تبیان، دستیار زندگی
هیچ کس دوست ندارد پیر شود و احساس پیر بودن را داشته باشد، ولی پیر شدن نیز حقیقتی از زندگی است. اما غیر ممکن است که بتوان برای همیشه، جوان باقی ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسیری برای فرار از پیری!


هیچ کس دوست ندارد پیر شود و احساس پیر بودن را داشته باشد، ولی پیر شدن نیز حقیقتی از زندگی است. هرچند غیر ممکن است که بتوان برای همیشه جوان باقی ماند، اما با کمک یک الگوی زندگی سالم، می‌توانیم نیروی جسمانی و شادابی خود را بهتر حفظ نماییم.


پیری

طبیعی است که همه ما دوست داریم سلامت و زیبایی جوانی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ نماییم. بر همین اساس در تبلیغات رسانه‌ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می‌نمایند. واقعیت آنست که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک‌های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و از جمله عوارض ظاهری افزایش سن، می‌توان افزایش چین و چروک‌های پوست و سفید شدن موها و ... را نام برد.

اصلاح رژیم غذایی‌تان می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی‌تان جوان تر و سالم‌تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و حتی آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم‌های ضد پیری میسر نمی‌شود بلکه تغذیه سالم و ورزش، نقش‌های بسیاری مهمی را در حفظ سلامت جوانی بازی می‌نمایند.

جزء اصلی یک رژیم غذایی برای حفظ جوانی، مصرف آنتی اکسیدان‌ها هستند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها محافظت کرده و روند پیری شما را به تعویق می‌اندازند. آنتی اکسیدان‌ها شما را از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: سرطان، آلزایمر، بیماری‌های قلبی و افزایش فشار خون و... نیزمحافظت می‌نمایند. آنتی اکسیدان‌ها قادرند روند پیری را به تعویق بیندازند. برخی از مهم‌ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدانها عبارتند از: توت‌ها، کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه فرنگی.

در بخش زیر برخی از راهکارهای تغذیه ای برای به تعویق انداختن پیری ارائه گردیده است که شما را در جهت آنچه که باید بخورید راهنمایی می‌كند:

جزء اصلی یک رژیم غذایی برای حفظ جوانی، مصرف آنتی اکسیدان‌ها هستند. برخی از مهم‌ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدانها عبارتند از: توت‌ها، کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه فرنگی.

كاهش مصرف چربی و شكر

مصرف چربی و شکر خود را محدود نمایید. نشان داده شده است که مصرف بی رویه مواد قندی علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای متابولیک وابسته، می‌تواند پیری زودرس را در پوست ایجاد نماید.

ویتامین‌ها

از منابع غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی به میزان مکفی بهره ببرید و علاوه بر آن می‌توانید از مصرف مقدار ملایمی مکمل‌های چندگانه ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز استفاده كنید. البته مسلم است که قبل از مصرف هر نوع مکملی، باید با پزشک معالج‌تان مشورت کنید. از پزشک معالج‌تان بپرسید که آیا صلاح می‌داند مقداری آنتی اکسیدان اضافی استفاده نمایید، برای مثال مکمل ویتامین ای (به میزان 100 IU).

افزایش مصرف بعضی خوردنی‌ها

بر مصرف انواع اقلام غذایی مفید نظیر: انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، شیر و محصولات لبنی عاری از چربی، گوشت لخم بدون چربی و به ویژه مصرف ماهی توجه و تاکید داشته باشید.

نوشیدن آب به میزان كافی

آب و مایعات فراوان بنوشید. در طی روز در حدود هشت لیوان آب و مایعات مصرف نمایید، مایعات و آب کافی به خروج و شستشوی سموم بدنتان کمک خواهد نمود.

كربوهیدرات‌ها

بر مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده و سبوس‌دار تاکید داشته باشید؛ و مصرف انواع نان‌ها و غلات سبوس‌دار را به مصرف انواع کربوهیدرات‌های ساده با قابلیت هضم سریع مانند: برنج، آرد سفید، نان تهیه شده از آرد سفید، پاستا و... ترجیح دهید.

هفته ای دو بار ماهی و محصولات دریایی را که حاوی چربی‌های غیر اشباع مفید هستند مصرف نمایید.

سبزیجات ریشه‌ایی

از مصرف بیش از حد انواع سبزیجات ریشه‌ای و نشاسته‌ای مانند سیب زمینی و هویج و... اجتناب کنید چرا که آن‌ها نیز می‌توانند منجر به عدم تعادل قند خون گردند و مصرف بیش از حد آن‌ها نیز می‌تواند اضافه وزن را به همراه داشته باشد.

سبزیجات رنگی

انواع سبزیجات رنگی که محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارند را انتخاب نمایید برای مثال : کلم، اسفناج، گوجه فرنگی و...

میوه‌ها

مصرف میوه تازه را به آب‌میوه، به ویژه آب‌میوه‌های صنعتی که حاوی شکر بالاتری می‌باشند ترجیح دهید.

ورزش كافی

ورزش، پیاده روی و فعالیت بدنی کافی را در الگوی زندگی روزانه خود بگنجانید. لزوماً لازم نیست ورزش حرفه‌ای را تجربه نمایید، بلکه پیاده روی روزانه نیز در این زمینه، البته در صورت تداوم، مفید می‌باشد.

سرخ کردن غذا

سرخ كردنی‌ها

از مصرف غذاهای سرخ کرده و فرآوری شده و غذاهای آماده و فست فود اجتناب نمایید. سعی کنید غذاهای سالم‌تری که در طبخ آن‌ها چربی‌های اشباع کمتری به کار رفته است، مصرف نمایید.

مواد پروتئینی

در انتخاب مواد پروتئینی، تنوع پروتئین‌های حیوانی و گیاهی را در نظر داشته باشید. از طرف دیگر در انتخاب پروتئین‌های حیوانی علاوه بر گوشت قرمز، از انواع گوشت‌های سفید هم استفاده نمایید.

ماهی

هفته ای دو بار ماهی و محصولات دریایی را که حاوی چربی‌های غیر اشباع مفید هستند مصرف نمایید.

چربی‌ها

چربی‌های دریافتی خود را از طریق مصرف انواع چربی‌های سالم مثل: مغزها، چربی ماهی، روغن زیتون و... دریافت نمایید و از مصرف انواع لبنیات پر چرب و گوشت‌های قرمز پر چرب پرهیز نمایید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: Unfaithfull

برگرفته از انجمن: بهداشت و سلامت