تبیان، دستیار زندگی
در مدارات تیونینگ رادیوئی از این خازن ها استفاده می شود و به همین دلیل به این خازنها گاهی خازن تیونینگ هم اطلاق می شود . ظرفیت این خازن ها خیلی کم و در حدود 100 تا 500 پیکوفاراد است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خازن ها (2)

خازن ها (2)

در مطلب قبل با برخی از انواع خازن ها آشنا شدیم. در این مطلب نیز با کدهای خازن ها و انواع دیگر آن ها آشنا خواهیم شد.

کدهای رنگی در خازن ها:

در خازن های پلی استر برای سال های زیادی از کدهای رنگی بر روی بدنه آن ها استفاده می شد. در این کد ها سه رنگ اول ظرفیت را نشان می دهند و رنگ چهارم تولرانس را نشان می دهد.

خازن ها (2)

برای مثال قهوه ای - مشکی - نارنجی به معنی ١٠٠٠٠ پیکوفاراد یا ١٠ نانوفاراد است .

خازن های پلی استر امروزه به وفور در مدارات الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. این خازن ها در برابر حرارت زیاد معیوب می شوند و بنابراین هنگام لحیم کاری باید به این نکته توجه داشت.

خازن ها با هر ظرفیتی وجود ندارند . به طور مثال خازن های ٢٢ میکروفاراد یا ٤٧ میکروفاراد وجود دارند ولی خازن های ٢٥ میکروفاراد یا ١١٧ میکروفاراد وجود ندارند .

خازن ها (2)
خازن ها (2)
خازن ها (2)

دلیل این کار چنین است :

فرض کنیم بخواهیم خازن ها را با اختلاف ظرفیت ده تا ده تا بسازیم . مثلاً ١٠ و ٢٠ و ٣٠ و به همین ترتیب. در ابتدا خوب به نظر می رسد ولی وقتی که به ظرفیت مثلاً ١٠٠٠ برسیم چه رخ می دهد ؟

مثلاً ١٠٠٠ و ١٠١٠ و ١٠٢٠ و . . . که در این صورت اختلاف بین خازن ١٠٠٠ میکروفاراد با ١٠١٠ میکروفاراد بسیار کم است و فرقی با هم ندارند، پس این مسئله،  معقول به نظر نمی رسد .

برای ساختن یک محدوده قابل احساس از ارزش خازن ها ، می توان برای اندازه ظرفیت از مضارب استاندارد ١٠ استفاده نمود . مثلاً ٧/٤ - ٤٧ - ٤٧٠ و . . .  و یا  ٢/٢ - ٢٢٠ - ٢٢٠٠ و . . ..

خازن های متغیر :

در مدارات تیونینگ رادیوئی از این خازن ها استفاده می شود و به همین دلیل به این خازن ها گاهی خازن تیونینگ هم گفته می شود . ظرفیت این خازن ها خیلی کم و در حدود ١٠٠ تا ٥٠٠ پیکوفاراد است و به دلیل ظرفیت پائین در مدارات تایمینگ مورد استفاده قرار نمی گیرند.

خازن ها (2)

علامت خازن متغیر

خازن ها (2)

نمونه ای از خازن متغیر

در مدارات تایمینگ از خازن های ثابت استفاده می شود و اگر نیاز باشد،  دوره تناوب را تغییر دهیم ، این عمل به کمک مقاومت انجام می شود.

خازن های تریمر :

خازن های تریمر، خازن های متغییر کوچک و با ظرفیت بسیار پایین هستند . ظرفیت این خازن ها از حدود ١ تا ١٠٠ پیکوفاراد است و بیش تر در تیونرهای مدارهایی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

خازن ها (2)

نمونه ای از خازن تریمر

خازن ها (2)

علامت خازن تریمر

برگرفته از http://sabainfo.ir/ و http://www.pc-control.co.uk/


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم و گردآوری: آلچالانلو