تبیان، دستیار زندگی
ضایع کردن عمرهاى خود در آنچه براى شما باقى نمى‏ماند، دورى گزینید؛ زیرا عمرهاى از دست رفته باز نمى‏گردند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیزی که جایگزینی ندارد!


ضایع کردن عمرهاى خود در آنچه براى شما باقى نمى‏ماند، دورى گزینید؛ زیرا عمرهاى از دست رفته باز نمى‏گردند .


زمان

انسان با محدودیّتى که دارد، در برابر جهانى پهناور از اسرار و علوم و اطلاعات قرار دارد. ذهن محدود ما، چگونه مى‏تواند همه امور را اعمّ از مسائل حیاتى و ارزشمند و موضوعات واهى و بى اساس، در خود جاى دهد؟! پس چون گنجایش فکر ما محدود است، باید متوجّه باشیم به دلیل ظرفیّت محدودى که داریم، به امور مهم و حیاتى بپردازیم و ذهن خود را متوجّه به مسائل بى‏ارزش و بى‏محتوا نکنیم.

تفریحات بیجا، خواندن کتابهاى بى‏ارزش، معتاد شدن به برنامه‏هاى گوناگون رادیو و تلویزیون، به آسانى فکر و ذهن را اشغال مى‏کند و از پرداختن به امور مهم و حیاتى باز مى‏دارد.براى دستیابى به هدفهاى عالى، باید از این گونه امور چشم پوشى کنید و ذهن خود را از آنها فارغ نمائید؛ تا وقت و فرصت براى رسیدن به امور مهم داشته باشید.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

اِحْذِرُوا ضِیاعَ الْاَعْمارِ فِیما لایَبْقى لَکمْ فَفائِتُها لایَعُودُ.(1)

از ضایع کردن عمرهاى خود در آنچه براى شما باقى نمى‏ماند، دورى گزینید؛ زیرا عمرهاى از دست رفته باز نمى‏گردند.

هم اکنون تصمیم بگیرید آینده شما نسبت به گذشته شما، از کیفیّتى برتر برخوردار باشد و اگر اینک از گذشته خود پشیمان هستید، کارى نکنید که در آینده افسوس این زمان را بخورید. حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

بادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ اَنْ تَکوُنَ غُصَّةً.(2) ؛ از فرصتها استفاده کن؛ قبل از آن که مایه افسوس شود.

از هر جاى ضرر که برگردید، به نفع شما است. پس در هر موقعیّتى که هستید، سعى کنید آینده‏اى بهتر از گذشته داشته باشید. از فرصتى که دارید استفاده کنید و تا مهلت دارید از لحظات عمر خود بهترین استفاده را بدست آورید.

بهره‏گیرى علّامه مجلسى از عمر خویش

شخصیّتهاى بزرگ و مردان نامىِ تاریخ ما، با رفتار و کردار نیک و خدا پسندانه خود، از فرصتها بهترین استفاده‏ها را نمودند و نام نیکشان را جاودانه ساختند. شما نیز لحظات زندگى خود را ارج نهید و با اعمال شایسته و پرثمر، نتیجه‏اى جاویدان و همیشگى بدست آورید.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

اَلْاَیَّامُ صَحائِفُ آجالِکمْ، فَخَلِّدُوها اَحْسَنَ اَعْمالِکمْ.(3)

روزها، صفحه‏هاى اجلهاى شما است؛ پس با اعمال نیک آن را جاویدان سازید.

ساعات زندگى و لحظاتى را که مى‏گذرانیم، مهلت‏هایى است که کم‏کم از دست مى‏دهیم. شخص خردمند و زیرک کسى است که فرصتى را که دارد، غنیمت شمارد و از آن به بهترین وجه استفاده کند

وقت شناسی در سیره پیشوایان

پیامبران و امامان (علیهم السلام) به طور مکرر مردم را به اغتنام فرصت ها و اهمیت دقت و استفاده صحیح از آن سفارش می کردند، و خود در این راستا پیشتاز و الگو بودند، پیامبر(صلی الله علیه و آله ) به ابوذر فرمود:«اِغتَنِم خَمساً قَبلَ خَمسٍ،حَیاتَکَ قَبلَ مَوتِکَ، وَ صِحَّتَکَ قَبلَ سُقمِک وَ فِراغَکَ قَبلَ شُغلِک، وَ شَبابَکَ قَبلَ هِرَمِکَ، وَ غِناکَ قَبل فَقرِک؛ پنج چیز را قبل از فرارسیدن پنج چیز دیگر غنیمت بشمار؛ زندگی قبل از مرگ، سلامتی قبل از بیماری، فراغت قبل از اشتغال، جوانی قبل از پیری،و بی نیازی را قبل از تهی دستی .»( کنزالعمّال، حدیث 43490)

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرمود: «تزوّد من یومک لغدک، واغتنم عفو الزّمان، و انتهز فرصة الامکان؛ از امروزت برای فردایت توشه برگیر، و فراهم شدن وقت را غنیمت شمار، و از فرصت و مهلت و امکانات استفاده کن.»( غررالحکم، ج 1، ص 394)

نیز فرمود:«المؤمن مشغولٌ وقته؛ همه وقت مؤمن پراست، و او در همه وقتش به کارهای مثبت اشتغال دارد.»( همان، ص 252)

