تبیان، دستیار زندگی
این اصطلاح از دیود ساطع کننده نور یا Light Emitting Diode برگرفته می شود. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگر، نسخه پیشرفته صفحات LCD ، LED ها هستند. صفحات LED به جای لامپ های ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت LCD و LED

تفاوت lcd و led

در مقاله های قبل به صفحات LCD و پلاسما و CRT اشاره کردیم.  گفتیم که LCD ها قیمت مناسبی دارند، به راحتی در هر جایی می توان از آن ها استفاده کرد، کیفیت تصویر آن ها بالاست و ساختار صفحه آن ها شفاف و باریک است.

LED:

این اصطلاح از "دیود ساطع کننده نور" یا Light Emitting Diode برگرفته می شود. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگر، " نسخه پیشرفته صفحات LCD،  " LED ها هستند. صفحات LED به جای لامپ های فلوئورسنت کاتدی سرد که در صفحات LCD از آن ها استفاده می شود، از نور پس زمینه دیود ساطع کننده نوری استفاده می کنند.

تفاوت lcd و led

اجزای یک نمایشگر LED با تابلوی LCD

تفاوت ها:

از نظر تکنیکی، تلویزیون های LCD و LED هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛ تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست.

LCD  شامل دو لایه پلاریزه (قطبیده) شیشه ای است که توسط بلورهای مایع موجود در یکی از لایه ها به هم چسبیده اند. زمانی که جریان الکتریکی از میان این بلورها عبور می کند، به منظور تولید تصاویر روی صفحه، نور را از خود عبور می دهند یا جلوی آن را می گیرند.

تفاوت lcd و led

ساختار یک واحد نمایشگر و سلول نمایشگر LCD که از نور پس زمینه چند رنگ و هدایت نوری و LED های نصب شده در لبه

LED  معمولا دو شکل عمده ای از نور پس زمینه به نام های نور حاشیه و کم کننده نور موضعی یا نوردهی منظم را داراست. نور حاشیه باعث می شود که در هر ترکیب بسیار نازکی از LED، در اطراف حاشیه صفحه تصویر وجود داشته باشد.در این نور پس زمینه، مجموعه ای از دیودها در راستای لبه های خارجی صفحه نمایش قرار می گیرند. زمانی که برق وجود داشته باشد، نور در کل صفحه پخش می شود. در کم کننده نور پس زمینه موضعی، انبوهی از نورهای LED در پشت صفحه وجود دارند که می توانند برای کم کردن مقدار نور پس زمینه در نواحی تاریک و افزودن روشنایی در مناطق روشن برای بهبود کیفیت تصویر به کار روند. یعنی چندین ردیف دیود کنترل کننده روشنایی و تضعیف نور در کل قسمت پشتی صفحه نمایش وجود دارند که می توانند به طور مستقل از هم، روشن و خاموش شوند.

تفاوت lcd و led

میزان تیرگی / کنتراست:

هیچ شکی نیست که LED نسبت کنتراست بهتری نسبت به LCD دارد (کنتراست به معنای اختلاف شدت روشنایی بین اجزای مختلف یک تصویر است). این برتری به علت نواحی سیاه روی صفحه است و این که راه عبورکدام نور پس زمینه توسط دوران و چرخاندن بلورهای صفحه نمایش، مسدود شده است. راه انداز اصلی برای LED، کم کننده موضعی است که با کم کردن نور پس زمینه، منطقه سیاهی روی صفحه نمایش تولید می کند و باعث می شود جزئیات تصویر با نسبت کنتراست خوبی حاصل شود.

دقت رنگ:

تفاوت بین دو تکنولوژی LED و LCD آن چنان واضح نیست اما LED به دلیل نورهای رنگی RGB (Red-Green-Blue)  یا چرخه رنگی بر LCD برتری دارد و نور پس زمینه را تحت تأثیر قرار می دهد.

تفاوت lcd و led

زوایای دید:

اگر صفحه نمایش،  زاویه دید عریض تر (تقریبا بیش تر از ٣٠ درجه) دور از  مرکز داشته باشد، نسبت کنتراست LCD کم تر می شود؛ اما در مورد LED چنین اتفاقی نمی افتد.

تفاوت lcd و led

اندازه های موجود:

صفحات LCD: از ١٥ اینچ تا ٦٥ اینچ

صفحات LED: از ١٧ اینچ تا ٧٠ اینچ

نمایش ویدئویی سریع:

نمایش دادن سریع ویدئویی به زمان عکس العمل و مدت زمان ظاهر شدن یک تصویر جدید در تلویزیون های LCD و LED بستگی دارد. اما LED زمان عکس العمل سریع تری دارد که بر محو شدن و تاری تصاویر مخصوصا ویدئوهایی که سرعت عمل آن ها بالاست، غلبه می کند.

مصرف برق:

صفحه نمایش کم کننده نور در LED، برق بیش تری نسبت به LCD مصرف می کند. اما در صفحه نمایش LED با نور پس زمینه حاشیه، مصرف برق نسبت به صفحه LCD با همان ابعاد، کم تر است.

جمع بندی:

تلویزیون های LED همان  تلویزیون های LCD اند  و می توان گفت که  به دلیل استفاده از سیستم جدید نور پس زمینه در LED ها ، این تلویزیون ها نسخه جدیدتر LCD ها هستند.

تلویزیون LED از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کند؛ در حالی که تلویزیون LCD از لامپ های فلوئورسنت استفاده می کند. اما  هر دوی  این  تلویزیون ها  از تکنولوژی صفحه نمایش بلور مایع استفاده می کنند. تفاوت اصلی این تلویزیون ها در قسمت پشتی آن ها و نور پس زمینه آن ها است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم: خدیجه آلچالانلو