تبیان، دستیار زندگی
یكی از تأثیرگذارترین قسمت‌های دكوراسیون منزل پرده است. پرده نقش تكمیل‌كننده در خانه را دارد، چرا كه شما باید با توجه به رنگ‌هایی كه در هر بخش از منزلتان به كار برده‌اید رنگ پرده‌ها را انتخاب كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش سلیقه چون بانوی ایرانی


یكی از تأثیرگذارترین قسمت‌های دكوراسیون منزل پرده است. پرده نقش تكمیل‌كننده در خانه را دارد، چرا كه شما باید با توجه به رنگ‌هایی كه در هر بخش از منزلتان به كار برده‌اید رنگ پرده‌ها را انتخاب كنید.

این‌كه می‌گویند خانه محلی برای آرامش اعضای آن است چندان هم بیراه نیست. حتی اگر شاغل باشید و بیشتر ساعاتتان را در خارج از منزل سپری كنید، دست‌كم یك‌سوم از شبانه‌روز را در منزلتان هستید. اما چه می‌شود كه وقتی وارد منزل دوستان و آشنایانتان می‌شوید در همان ابتدا احساس خوبی به شما دست می‌دهد و سرشار از انرژی می‌شوید؟ ممكن است فكر كنید كه صاحبخانه برای چیدمان منزلش سلیقه به خرج داده است، اما همه چیز در سلیقه داشتن خلاصه نمی‌شود. این‌كه چگونه از وسایل منزلتان استفاده كنید تا بهترین كاربرد و جلوه را داشته باشد یك هنر است كه با آموختن اصول آن می‌توانید خودتان طراح منزلتان باشید.

یكی از تأثیرگذارترین قسمت‌های دكوراسیون منزل پرده است. پرده نقش تكمیل‌كننده در خانه را دارد، چرا كه شما باید با توجه به رنگ‌هایی كه در هر بخش از منزلتان به كار برده‌اید رنگ پرده‌ها را انتخاب كنید.

خوش سلیقه چون بانوی ایرانی

پرده آشپزخانه

اگر می‌خواهید برای آشپزخانه منزلتان پرده مناسبی انتخاب كنید در اولین گام باید به جنس آن توجه داشته باشید. معمولا پرده‌های آشپزخانه به علت آن‌كه در معرض چربی هستند، بیشتر از سایر نقاط خانه نیاز به شستشو دارد، بنابراین باید از پارچه‌هایی استفاده كنید كه قابلیت شستشوی بیشتری دارد. استفاده از الیاف مصنوعی می‌تواند انتخاب مناسبی برای این بخش از خانه شما باشد. استفاده از پرده‌های همراه با والان چندان توصیه نمی‌شود. ضمن آن‌كه سعی كنید از مدل‌هایی استفاده كنید كه نصب آنها دشوار نباشد. با توجه به این‌كه امروزه در بسیاری از آپارتمان‌ها در بالكن در آشپزخانه قرار دارد، با توجه به رفت و آمدی كه به این بخش وجود دارد بهتر است از پرده‌هایی استفاده كنید كه متصل به در بالكن هستند.

بهترین روش برای انتخاب كردن رنگ پرده‌ها ابتدا توجه به رنگ كابینت‌ها و سپس طرح كاشی‌های آشپزخانه است. توصیه می‌شود در هر حالت از رنگ‌های روشن‌تر استفاده كنید. این كار به روشنایی بیشتر در این مكان كمك می‌كند ضمن آن‌كه محیط شادتری را هم برایتان به ارمغان می‌آورد. نكته آخر این‌كه پرده‌های بلند چندان مناسب آشپزخانه نیست.

