تبیان، دستیار زندگی
این کتاب، جریان اتفاقاتی است که برای یک خمره در مدرسه ابتدایی در روستایی می افتد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمره

(معرفی کتاب - زنگ های پرورشی)

خمره (معرفی کتاب)

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتابخوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

نام کتاب:خمره

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

انتشارات: معین

چاپ اول: 1383

خمره تاکنون به زبان های اسپانیایی، هلندی،فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده و برنده جوایز زیر است:

خمره (معرفی کتاب) لوح زرین جایزه هیات داوران بزرگسال و مرغک طلایی جایزه داوران خردسال جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

خمره (معرفی کتاب)دیپلم افتخار شورای کتاب کودک

خمره (معرفی کتاب)کتاب سال 1994 وزارت فرهنگ و هنر اتریش

خمره (معرفی کتاب)معرفی ویژه کتاب منتخب 1994 آلمان

خمره (معرفی کتاب) و...

چکیده:

این کتاب، جریان اتفاقاتی است که برای یک خمره در مدرسه ابتدایی در روستایی می افتد.

مطالعه خمره برای نوجوانان بسیار جذاب است که با مطالعه آن، تا حدودی با محیط یک روستای کوچک،ارتباطات اهالی روستا ،آسانی و سختی های زندگی در روستا ،مدرسه روستا و شیوه اداره آن ،تلاش اهالی روستا برای رسیدن به اهداف شخصی یا گروهی و... آشنا میشوند.

در کتاب داستانی خمره، نویسنده در توصیف هایی جالب محیط روستا را به تصویر می کشد، طوری که تداعی ذهنی را برای مخاطب میسر می سازد.

غیبت:

نویسنده به خوبی توانسته است که زشتی غیبت، آسیب های اجتماعی حاصل از آن و فشارهای وارد شده بر غیبت کننده و فردی که مورد غیبت قرار گرفته است را نشان دهد.

هم چنین نشان می دهد اگر انسان ها بیکار باشند و تفریح خود را غیبت کردن و حرف در آوردن برای اطرافیان خویش قرار دهند چه لطماتی به خود و دیگران وارد می کنند.

تفریح ها و بازی های ساده بچه های این روستا جذاب است و سبب می شود مخاطب را به این نتیجه برساند که برای لذت بردن نیاز به انواع و اقسام امکانات نیست .البته  این به دلیل کوچک بودن محیط روستا  و ساده بودن اهالی آن جاست.

مدیر مدسه این روستای کوهستانی مردی مهربان است که در این مدرسه همه کاری انجام می دهد و خودش به تنهایی معلم، معاون و مدیر تمام پایه های دبستان است که سعی می کند علاوه بر نقش آموزشی که در مدرسه به عهده دارد رسالت پرورشی را هم در حد توان انجام دهد.

دغدغه های فراگیران این دبستان ،احساسات ،واکنش آن ها نسبت به مسائل مختلف ، روحیه و گرایش های متفاوت آن ها  نمونه کوچکی از مدرسه های کنونی است.

البته با توجه به این که اهالی این روستا، زیاد غیبت می کنند؛ ممکن است برای مخاطب این تفکر شکل بگیرد  که تمامی روستایی ها همین گونه هستند.

مطالعه این داستان جذاب، علاوه بر نوجوانان به والدینشان نیز توصیه می شود.

شایان ذکر است، محیط روستا و مدرسه آن مربوط به  دهه 60 است و بعضی از مسائلی که در روستا  وجود دارد؛ تقریبا دیگر جزو مسائل و مشکلات کنونی مطرح نیستند.

این کتاب مربوط به گروه سنی ج(سال های چهارم و پنجم ابتدایی) و (دوره راهنمایی) می باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری  

تنظیم: یگانه داودی