تبیان، دستیار زندگی
از عوامل مهمی که فراگیران به درس و مدرسه بسیار زیاد علاقه مند می کند .وقتی که معلمان عزیز تربیت شان را با محبت عجین می کنند .فراگیران شان را به خودشان دلبسته می کنند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت عجین شده با محبت

تربیت، عجین شده با محبت

به نام حضرت دوست..

این ایام هفته گرامی داشت مقام معلم است و شهادت علامه مطهری (ره). در همین روزهاست که همه به یاد معلم و تقدیر و تشکر از معلم هایمان می افتیم. غافل از این که ما در تمام طول سال مدیون معلم هایمان هستیم.

ما در طی دوازده سال از مهم ترین سال های زندگیمان هروز بخشی مهمی از روز را در مدرسه می گذرانیم. در کنار معلم ها و دوستانمان.

معلم هایی که راه و روش زندگی را به ما آموخته اند و ما از بودن با آن ها لذت بردیم و همیشه یاد و خاطره آن ها در ذهن ما زنده است و ما آن ها را از صمیم قلب دوست داریم.

گاهی هم پیش آمده معلم هایی داشته ایم که از بودن با آن ها حظ کافی را نبرده ایم.

اما واقعیت آن است که اگر هرکدام از ما به مدرسه نرفته بودیم و همین معلم های خوب و گاها معمولی را نداشتیم اکنون به موفقیت های مختلفی که در زندگی نائل آمده بودیم ،نرسیده بودیم.

هر معلمی تلاشش را می کند که با روئی گشاده وارد کلاس شود، با بچه ها ارتباط بگیرد. نام تک تک فراگیرانش را به خاطر بسپرد چون وقتی آن ها را با اسم هایشان صدا می کند، می تواند رابطه صمیمانه تری با آن ها برقرار کند.

وقتی معلم ها کمی در حرفه شان با سابقه و با تجربه  می شوند به راحتی فراگیرانشان را عضوی از خانواده خودشان می دانند. برای همین در قبال آموختن فراگیران، خود را مسئول دانسته و از هیچ خدمتی فرو گذار نیستند.

تربیت، عجین شده با محبت

یادگیری و آموختن از جمله زحماتی که در راس خدمات معلمان قرار دارد. آن ها برای آموزش به فراگیرانشان از جان مایه می گذارند و سعی شان بر این بوده که مطلب در سی را همه فراگیرانشان بیاموزند.

آموزگاران عزیز زمانی که مشغول تدریس هستند، زمان پرسش و پاسخ کلاسی، امتحانات، هنگامی که فراگیرانشان را به خاطر نتیجه خوبی که در امتحانات به دست نیاورده اند تنبیه کرده یا زمانی که به خاطر موفقیت هایشان تشویق می کنند همه و همه به این دلیل است دغدغه تربیت فراگیرانشان برای آن ها  بسیار مهم  است.

معلمان می خواهند که زمان حال و آینده شاگردانشان به بهترین نحو رقم بخورد.

محبت

تربیت، عجین شده با محبت

از عوامل مهمی که فراگیران به درس و مدرسه بسیار زیاد علاقه مند می کند. وقتی که معلمان عزیز تربیت شان را با محبت عجین می کنند.

فراگیران شان را به خودشان دلبسته  می کنند. همین اتفاق خوشایند، علاقه مندی دانش آموزان را به معلم و درسی که معلم می دهد را به دنبال دارد.

هر فردی اگر خوب توجه کند می بیند در طی زندگی اش در درس هایی موفق بوده است که معلم خوش اخلاق و مهربانی وی را در آن درس همراهی کرده است و چه بسا سبب شده است که او درس خاصی را به خاطر گشاده رو بودن و خوبی معلمش به عنوان رشته تحصیلی و کاری برگزیند.

وقتی که تدریس با محبت عجین می شود. وقتی عنصر محبت در تدریس در نظر گرفته می شود. درس خواندن برای فراگیر زمینه رشد و بالندگی اش را فراهم می کند. در این زمان است که عنصر منش هم مطرح می شود.

تربیت، عجین شده با محبت

چرا

به این دلیل که انسان ها وقتی کسی را دوست داشته باشند سعی می کنند، خلق و خوی خود را بیش تر مورد پسند وی قرار دهند.

بالاخص در دوران تحصیل که شخصیت هر کدام از فراگیران در حال شکل گیری است و وجود هر کدامشان زمینی است که می توان در آن بذر کاشت و در زمان درو، آن چه را که کاشته شده برداشت کرد.

بنابراین شایسته است که معلمان نازنین مان همان طور که تلاش می کنند علم شان را به روز نگه دارند، خود را از مطالعه دور نمی کنند تا بتوانند پاسخ گوی نیاز ها و سوالات فراگیرانشان باشند. به رفتار، کردار و اخلاقشان بیش از پیش توجه کنند و یقین بدانند حاصل بالاترین زحمت ها، بهترین انسان هاست.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: شکوفه باصری - تنظیم: یگانه داودی