و زندگی تبیان