تبیان، دستیار زندگی
در واقع تحت این پروسه، چندین سازمان مختلف وزارت دفاع می ‌توانند الزامات سایبری را شناسایی نموده و آنها را پیشنهاد دهند. فرماندهی سایبری آمریكا، كه فعالیت خود را دو سال قبل با هدف محافظت از شبكه‌ های نظامی و اجرای عملیات‌ های تهاجمی سایبری آغاز كرد، مرجع ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه توسط آمریکا ردیابی می‌شویم


در واقع تحت این پروسه، چندین سازمان مختلف وزارت دفاع می ‌توانند الزامات سایبری را شناسایی نموده و آنها را پیشنهاد دهند. فرماندهی سایبری آمریكا، كه فعالیت خود را دو سال قبل با هدف محافظت از شبكه‌ های نظامی و اجرای عملیات‌ های تهاجمی سایبری آغاز كرد، مرجع تایید این الزامات خواهد بود.

ویلیام لین

اخیرا "ویلیام لین"، معاون وزیر دفاع امریکا در توجیه لزوم تعیین راه های مقابله با حملات سایبری علیه امریکا گفت: "صندوق بین المللی پول" (International Monetary Fund) ، بانک اطلاعات بازی های رایانه ای سونی، گوگل، نزدک و شرکت های بین المللی انرژی همه مورد حمله حملات سایبری قرار گرفته اند. پنتاگون مفاهیم عملیاتی و توانمندی های جدید، ابزارها و نرم افزارهای جدید و حسگرهایی را برای مقابله برای شناسایی حملات سایبری و مقابله با آنها بکار خواهد گرفت.

در این راستا، وزارت دفاع آمریكا در جلسه ‌ای با نمایندگان كنگره اعلام داشت: "پنتاگون در حال بهره‌ برداری از سریع‌ ترین روش دستیابی به ملزومات مورد نیاز است كه مقامات این سازمان را قادر می‌ سازد تا در صورت نیاز فوری، قابلیت ‌های نوین جنگ سایبری را ظرف چند روز یا ماه توسعه بخشند. این گزارش 16 صفحه‌ ای تشریح می ‌نماید، برنامه ی فوق كه تحت نظارت هیات مدیره ارشد سرمایه‌ گذاری سایبری به اجرا در می‌ آید، ماموریت دارد تا با هدف ردیابی فوری حوادث در فضای سایبری، روند آهسته و قدیمی دستیابی به ابزارهای جنگی را اصلاح نماید.

حائز اهمیت آن که، كنگره با استناد به قانون دفاعی كه سال گذشته وضع كرده بود، به پنتاگون دستور داد تا راهبردی را توسعه نماید كه بتواند امكان دستیابی فوری به ابزارها ،‌ كاربردها و سایر قابلیت های جنگ سایبری را فراهم سازد. پنتاگون ماه گذشته گزارشی را به كنگره تقدیم كرد كه در واقع این راهبرد را تبیین می ‌نماید. این گزارش که اخیرا نسخه ‌ای از آن در اختیار خبرگزاری "رویترز" (Reuters) قرار گرفت ، نشان می ‌دهد كه روش دستیابی به قابلیت ‌های جنگ سایبری به دو بخش جداگانه تقسیم می‌شود، اول: روش سریع و دوم:روش دقیق، كه بسته به فوریت موضوع از آنها استفاده خواهد شد.

وزارت دفاع آمریكا در جلسه ‌ای با نمایندگان كنگره اعلام داشت: "پنتاگون در حال بهره‌ برداری از سریع‌ ترین روش دستیابی به ملزومات مورد نیاز است كه مقامات این سازمان را قادر می‌ سازد تا در صورت نیاز فوری، قابلیت ‌های نوین جنگ سایبری را ظرف چند روز یا ماه توسعه بخشند

همچنین در گزارش تاکید شده : "این ساختار متناسب با پیچیدگی، هزینه و فوریت نیاز آن، روش‌ های جایگزین دستیابی را پیشنهاد داده و برنامه زمانی مرتبط با توسعه قابلیت جنگ سایبری را بكار می ‌برد و برنامه‌ های با ریسک بیشتر و زمان اجرایی طولانی‌ تر و در نتیجه هزینه و پیچیدگی بیشتر، با دقت بیشتر و رویكرد متمركزتری برای تایید آنها مدیریت خواهند شد."

