تبیان، دستیار زندگی
بحث تلویزیون‌ اینترنتی چندی است كه در كشور ما مطرح شده است و متولیان امر برروی سرویس‌های ارزش افزوده‌ مورد نیاز آن تمركز كرده‌اند اما ظاهرا برای راه‌اندازی آن امروز و فردا می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون اینترنتی در ایران روشن می‌شود؟!


بحث تلویزیون‌ اینترنتی چندی است كه در كشور ما مطرح شده است و متولیان امر برروی سرویس‌های ارزش افزوده‌ مورد نیاز آن تمركز كرده‌اند اما ظاهرا برای راه‌اندازی آن امروز و فردا می‌شود.

تلویزیون اینترنتی در ایران روشن می‌شود؟!

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از ندای انقلاب ، چندی است با گذشت زمان و با توسعه خدمات ارزش افزوده‌ حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد ظهور محصولات جدیدی در این حوزه هستیم كه یك نمونه جالب و موفق آن كه بیش‌تر در كشورهای آمریكایی یافت می‌شود، تلویزیون‌های اینترنتی و تعاملی هستند. جذب مخاطب و كاربر در عرصه فن‌آوری‌های نوین بر اساس میزان حضور و سهیم بودن آن‌ها در ایجاد و استفاده متقابل از تكنولوژی‌های روز تعریف می‌شود و از همین منظر است كه این روزها كشورها برای درآمدزایی بیشتر به سمت استفاده از خدمات نوین مبتنی بر زیرساخت‌های فراهم شده و سرمایه‌گذاری شده سابق می‌روند. خدمات تلفن ثابت و همراه كه این روزها شاهد كاهش خدمات صوتی آن‌ها هستیم درصدد آن هستند كه هرچه سریع‌تر جایگاه خود را در بازارهای ACS یافته و بخش عظیمی از زیرساخت‌های فیزیكی و سخت افزاری خود را به آن بخش كه سود خوبی را به ارمغان خواهد آورد، سوق دهند. تمامی اپراتورها و سرویس‌دهندگان ارتباطاتی ملزم به ایجاد زمینه‌ای برای تضمین درآمدزایی و سود قطعی خود برای آینده هستند چرا كه زمینه‌ فعالیت‌های كنونی آن‌ها اشباع شده و تمامی اقداماتی كه در حال حاضر منبعی برای درآمدزایی و دلگرمی فعالین این حوزه تلقی می‌شود به سمت كم رونقی می‌رود كه برای مقابله با چنین موانع و اصطحكاك‌هایی باید چاره‌ای اندیشید تا رشد پایدار همچنان حفظ شود. اپراتورهای كشور ما هم دیری نیست كه به سود قطعی این حوزه پی برده‌اند و هزینه‌های خود را به سمت بهره‌برداری از خدماتی همچون تلویزیون اینترنتی سوق داده‌اند.

تلویزیون اینترنتی

مخابرات تهران كه احساس نیاز بیشتر به خدمات ارزش افزوده‌ای را سریع‌تر از دیگر فعالان درك كرد، آستین‌های خود را بالا زد و تلویزیون تعاملی "شیما" را در مناطقی از تهران راه‌اندازی كرد كه قادر بود برنامه‌های صدا و سیما را ذخیره كند تا كاربران اگر برنامه‌ای را از دست دادند، بتوانند مجددا آن را تماشا كنند كه البته به خاطر متولی بودن مخابرات این پروژه تنها برروی خطوط پرسرعت مخابرات ارائه می‌‌شود و سازمان صدا و سیما هم كه نقش تأمین كننده اصلی محتوا را دارد، با مخابرات تفاهم‌نامه‌ای را به ثبت رسانده است. ظاهرا حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد و مشخصا موسسه رسانه‌های تصویری نیز از دیگر تأمین كنندگان محتوا هستند كه هر كدام بخشی از تأمین محتوا را در نظر گرفته‌اند.حال این پروژه كه به تلویزیون تعاملی شهرت دارد، چیزی از پیدایش نمی‌گذرد كه صحبت از شبكه "سروش" به میان آمده و معاونت رسانه‌های مجازی سازمان صدا و سیما در طول برگزاری نمایشگاه الكامپ نمونه‌ای از ان را در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدكنندگان قرار داد كه همین پیش نمایش مژده‌ای بود برای افتتاح زودهنگام آن كه احتمال‌ها می‌رفت با آغاز شدن سال جدید، استفاده از این شبكه نیز فراگیر و همگانی شود ! اما چنین نشد و حتی اگر پیش از این قرار بود در 22 بهمن‌ماه شاهد رونمایی نهایی از این پروژه باشیم، هنوز كه هنوز است زمان دقیقی از اجرای این پروژه در دست نیست.

