تبیان، دستیار زندگی
شادبودن هیچ ارتباطی با خندیدن ندارد بلکه چه بسا خنده هایی که نشانه ی غصه های عمیق است .روانشناسان خنده های بلند و افراطی را عکس العملی در مقابل افسردگی درونی می دانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پله پله تا شادمانی عمیق


شادبودن هیچ ارتباطی با خندیدن ندارد بلکه چه بسا خنده هایی که نشانه ی غصه های عمیق است .روانشناسان خنده های بلند و افراطی را عکس العملی در مقابل افسردگی درونی می دانند.

شادی

شادی واقعی وقتی وجود دارد که درون فرد آرام و مطمئن باشد. انسان نگران، افسرده، کسی که احساس گناه می کند، صاحب عذاب وجدان و ... هرگز نمی تواند شاد باشد هر چند در بهترین نقاط دنیا در حال سیاحت باشد.

برای شاد بودن قبل از هر چیز باید درستکار بود و به کسی دینی نداشت. وقتی وارد خانه شوید و همان ابتدا با رفتاری اشتباه همسر یا فرزندتان را ناراحت کنید، دیگر نمی توانید شاد باشید حتی اگر تمام شب را به تفریحات دلخواه بپردازید.

اما اگر درستکاری و خوش اخلاقیتان ، زمینه های لازم برای فارغ بودن از عذاب های روحی را برای شما فراهم کردند، با پیگیری برخی برنامه های مفرح می توانید از شادی و نشاط لبریز شوید.

از جمله برنامه های مفرحی که می تواند شما را شاد کند شرکت در جمع دوستان است. هوای خوب بهار، و تعطیلات نوروز این فرصت را برای شما ایجاد می کند که ساعاتی در جمع دوستانتان باشید. شوخی های رایج در جمعهای دوستانه، صمیمیت برای درد دل گفتن ، و فرصت ابراز وجود که یکی از نیازهای روانی ماست و ... ، از عوامل شاد کننده ای است که از طریق دوستی های سالم به دست می آید. اما بعضی ها چنان مهارتی در افسردگی دارند که می توانند از همین کانال نیز بهانه های خوبی برای غصه دار بودن پیدا کنند. مثل کسانی که با دوستانشان مسابقه ی چشم و هم چشمی گذاشته اند و به جای تفریح در کنار هم به مقایسه های آزاردهنده می پردازند.

سفر هم کانالی برای شادمانی است .دین ما سفر را به عنوان راهی برای تفریح روح می داند و به آن توصیه می کند «از وطن‌هاى خود دور شوید و مسافرت كنید كه در سفر پنج فایده است؛ سفر باعث تفریح و انبساط روح است و اندوه و آزردگی‌ها را برطرف می‌كند. یكى از راه‌هاى تحصیل درآمد و تأمین معاش است و وسیله فراگرفتن علم و تجربه است. مسافرت به انسان آداب زندگى مى‏آموزد. آدمى در سفر با افراد با فضیلت و خلیق برخورد می‌كند و با آنان دوست مى‏شود.» (الحدیت-روایات تربیتى، ج‏ 2، ص 146/ فوائد مسافرت... ص 146)

سفر ذاتا شاد کننده است. انسان نرمال با مسافرت شاد می شود. مگر اینکه دائم السفر باشد یا به دلیل خاصی از سفر رنجیده باشد.

شادبودن در سفر را باید از کودکان آموخت. کودکان هر کجا بروند مشغول بازی و تفریح می شوند. اما ما مقیدیم که مکانمان، لباسمان،خوراکمان،و... شرایط خاصی داشته باشند تا احساس شادی کنیم .هر اندازه شرایط بیشتر و سختتر باشد، فاصله ی ما با شادی هم بیشتر است

سفر باید همان اندازه که کودکان را شاد می کند ما را نیز شاد کند .اگر نمی کند به خاطر سختگیریها و محدودیتهایی است که خود ما برای خودمان ایجاد کرده ایم. اسلام برای رعایت حال مسافر روزه را از ذمه‌اش برداشته، در نمازش تخفیف داده، حقوقی هم برای وی قائل شده و برای نشاط و فرح سفر نیز دستورهایی داده است. در روایت است: «وقتى به سفر مى‏روید، سفره با خود بردارید و غذاهاى خوب (مناسب) در آن نهید.» (آداب سفر در فرهنگ نیایش، فصل 3: تهیه غذا جهت مسافرت و آداب و اذكار آن... ص 136) وقتی خدای ما برای نشاط و آسایش سفر ارزش قائل شده و دستورات خاصی فرموده است چگونه می توانیم سفر را با بد رفتاری و سختگیریهای بی مورد به کام خود و دیگران تلخ کنیم؟!

شادبودن در سفر را باید از کودکان آموخت. کودکان هر کجا بروند مشغول بازی و تفریح می شوند. اما ما مقیدیم که مکانمان، لباسمان،خوراکمان،و... شرایط خاصی داشته باشند تا احساس شادی کنیم .

شادی

هر اندازه شرایط بیشتر و سخت تر باشد ، فاصله ی ما با شادی هم بیشتر است. چه اشکالی دارد مثل کودکان آب بازی کنیم . یا با هم در طبیعت بدویم و توپ بازی کنیم. به جای قلیان کشیدن و  ... ،بازی های پرتحرک و دسته جمعی را امتحان کنید. تحرک در طبیعت ،سمهای داخل خون را می سوزاند و جلوی رشد هورمونهای افسرده کننده و ملال آور را می گیرد.

شرکت در مهمانی

مهمانی ها هم بستر بسیار خوبی برای تفریح و شادمانی هستند. مهمانی ها را نباید دست کم دانست و بدون داشتن دلیلی مهم از آنها صرف نظر کرد .مهمانی بگیرید و مهمانی بروید و بدانید این همه توصیه به صله رحم، خبر از یک ارزش فوق العاده و یک نیاز روحی شدید به دستاوردهای مهمانی ها و دید و بازدیدها دارد.

گاهی به خاطر چیزهای بی ارزشی مهمانی ها را کم می کنیم و برای چنین برنامه هایی ارزش قائل نمی شویم حال آنکه اگر می دانستیم چه خاصیتی در این نوع گفتگوهای دسته جمعی و دیدارهای فامیلی وجود دارد و چه تاثیری در پایداری جوانی و عمر ما دارد ،قطعا مهمانی های خویشاوندی را بسیار جدی تر دنبال می کردیم. اما در این خصوص هم باید با رعایت موازین اخلاقی و سبک گرفتن هزینه ها و کم کردن زحمات به ترویج مهمانی ها کمک کرد تا همین چیزها سبب بریدن ها و انزوا طلبی ها نشود.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.