خوش سلیقه چون بانوی ایرانی

اتاق خواب

اگر فكر می‌كنید پرده فقط جنبه تزئینی دارد و تنها به زیبایی منزلتان كمك می‌كند، سخت در اشتباه هستید. یكی از مهم‌ترین نقش‌های پرده در دكوراسیون منزل كنترل نور است، به همین دلیل معمولا در اتاق خواب از پارچه‌هایی استفاده می‌شود كه نور كمتری را از خودشان عبور می‌دهند. ضمن آن‌كه به دلیل ضخیم بودن مانع از خروج گرمای اتاق هستند. بهتر است در انتخاب رنگ پرده اتاق به رنگ روتختی توجه داشته باشید، اما به طور كلی استفاده از رنگ‌های ملایم به آرامش اتاق كمك خواهد كرد.

پرده‌های كركره‌ای هم می‌تواند یكی از گزینه‌های مناسب برای اتاق خواب نوجوانان باشد. این پرده‌ها در 2 نوع فلزی و چوبی در بازار موجود است كه امروزه مدل‌های چوبی آن طرفداران زیادی دارد. یكی از قابلیت‌های این پرده‌ها آن است كه می‌توانید هنگام خرید از فروشنده بخواهید عكس خودتان یا هر منظره دلنشینی كه مدنظر دارید را روی این پرده‌ها چاپ كند. به این ترتیب با باز و بسته شدن پرده شما این تصویر را می‌بینید.

اتاق كودك

فراهم كردن محیطی دلپذیر در اتاق كودكان جز با استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی‌زا نظیر قرمز، زرد، نارنجی، بنفش و... امكان‌پذیر نخواهد بود. برای انتخاب پرده اتاق فرزندتان می‌توانید كمی‌ تنوع به خرج بدهید و از مدل‌های فانتزی استفاده كنید. بلند بودن پرده اتاق كودكان ممكن است خطرآفرین باشد. بهتر است از مدل‌هایی استفاده كنید كه حركت دادن آنها آسان باشد.

خوش سلیقه چون بانوی ایرانی

اتاق پذیرایی

استفاده از رنگ‌های گرم نظیر قهوه‌ای در پرده‌های اتاق پذیرایی بسیار معمول است. اگر می‌خواهید از رنگ‌های مشكی یا نقره‌ای استفاده كنید، باید توجه داشته باشید كه این دو رنگ فضای خانه را رسمی‌ می‌كند. اگر اتاق پذیرایی شما چندان نورگیر نیست، فكر استفاده از رنگ‌های تیره را از سرتان خارج كنید. مهم‌ترین عاملی كه می‌تواند در انتخاب رنگ به شما كمك كند، رنگ مبلمان خانه است. این پرده‌ها نباید خیلی ساده باشد و استفاده از والان می‌تواند جلوه خوبی به آنها بدهد.

استفاده از آستر

آستری‌ها معمولا پارچه‌های ضخیم و مقاومی ‌است كه زیر پرده‌ها نصب می‌شود. استفاده از آستری، عمر پرده‌های اصلی و روكار را افزایش می‌دهد. اگر پنجره‌های منزلتان به گونه‌ای است كه در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار دارد، استفاده از آستر ضروری است، چراكه ضمن كنترل مقدار نور دریافتی از تغییر رنگ آنها هم جلوگیری می‌كند. رنگ پارچه آستری باید با رنگ پرده‌ها هماهنگ باشد. اگر پرده‌هایتان قهوه‌ای رنگ است، رنگ شیری می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به طور كلی آستری‌ها را كمرنگ‌تر از رنگ پرده‌هایتان انتخاب كنید و اگر انتخاب رنگ مناسب برایتان دشوار بود رنگ سفید مناسب‌ترین رنگ آستری خواهد بود. توجه داشته باشید كه پارچه آستری باید ساده و بدون طرح باشد تا پرده اصلی را تحت تأثیر قرار ندهد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط :

رنگ دیوارها چگونه باشد!

شومینه ی خانه ما

ترفندهای سر و سامان دادن به خانه

دریا در دکوراسیون خانه

دکوراسیونی با طعم آرامش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.