تبیان، دستیار زندگی
نشستن برای مدت طولانی، چه برای کار کردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، باعث می‌شود میزان قند خون بالا برود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشستن طولانی‌مدت خطرناک است


نشستن برای مدت طولانی، چه برای کار کردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، باعث می‌شود میزان قند خون بالا برود و خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر شود. حتی ورزش هم این تاثیر را از بین نمی‌برد.


نشستن روی مبل

در حالی که پزشکان همچنان در حال کشف عوارض مصرف سیگار هستند،‌ به نظر می‌رسد عادت‌های دیگر زندگی امروز، از جمله نشستن برای مدت طولانی هم، عوارض خطرناکی برای سلامتی مردم دارند.

به گزارش دیسکاوری، دکتر جیمز لوین در شرکت کوچکی در مینیپولیس، مطالعه جدید و نوآورانه‌ای را انجام داده که در آن، 30 میز کار با جایگاه‌هایی به نام کار- تناسب جایگزین شدند. بنابراین افراد می‌توانند هنگام کار بنشینند یا بایستند. خود لوین سال‌هاست که زمان کار روی یک تردمیل راه می‌رود. این مطالعه در کنار مطالعات مشابه دیگری در سراسر دنیا در حال انجام هستند.

لوین در این مورد می‌نویسد:‌ "پیش از این محققین نشستن برای مدت زمان طولانی را با بروز برخی مشکلات سلامتی و نیز مرگ زود هنگام بر اثر اختلالات قلبی- عروقی مرتبط دانسته‌اند."

در یکی از این مطالعات، نشان داده شده که بزرگسالانی که بیش از 4 ساعت در روز را مقابل تلویزیون می‌نشینند، در مقایسه با بزرگسالانی که روزانه کم‌تر از دو ساعت از وقت خود را به نشستن در مقابل تلویزیون می‌گذرانند، 80 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. این میزان خطر، مستقل از سایر مولفه‌های موثر مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن گزارش شده است.

به گفته لوین، چاره این مسئله اضافه کردن ساعت‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی می‌گذرانید نیست، چون به نظر نمی‌رسد که تاثیر مضر نشستن برای مدت طولانی را کم‌تر کند. پس چاره چیست؟

لوین چنین پاسخ می‌دهد: "راه‌حل این است که کم‌تر بنشینید و بیشتر حرکت کنید. وقتی می‌ایستید در مقایسه با زمانی که می‌نشینید، سه برابر بیشتر کالری مصرف می‌کنید. به نظر می‌رسد که انقباض ماهیچه‌ها، از جمله آن‌هایی که برای ایستادن نیاز دارید، فرایندهای مهمی را به راه می‌اندازد که با شکستن چربی‌ها و قندها در بدن مرتبط است. بنابراین وقتی شما می‌نشینید، این انقباض ماهیچه‌ای را متوقف می‌کنید و در نتیجه، این فرایندها را هم متوقف می‌کنید."

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که قند خون بالا با سطوح کم فعالیت بدنی ارتباط دارد

در مطالعه دیگری، محققین دانشگاه میسوری از مردمی که به طور معمول ورزش می‌کردند خواستند سه روز خود را با سبک زندگی که در آن مدت زیادی را به نشستن بگذرانند، زندگی کنند.

با وجود این که آن‌ها در این سه روز، همان رژیم غذایی قبلی خود را حفظ می‌کردند، اما میزان قند خونشان بعد از هر وعده غذایی در مقایسه با روزهایی که ورزش می‌کردند، 26 درصد بیشتر بود.

جان پی. تیفاولت، استادیار فیزیولوژی ورزش و تغذیه در دانشگاه میسوری، در این‌باره می‌گوید: "لازم نیست به دوی ماراتن بروید، اما همه شواهد حاکی از آن هستند که لازم است حرکت کنید."

ارتباط بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور کانادا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که حدود 49 هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و 43 هزار مورد تشخیص سرطان روده در هر سال در آمریکا با افزایش میزان بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.

کریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه گیرشناسی در مرکز خدمات سلامت سرطان آلبرتا در کانادا می گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه رابطه فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه، نقش پروتئین"C reactive" را نشان می دهد که یک نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.

این آزمایشات معلوم کرد که فعالیت روزانه خفیف تا شدید، سطح پروتئین "C reactive" را در بین زنان یائسه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد، هرچند پزشکان هنوز نمی دانند که این پروتئین چگونه خطر سرطان را تشدید می کند. اما به خوبی آشکار است که پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده ای موسوم به "سیتوکین" می شود.

سیتوکین ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش سیستم ایمنی بدن هستند که تکثیر سلول ها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می دهد.

به این ترتیب معلوم شد که 30 درصد افزایش تحرک و فعالیت بدنی، خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده را تا 25 درصد کاهش می دهد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

پزشکان بدون مرز

خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

بی تحرکی پر هزینه

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

فیلم های مرتبط:

نشستن

طریقه ی درست نشستن بر صندلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.