حالات روحی انسان ها در قیامت
امام كاظم علیه السلام فرمود : هیچ مؤمنى نیست كه بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نیست و شفاعت براى او نیست و او ظالم است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع»
طبق آیات "وأنذرهم یوم الآزفة إذ القلوب لدى الحناجر كاظمین ما للظالمین من حمیم ولا شفیع یطاع ، یعلم خائنة الأعین وما تخفی الصدور ، والله یقضی بالحق والذین یدعون من دونه لا یقضون بشیء إن الله هو السمیع البصیر .
از سوره غافر، انسانها در قیامت دارای اضطراب بوده و چیزی آنها را خشمگین می کند که بایستی بتوانند خشم خود را فرو برند. علت این خشم، ممکن است معلوم شدن برخی حقایق بر انسان، طریقه قضاوت حق تعالی، حبط اعمال یا مسایل دیگر باشد.
نهایتا باید گفت که پیدا کردن علت این اضطراب و کظم غیظ می تواند در آمادگی انسان برای این روز نزدیک شونده موثر باشد . در تفسیر نور آمده است:
«أزفة» به معناى نزدیك شونده است و مراد از روزِ نزدیك، روز قیامت است. چنانكه در جاى دیگر نیز مىفرماید: «انهم یرونه بعیداً و نراهُ قریباً».
«كاظمین» از «كظم» به معناى بستن در مشك است و «كاظم» به كسى گویند كه از درون ناراحت است ولى لب فرو مىبندد و خشم و ناراحتى خود را كنترل مىكند. نگاه به نامحرم، نگاه تحقیرآمیز و نگاه براى تشویق به فساد، از نمونههاى خیانت چشم است.
از امام صادق علیه السلام درباره آیه «یعلم خائنة الاعین» پرسیدند، حضرت فرمود: مراد نگاههاى زیر چشمى است. «ینظر الى الشىء و كانّه لا ینظر فذلك خائنة الاعین»
امام كاظم علیه السلام فرمود: هیچ مؤمنى نیست كه بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نیست و شفاعت براى او نیست و او ظالم است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع»
نکات قابل تأمل :
1- مرگ و قیامت نزدیك است، خود را آماده كنیم. «یوم الآزفة»
- مجرم در قیامت، نه مىمیرد و نه راحت مىشود. «اذ القلوب لدى الحناجر» (در جاى دیگر مىخوانیم: «و یأتیه الموت من كل مكان و ما هو بمیّت»، از هر سو مرگ به سراغش مىآید ولى نمىمیرد.)
3- در قیامت، وجود مجرمان مملو از حسرت و اندوه است ولى نمىتوانند اظهار كنند. «كاظمین»
4- مجرم در قیامت تنها است. (نه دوست صمیمى دارد و نه واسطهى صاحب نفوذ). «ما للظالمین من حمیم و لا شفیع».
فرآوری : زهرا اجلال
بخش قرآن تبیان
منبع :
سایت پرسمان قرآن