پنتاگون

در واقع تحت این پروسه، چندین سازمان مختلف وزارت دفاع می ‌توانند الزامات سایبری را شناسایی نموده و آنها را پیشنهاد دهند. فرماندهی سایبری آمریكا، كه فعالیت خود را دو سال قبل با هدف محافظت از شبكه‌ های نظامی و اجرای عملیات‌ های تهاجمی سایبری آغاز كرد، مرجع تایید این الزامات خواهد بود. واحدهای مختلف در فرماندهی سایبری تصمیم می‌ گیرند كه بسته به نیاز در نهایت از كدام روش استفاده نمایند. گزارش فوق همچنین افزود: "روش سریع عموماً در جهت رفع الزامات فوری و مهم ماموریت‌ ها و پشتیبانی از عملیات‌ های جاری یا تهدیدات نوظهور مورد استفاده قرار می‌ گیرند."

پنتاگون از قابلیت ‌هایی بهره می ‌گیرد كه قبلاً توسعه یافته و بدست آمده ‌اند یا قابلیت ‌های تقریباً جدید كه صنایع مختلف در حال توسعه آنها هستند. به منظور كاهش زمان عملیات؛ می‌ توان برخی الزامات روش قدیمی دستیابی را به تعویق انداخته یا حذف نمود، شبیه مستند سازی یا برخی فعالیت‌ های آزمایشی. روش دقیق نیز مستلزم تخصیص زمان بیشتر برای برنامه‌ ریزی، بررسی و تحلیل گزینه‌ ها است، اما هنوز هم سریع‌ تر از جدول زمانی اغلب برنامه‌ های خرید تسلیحات نظامی پیش می ‌رود.

در این راستا، پنتاگون برای نگاهداری ابزارهای جنگ سایبری اماكن ذخیره‌ سازی را بنا خواهد كرد، كه از آن می ‌توان به مثابه ی فضایی برای تشریک مساعی بهره گرفت. فرماندهی سایبری ملزم است تا ابزارهای جنگ سایبری را ثبت نماید.

هر حال آنچه که در این میان بیش از همه حائز اهمیت می باشد بزرگ ترین هدف آمریکا، یعنی سیطره ی جهانی است که از طریق جنگ نظامی و جنگ نرم در پی اِعمال آن بوده و در صورت سکوت و بی تفاوتی کشورهای دیگر متاسفانه این طرح محقق خواهد شد

در ضمن، گزارش فوق اذعان می ‌دارد كه هیات مدیره سرمایه ‌گذاری سایبری با هدف نظارت بر این روش و هماهنگ ساختن سرمایه‌ گذاری‌های مختلف در حوزه قابلیت‌ های جنگ سایبری وزارت دفاع برپا خواهد شد. ضرورت وجودی این هیات جدید نیز از آن جهت است كه هزینه بیشتر ابزارهای جنگ سایبری كمتر از آن حدی است كه نظارت سایر برنامه‌ ها نظیر برنامه اصلی دستیابی به ابزارهای دفاعی ضرورتی ندارد. (هیات مدیره سرمایه ‌گذاری سایبری مشتركاً به ریاست "فرانک كندال" (Frank Kendall) ، معاون وزیر دفاع در حوزه شناسایی، فناوری و لجستیک، "جیمز میلر" (James Miller) معاون سیاسی وزیر دفاع و همچنین "جیمز وینفلد" (James Winnefeld) جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش اداره می‌ شود.)

این گزارش نشان می ‌دهد كه برخی از ابعاد این پروسه جدید در حال اجرا است اما بسیاری از آنها از جمله تاسیس هیات نظارت ظرف شش ماه آینده تحقق می ‌یابند.  به هر حال آنچه که در این میان بیش از همه حائز اهمیت می باشد بزرگ ترین هدف آمریکا، یعنی سیطره ی جهانی است که از طریق جنگ نظامی و جنگ نرم در پی اِعمال آن بوده و در صورت سکوت و بی تفاوتی کشورهای دیگر متاسفانه این طرح محقق خواهد شد.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع:  مشرق نیوز / بولتن نیوز