ویدئو كلوپ‌ها كه با وجود تلویزیون‌های اینترنتی مورد كم‌مهری واقع می‌شوند باید به فكر راه چاره‌ای باشند تا مواجهه با چنین اقداماتی آن‌ها را غافلگیر نكند

سروش كه با عنوان تلویزیون اینترنتی مطرح است، یكی از مهم‌ترین پروژه‌های حال حاضر به شمار می‌رود كه قادر است بستر ارائه خدمات تلویزیون و تصویر را از طریق اینترنت و بستر شبكه‌ای با پهنای باند بالا محقق كند و درواقع كاربران با داشتن لینك ارتباط پرسرعتی قادر خواهند بود به شبكه با پهنای باند بالایی دسترسی داشته باشند كه در كنار دسترسی به اینترنت، همزمان به شبكه پرسرعت داخلی كه پهنای باند آن حداقل برای سروش 2 مگابیت بر ثانیه خواهد بود، دسترسی دارند. سوالی كه در این مرحله ذهن اكثریت را به خود مشغول می‌كند این است كه تفاوت تلویزیون تعاملی با تلویزیون اینترنتی در چیست؟ در این‌باره باید گفت تلویزیون اینترنتی رسالتی عظیم‌تر از تلویزیون‌های تعامل محور دارد چراكه در تلویزیون‌های تعاملی كاربر تنها قادر به این است كه برنامه‌های ثبت و ذخیره شده طبق الگوریتم خاصی را بازیابی كند، در حالیكه در تلویزیون‌های اینترنتی تمامی محتوای موجود قابل ارائه است ،

تلویزیون اینترنتی

متولیان می‌توانند برنامه‌های متععدی را به وجود آورند و همزمان قابلیت دسترسی به اینترنت نیز مهیا است. از طرف كاربر نیز تنها وسیله مورد نیاز یك لینك ارتباطی پرسرعت است كه از ارائه دهنده خدمات IPTV گرفته شده باشد كه قابلیت برقراری ارتباط با شبكه داخلی در نظر گرفته شده را برای سرویس‌های صوت و تصویر داشته باشد و علاوه بر آن امكان ذخیره و جست و جو در میان برنامه‌ها نیز فراهم است كه به ازای هزینه‌ای ماهیانه كاربران می‌توانند اینترنت را هر زمان كه بخواهند، داشته باشند و پرداخت‌های الكترونیكی خود را از طریق همان لینك پرسرعتی كه از طریق ستاپ باكس به تلویزیون متصل است، پرداخت كنند. ویدئو كلوپ‌ها كه با وجود تلویزیون‌های اینترنتی مورد كم‌مهری واقع می‌شوند باید به فكر راه چاره‌ای باشند تا مواجهه با چنین اقداماتی آن‌ها را غافلگیر نكند علی‌رغم اینكه باید بدانیم وجود چنین پروژه‌هایی از بروز وقایع تأسف‌برانگیزی همچون تكثیر لوح‌های قاچاق می‌كاهد. حال با در نظر گرفتن تمامی مزایایی كه این سرویس‌ها به دنبال خود می‌آورد این سوال وجود دارد كه چرا مسوولان برای راه‌اندازی آن امروز و فردا می‌كنند و آیا تولیدكنندگان محتوا صرفا باید از نهادهای دولتی انتخاب شود در حالیكه بسیاری از این پروژه‌ها با برون‌سپاری شدن‌، زمینه‌های پیشرفت‌شان فراهم می‌شود.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: فرهنگ نیوز