تبیان، دستیار زندگی
لباس باید در شأن ما باشد. نباید فردی از طبقه پایین جامعه با فردی از طبقه بسیار بالای جامعه، چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ اجتماعی و سیاسی و ..... ازدواج کند. البته نه صد در صد اما بیش از نود درصد موارد موجب اختلافات آزار دهنده ای خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10نکته از بایدها و نبایدهای زن و شوهری


لباس موجب آرامش باشد. (ازدواج کارکردهای مهمی دارد که تسکین آرامش و تأمین نیازهای عاطفی، غریزی، همدلی، همسویی از جمله آنهاست)


ازدواج

زیباترین و کامل ترین تابلویی که قرآن کریم در خصوص روابط زن و شوهر با یکدیگر ترسیم نموده، آیه (187) هن لباسٌ لکم و انتم لباسٌ لَهُنَّ در سوره بقره می باشد. تأملی هر چند اجمالی براین آیه و تأکید بر تفسیر آن می تواند در ساماندهی نظام خانواده و ریشه کن کردن اختلافات و ناسازگاری های بین زن و شوهر را از بین برده و روابطی گرم و صمیمی و عاشقانه را به ارمغان بیاورد.

در تأملی کوتاه بر این آیه و تلقی لباس، از زن و شوهر ما را به این محورها و مدارهای مهم تعامل بین زن و شوهر رهنمون می سازد:

1- لباس انتخابی است ، تحمیلی نیست. (زن و شوهر را نباید به یکدیگر تحمیل نمود، پسر و دختر می بایست با مطالعه، مشاوره و مجاهده همسر آینده خود را انتخاب کنند.)

2- لباس باید متناسب با بدن باشد ؛ مدل لباس، رنگ لباس. (ظاهر زن باید متناسب با ظاهر شوهر باشد)

3- لباس باید عیب پوش باشد. (زن و شوهر نباید کاستی ها و ناراستی ها و ضعف های یکدیگر را در بیرون از نهاد خانواده برای دیگران نقل کنند)

4- لباس موجب آرامش باشد. (ازدواج کارکردهای مهمی دارد که تسکین آرامش و تأمین نیازهای عاطفی، غریزی، همدلی، همسویی از جمله آنهاست)

5- لباس نباید آلوده باشد. با لباس آلوده نمی توان نماز خواند. (اگر زن و شوهر آلوده به گناه شدند باید در پاک کردن آن کوشا باشند – توبه)

لباس باید در شأن ما باشد. نباید فردی از طبقه پایین جامعه با فردی از طبقه بسیار بالای جامعه، چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ اجتماعی و سیاسی و ..... ازدواج کند. البته نه صد در صد اما بیش از نود درصد موارد موجب اختلافات آزار دهنده ای خواهد شد

6- باید مراقب لباس بود و از آسیب رساندن به آن پرهیز کنیم.

7- لباس باید محکم باشد. با کوچکترین حادثه حالت و زیبایی و دوام خود را از دست ندهد. (زن و شوهر نباید با یک سفر خارج از کشور یا مهمانی و یا کوچکترین فشار مادی و .... مرام و مقام و عقیده خود را از دست داده و تحت تأثیر تبلیغات و تلقینات دیگران واقع شوند.)

8- لباس نباید دست و پاگیر باشد. (نق زدن، بداخلاقی، حسادت، کینه، غرور، خود محوری، خسیسی و تجمل گرایی ... در زندگی زناشویی مانع آرامش و رشد و بالندگی اعضای خانواده می شود.)

9- لباس برای خودنمایی نباشد. (کم نیستند دختران و پسرانی که به منظور رقابت با دیگران چشم و هم چشمی، اثبات برتری و .... ازدواج می کنند. این امر چالش ها و تنش های تلخ و گزنده ای را بعد از ازدواج بدنبال خواهد داشت. ازدواج باید برای آرامش – تکمیل دین و آگاهی – مودت و رحمت و تأمین نیازهای عاطفی، .... باشد ولاغیر.)

10- لباس باید در شأن ما باشد. (نباید فردی از طبقه پایین جامعه با فردی از طبقه بسیار بالای جامعه، چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ اجتماعی و سیاسی و ..... ازدواج کند. البته نه صد در صد اما بیش از نود درصد موارد موجب اختلافات آزار دهنده ای خواهد شد. زن و مرد باید از خانواده های متدین و با فرهنگ همسرخود را انتخاب کنند چرا که شخصیت دختر و پسر اغلب تحت تعلیمات و روحیات والدین خود شکل می گیرد. و بعد از ازدواج نیز با والدین و خویشاوندان همسر روابط و تعامل ادامه خواهد داشت.)

                                                                                                                                                 احمد رزاقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.