تبیان، دستیار زندگی
کره در کنار پنیر، پای ثابت صبحانه در خیلی از نقاط دنیا است، اما مصرف آن به زمان صبحانه محدود نمی‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع کره و خواص آن‌ها


کره در کنار پنیر، پای ثابت صبحانه در خیلی از نقاط دنیا است، اما مصرف آن به زمان صبحانه محدود نمی‌شود.

کره

کره به دلیل طعم لذیذی که دارد، در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر کسی پیدا می‌شود که رابطه خوبی با کره نداشته باشد، با این وجود، نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد این ماده برای سلامتی انسان مضر است.

اسیدهای چرب اشباع موجود در کره، کلسترول بد خون را بالا می‌برند و کلسترول اضافی با رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریان‌ها شده و خون‌رسانی به اعضای بدن را مختل می‌کند.

همین دلایل باعث شد که چند وقتی مارگارین حسابی برای خودش طرفدار دست و پا کند و تولیدکننده‌های مارگارین، آن را به عنوان جایگزین تبلیغ کنند.

مارگارین

مارگارین که خود یک نوع چربی است برای اولین بار در سال 1860 توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام «مج» تهیه شد. مارگارین یک امولسیون آب در روغن است که در آن آب یعنی فاز پراکنده به صورت ذرات کوچک و ریزی در روغن به عنوان فاز پیوسته، پخش و توزیع شده است.

به طور معمول مارگارین به طور حدودی شامل 65 درصد روغن‌های مایع، 15 درصد روغن‌های جامد و 20 درصد آب است. مقدار چربی شیر به کار رفته در مارگارین نباید از یک درصد بیشتر باشد.

تفاوت کره و مارگارین

تفاوت بین کره و مارگارین در ترکیب اسیدهای چرب آن‌ها است. کره حاوی کلسترول است که نمایانگر اجزای تشکیل دهنده با منشأ حیوانی است، در حالی که مارگارین به طور عمده حاوی چربی‌های گیاهی است.

از سوی دیگر در مارگارین، مقدار اسیدهای چرب ضروری یعنی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه به مراتب بیشتر است.

اگرچه گروهی معتقدند مارگارین جانشین سالم و بی‌خطر برای کره به حساب می‌آید، اما برخی از متخصصین تغذیه معتقدند که ماده‌ای در مارگارین وجود دارد که می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. این مشکل هنگامی نمایان می‌شود که بخواهیم مارگارین را مانند کره به صورت جامد درآوریم.

کره پسته به دلیل مقادیر بالای فسفر و آهن جهت افزایش حافظه و ضریب هوشی مناسب است. همچنین برای ورزشکاران و بزرگ‌سالان غذایی مقوی، کم حجم، سریع‌الجذب و مفید است

در این حالت یک ساختار جدید شیمیایی پدید می‌آید که بسیار خطرناک است. کارخانه‌های تولیدکننده مارگارین، برای آن که آن را به صورت جامد درآورند، مارگارین را هیدروژنه می‌کنند ولی مدت‌هاست که ثابت شده تمامی روغن‌های هیدروژنه، به اندازه چربی‌های اشباع و چه بسا بیشتر، می‌توانند به بدن ضرر برسانند.

با توجه به مطالب گفته شده، اگر شما هم در مورد خرید مارگارین دچار شک و تردید شده‌اید، می‌توانید به راهنمایی‌های ما توجه کنید. توصیه ما این است، مارگارین‌ها انواع مختلفی دارند و در صورتی که نوع خوب مارگارین - که همان نوع مایع آن است - استفاده شود، به مراتب از کره بهتر است. در غیر این صورت شما کاملاً ضرر کرده‌اید زیرا علاوه بر آن که سلامتتان را به خطر انداخته‌اید، خودتان را نیز از مزه خوش کره محروم کرده‌اید! این جمله را به خاطر بسپارید که: کره، بهتر از مارگارین بد است و مارگارین خوب، بهتر از کره!

کره پسته

کره پسته

کره پسته محصول غذایی خمیری شکل است که از مغز پسته برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل و شهد به دست می‌آید. این محصول به راحتی می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود و نیازی به فریز کردن ندارد.

کره پسته می‌تواند در صبحانه و عصرانه مورد استفاده کودکان و سالمندان قرار گیرد. این محصول منبع خوب چربی از نوع غیر اشباع و پروتئین است.

اصطلاح کره پسته به این دلیل انتخاب شده است که روغن پسته در فرایند تولید جدا نمی‌شود و چربی محصول صد درصد از مغز پسته و فاقد کلسترول است.

کره پسته به دلیل مقادیر بالای فسفر و آهن جهت افزایش حافظه و ضریب هوشی مناسب است. همچنین برای ورزشکاران و بزرگ‌سالان غذایی مقوی، کم حجم، سریع‌الجذب و مفید است.

چون در تولید این محصول هیچ‌گونه فرایند شیمیایی و حرارتی به کار نمی‌رود خواص پسته نیز حفظ گردیده است.

کره پسته بسته به سلیقه می‌تواند موارد مصرفی مشابه شکلات داشته باشد از جمله:

* مصرف با نان به تنهایی به عنوان صبحانه کامل

* همراه صبحانه و عصرانه

*به عنوان کرم بین دو بیسکوییت

*برای تزیین بستنی و کیک که موجب زیبایی و افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی جزء لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام زمینی است. خوردن مقدار کمی کره بادام زمینی می‌تواند برای مدت طولانی، احساس سیری ایجاد کند، در نتیجه برای کسانی که می‌خواهند مقدار کمی غذا میل کنند مناسب است. در 100 گرم کره بادام زمینی، 580 تا 588 کالری انرژی و در 100 گرم کره حیوانی 750 کالری انرژی نهفته است. کره بادام زمینی از کالری و اسیدهای چرب اشباع کمتری برخوردار است. اما در صورت افزایش مصرف کره بادام زمینی، کالری بیشتری به بدن رسیده و اضافه وزن و چاقی عارض خواهد شد.

مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحانه توصیه می‌شود چرا که می‌تواند وعده غذایی مقوی و کاملی برای افراد به خصوص کودکان باشد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

مجله غذا - شراره انصار

مهندسی علوم و صنایع غذایی

Salwaco

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

مارگارین هم بی ضرر نیست!

مقایسه کره حیوانی و کره بادام‌زمینی

فواید کره بادام زمینی

خامه بخوریم یا نخوریم؟

باورهای غلط درباره شیر و لبنیات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.