تبیان، دستیار زندگی
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است كه به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و مردم تمام جهان آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می شناسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدمت نام خلیج فارس 2500 سال است


خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است كه به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و مردم تمام جهان آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می شناسند.

قدمت نام خلیج فارس 2500 سال است

قدیمی ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به كتاب های باقیمانده از یونان باستان بر می گردد. یونانی ها و مورخانشان در این كتاب ها با نام "پرسیكوس سینوس" كه به معنی "خلیج فارس" است از این آبراهه یاد می كنند و تكرار همین نام باعث می شود كه بسیاری از نقشه های باقیمانده از اروپائیان قرن‌ها بعد نیز با همین نام از خلیج فارس یاد كنند.

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس نوشته‌های  مورخان یونانی مانند هرودت (484 - 425 ق.م) کتزیاس (445 - 380 ق.م)، گزنفون (430 - 352 ق.م) استرابن (63 ق.م - 24 م) که پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند؛ یونانیان نخستین ملتی هستند که به این دریا نام پرس و به سرزمین ایران پارسه، پرسای، پرس‌پولیس یعنی شهر یا مملکت پارسیان داده‌اند.

«هکاتیوس هلطی» از علمای قدیم یونان كه به پدر جغرافیا ملقب است، در سال 475 قبل از میلاد از نام دریای پارس استفاده کرده است. در نقشه‌های باستانی از قول هرودوت و گزنفون به این دریا، دریای پارس اطلاق شده است و بطلمیوس جغرافی نگار، نقشه‌نگار و ریاضیدان مشهور قرن دوم میلادی، در کتاب جغرافیای عالم که به زبان لاتین نگاشته شده و همچنین در نقشه‌ای که کشیده، از خلیج‌فارس با نام پرسیکوس سینوس یاد کرده است.

کوین توس کوروسیوس روفوس مورخ رومی که در قرن اول میلادی می‌زیسته این دریا را دریای پارس یا آبگیر فارس خوانده است. همچنین در کتاب‌های جغرافیایی لاتین، آب‌های جنوب ایران (دریای مکران و خلیج‌فارس) را ماره پرسیکوم یعنی دریای پارس نوشته‌اند.

انگلیسی زبان‌ها نیز این منطقه جغرافیایی خاص را PERSIAN GULF می خوانند كه در واقع ترجمه ساده ای از نام "خلیج فارس" است و نقشه‌های بیشماری كه از ملوانان و جغرافی دانان انگلیسی قرون 16 و 17 میلادی باقیمانده است، اسناد غیر قابل انكار این حقیقت تاریخی هستند.

اسناد تصویری قدمت 300 ساله استفاده از نام خلیج فارس در مكاتبات اداری، نقشه‌ها و اسناد بریتانیا پس سالها بایگانی و ممنوعیت مشاهده از سوی تاریخ نگاران و پژوهشگران بالاخره در سال 1387 از آرشیو ملی انگلستان آزاد شد؛ در مراسم رونمایی از این اسناد تنها یك محقق ایرانی به نام مجید تفرشی دعوت شد.

کوین توس کوروسیوس روفوس مورخ رومی که در قرن اول میلادی می‌زیسته این دریا را دریای پارس یا آبگیر فارس خوانده است. همچنین در کتاب‌های جغرافیایی لاتین، آب‌های جنوب ایران (دریای مکران و خلیج‌فارس) را ماره پرسیکوم یعنی دریای پارس نوشته‌اند.

نقشه بریتانیایی چاپ 1808 میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد

دكتر مجید تفرشی تاریخ نگار و محقق ایرانی مقیم لندن در این باره می‌گوید: در حال حاضر سه هزار و 500 پرونده در این آرشیو با نام خلیج فارس وجود دارد كه به 300 تا 30 سال گذشته برمی گردد، همچنین ده ها هزار برگ سند دیگر نیز درباره خلیج فارس در آرشیو ملی بریتانیا وجود دارد كه نشان دهنده اهمیت این منطقه برای استعمارگران است.

تفرشی با تأكید بر اینكه تنها بر اساس اسناد موجود درانگلستان می توان حقانیت استفاده از نام خلیج فارس را به تمام جهان ثابت كرد، می گوید: آرشیو ملی بریتانیا 200 سال پیش از این تاسیس شده است و بیش از سه و نیم میلیون برگ سند در این مركز نگهداری می شود كه بخشی از آنها نیز اسناد مربوط به خلیج فارس هستند و تنها با اتكا بر همین اسناد می توان جواب هر كسی را كه درباره صحت نام خلیج فارس تشكیك می‌كند، داد.

در سال‌های اخیر كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها كشور عربستان سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیك جهان را به نام خود درآورند؛ البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گهگاه از سوی برخی موسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می شدند، اما این همراهی ها در نهایت به عذر خواهی این گونه موسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نامهای جعلی دیگر می شد.

نقشه قدیمی عربستان از منطقه خلیج فارس

البته باید تأكید كرد كه پس از فتح ایران به دست اعراب در سده هفتم پس از میلاد، تلاشی برای تغییر نام « دریای پارسی» صورت نگرفت واعراب مسلمان عموماً این خلیج را «بحر الفارسی» (دریای پارسی) می‌نامیدند و همین نام از سوی امپراتوری‌های ایرانی، ترک و عربی هم که در 1200 سال بعد منطقه را تحت سلطه خود داشتند نیز استفاده می‌شد و محققان اسلامی نظیر استخری، مسعودی، بیرونی، ابن حقول، مقدسی، مستوفی و ناصرخسرو که مطالعه در اطراف این دریای ایرانی را تا قرن 15 ادامه دادند، در آثار و نوشته‌های خود از آب‌های جنوب ایران به نام‌های بحر فارس، البحر الفارسی، الخلیج الفارسی و خلیج‌فارس یاد کرده‌اند.

آرشیو ملی بریتانیا 200 سال پیش از این تاسیس شده است و بیش از سه و نیم میلیون برگ سند در این مركز نگهداری می شود كه بخشی از آنها نیز اسناد مربوط به خلیج فارس هستند و تنها با اتكا بر همین اسناد می توان جواب هر كسی را كه درباره صحت نام خلیج فارس تشكیك می‌كند، داد.

جغرافی‌دانان عرب و اسلامی این نام را از دو تمدن باستانی گرفتند و همزمان مورد استفاده قرار دادند. بدین ترتیب که «پارسا درایای» ایرانی را « بحر فارس» و «سینوس پرسیکوس» یونانی را «خلیج‌فارس» می‌نامیدند و حتی منظور از دو دریا در سوره الرحمن قرآن مجید را نیز همان دریای فارس و دریای متوسط می‌دانستند.

ابوعلی احمدبن عمر معروف به ابن رسته در کتاب الاعلاق النفیسه که در سال 290 هجری به رشته تالیف درآورده، نوشته است: « اما از دریای هند خلیجی بیرون می‌آید به سمت سرزمین فارس که آن را «خلیج‌فارس» می‌نامند»؛ محمد عبدالکریم صبحی نیز در کتاب «علم الخرائط» در نقشه‌هایی که با ترجمه عربی نقل کرده است، دریای جنوب ایران را «الخلیج‌الفارسی» و «بحر فارس» نامیده است.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع:جام جم