عمر

نیز در ضمن نامه ای به یکی از اصحاب فرمود: «با آن چه از عمرت باقی مانده از گذشته جبران کن، فردا و پس فردانگو( و کار امروز را به فردا وانگذار) زیرا گذشتگانی که به هلاکت رسیدند، به خاطر پایداری در آرزوها و امروز و فردا کردن بود، تا آنگاه که ناگهان فرمان خدا(مرگ) به سویشان آمد، در حالی که غافل بودند.»( اصول کافی، ج 2،ص 136)

نیز فرمود:«مِنَ الخُرقِ؛ اَلمُعاجَلَةُ قَبلَ الاِمکانِ، وَ اَلاَناة قَبلَ الفُرصَةِ؛ شتاب در کار پیش از آمادگی و توانایی، ابلهی است، همان گونه که اتلاف وقت پس از فراهم شدن فرصت از ابلهی و نادانی می باشد.»( نهج البلاغه، حکمت 363)

نیز فرمود: «و الفرصة تمرّمرّ السّحاب فانتهزوا فرص الخیر؛ فرصت وقت همچون ابر می گذرد، فرصت های نیک را غنیمت بشمارید، و قبل از گذشتن، از آن ها بهره بگیرید.»( همان، حکمت 21)

انسان، محدود به حدود و قیودى است که یکى از آنها قید زمان است. همه بزرگان ما آنچه را که وسیله پیشرفت و برترى آنان شده است، در محدوده‏اى از زمان انجام داده‏اند. اگر در گذشته رفتار ما همچون آنان نبوده است، باید قدر مهلت باقى مانده را بدانیم و به ارزش آن توجّه داشته باشیم.

فرصت غنیمت است حریفان در این چمن

فرداست همچو گل همه بر باد رفته‏ایم

ساعات زندگى و لحظاتى را که مى‏گذرانیم، مهلت‏هایى است که کم‏کم از دست مى‏دهیم. شخص خردمند و زیرک کسى است که فرصتى را که دارد، غنیمت شمارد و از آن به بهترین وجه استفاده کند.

آنان که شبانه‏روزِ خود را به انجام کارهاى نیک و پسندیده مى‏گذرانند و از وقت گذرانى و اتلاف عمر پرهیز مى‏کنند؛ صفحات درخشانى را در صحیفه اعمال خود به جاى مى‏گذراند و نتیجه‏اى ابدى و جاویدان بدست مى‏آورند. آیا بهتر نیست ما نیز از این گونه افراد باشیم؟

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

لَوْ صَحَّ الْعَقْلُ لَاغْتَنَمَ کلُّ امْرَءٍ مَهَلَه.(5) ؛

اگر عقل سالم باشد، هر شخصى مهلتى را که دارد، غنیمت مى‏شمارد.

ما باید توجّه داشته باشیم که وقت ما، بزرگترین سرمایه وجود و هستى ماست. این حقیقتى است که عقل و خرد بر آن شهادت مى‏دهد. از این روى هر انسانى باید مهلتى را که دارد، غنیمت شمرده و مهلت موجود را از دست ندهد. این واقعیّتى است که عقل و خرد پذیراى آنست.

آنچه ندارد عوض اى هوشیار

عمر عزیز است غنیمت شمار

آرى اهل بیت عصمت‏علیهم السلام درباره ارزش وقت و قیمت آن سخنان فراوانى بیان نموده‏اند و با نکاتى که در بیانات خود ذکر فرموده‏اند، به ما هشدار داده‏اند که مواظب لحظات عمر خود باشیم و ساعتى از ساعات زندگى را بدون بهره‏مند شدن از آن، از دست ندهیم و توجّه داشته باشیم هر لحظه‏اى که از وقت ما مى‏گذرد، همان مقدار از عمر ما کم مى‏شود.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

اَلْعُمْرُ تُفْنیهِ اللَّحَظاتُ.(6) ؛ عمر را لحظاتى که مى‏گذرد، فانى مى‏سازد.

ما با هر نفسى که مى‏کشیم و با هر لحظه‏اى که مى‏گذرانیم، مقدارى از عمر خود را از دست مى‏دهیم.

روز را رایگان زدست مده

نیست امید آن که باز رسد

آنان که شبانه‏روزِ خود را به انجام کارهاى نیک و پسندیده مى‏گذرانند و از وقت گذرانى و اتلاف عمر پرهیز مى‏کنند؛ صفحات درخشانى را در صحیفه اعمال خود به جاى مى‏گذراند و نتیجه‏اى ابدى و جاویدان بدست مى‏آورند. آیا بهتر نیست ما نیز از این گونه افراد باشیم؟

پی نوشت ها :

1- شرح غرر الحکم: 282/2.

2 - نهج البلاغه: نامه 31.

3 - شرح غرر الحکم: 120/2.

4 - زندگانى و شخصیّت شیخ انصارى: 42.

5 - شرح غرر الحکم: 112/5.

6 - شرح غرر الحکم: 92/1.

7 - نهج البلاغه، کلمات قصار: 325.

8 - شرح غرر الحکم: 115/5.

فرآوری : محمدی

بخش نهج البلاغه تبیان


منابع :

کتاب اسرار موفقیّت ، جلد اول ، سید مرتضى مجتهدى سیستانى

پایگاه حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.