تبیان، دستیار زندگی
سری سوم مجموعه «ساخت ایران» در حالی توزیع شده که حواشی مختلف پیرامون این سریال، وارد مرحله جدیدی شده است. خشایار الوند به خاطر برخی مشکلات موجود، نزدیک به دو ماه است از نگارش ادامه کار انصراف داده اما از طرف دیگر تهیه کننده کار، بر کتمان این مساله اصرار د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همیشه قرار نیست بفروشیم

همه حواشی مختلف پیرامون سریال «ساخت ایران»


سری سوم مجموعه «ساخت ایران» در حالی توزیع شده که حواشی مختلف پیرامون این سریال، وارد مرحله جدیدی شده است. خشایار الوند به خاطر برخی مشکلات موجود، نزدیک به دو ماه است از نگارش ادامه کار انصراف داده اما از طرف دیگر تهیه کننده کار، بر کتمان این مساله اصرار دارد و حاضر نیست نام نویسنده جدید کارش را فاش کند.

سریال  «ساخت ایران

حاشیه جدید این سریال، معلوم نیست سرنوشت آن را به چه سمتی می برد چون قطعا با خروج نویسنده، فضای کار هم وارد مرحله جدیدی می شود؛ مساله ای که هنوز عوامل سریال، دلشان نمی خواهد آن را علنی کنند. جدای از این حواشی، توزیع چهار قسمت از این مجموعه، اینطور نشان داده که استفاده از زوج امین حیایی و محمدرضا گلزار که شاید در «کما» و «شیش و بش»، به فروش بالای کار کمک کردند، اینجا چندان هم بردی نصیبشان نکرده است. البته به دلیل تداخل توزیع سری دوم با تعطیلات نوروزی، شاید نشود راجع به آمار دقیق توزیع و فروش آن نظر داد. در این گزارش، حواشی مختلف این مجموعه را همراه با خشایار الوند، سیدامیر پروین حسینی، مسوول پخش محصولات فرهنگی پخش گلرنگ بررسی می کنیم.

از تهیه کننده اصرار از نویسنده انکار

چند روز پیش خشایار الوند در گفت و گو با روزنامه تماشا، اعلام کرده بود که از «ساخت ایران» انصراف داده و احتمالا کار با همراهی نویسنده دیگری پیش می رود. برای اینکه از قضیه نویسنده جدید سر دربیاوریم و بفهمیم ادامه کار با این تغییر و تحول ها چطور پیش می رود با سیدامیر پروین حسینی یکی از تهیه کنندگان مجموعه تماس می گیریم اما او کاملا منکر خروج الوند می شود و می گوید: «چنین چیزی نیست. همکاری ما هنوز ادامه دارد و ما هنوز داریم بر مبنای نوشته این نویسنده جلو می رویم.» او می گوید که الان 10 قسمت از کار، تصویربرداری شده و خشایار الوند در تمام این قسمت ها همکاری داشته است. درباره اینکه در آینده قرار است با چه نویسنده ای پیش بروند، می پرسیم اما او همچنان اصرار دارد که الوند تا به حال صحبتی برای خروج از پروژه نکرده و کار به همین منوال پیش می رود. براساس صحبت های الوند، گویا مشکل اصلی این نویسنده، این بود که از او خواسته شده همراه با عوامل در صحنه های خارج از کشور حضور پیدا کند و متن را براساس شرایط یا خواسته بازیگران سوپراستار تنظیم کند که او هم این مساله را قبول نکرده. به گمان اینکه شاید مشکلات حل شده و الوند هم بالاخره از انصرافش صرف نظر کرده، با او تماس می گیریم اما همان حرف های قبلی را می شنویم: «کناره گیری من از گروه «ساخت ایران» مساله جدیدی نیست. من از بهمن ماه اعلام کردم نمی خواهم همراه گروه باشم. جالب است که هنوز نمی خواهند راجع به آن حرفی بزنند.» او درباره علت خروجش هم اینطور توضیح می دهد: «هیچ دلخوری ای وجود نداشت. راستش آنها می خواستند همراهشان بروم و من هم نمی توانستم. تا قسمت یازدهم را به اتفاق پیمان قاسم خانی نوشتم و برایشان فرستادم اما نمی دانم برای بقیه کار می خواهند چه تصمیمی بگیرند.» او در ادامه هم گفت که خروجش از «ساخت ایران» قطعی است و الان به همراه امیرمهدی ژوله، مشغول نوشتن ادامه «قهوه تلخ» است.

«ساخت ایران» از ابتدای تولید، با حواشی بسیاری رو به رو شد؛ حواشی که بخش عمده ای از آنها به سوپراستارهایش برمی گشت. محمدرضا گلزار که پیش از «ساخت ایران» هم به خاطر دستمزدهای نجومی اش خبرساز شده بود، با ورودش به این سریال و اعلام دستمزدی 800 میلیونی، بار دیگر خبرساز شد.

گلزار و قرارداد 800 میلیونی

«ساخت ایران» از ابتدای تولید، با حواشی بسیاری رو به رو شد؛ حواشی که بخش عمده ای از آنها به سوپراستارهایش برمی گشت. محمدرضا گلزار که پیش از «ساخت ایران» هم به خاطر دستمزدهای نجومی اش خبرساز شده بود، با ورودش به این سریال و اعلام دستمزدی 800 میلیونی، بار دیگر خبرساز شد. بارها بعد از اعلام این خبر، تهیه کنندگان این مجموعه آن را شایعه خواندند و گفتند مبلغ دستمزد هنوز معلوم نشده است. جالب اینجاست که این سوپراستار بعد از مشخص شدن بازیگران اصلی یعنی امیرحسین رستمی به کار اضافه شد. امیرحسین رستمی حتی برای این کار قرارداد هم بسته بود. از آنجایی که همزمان سر کار تئاتر «کمی بالاتر» و سریال «دختران حوا» بود قرار شد تا برای زمان تصویربرداری با او هماهنگ باشند اما یک روز قبل از سفر به او خبر می دهند که برای رفتن به لبنان آماده باشد. او نمی تواند کارهایش را هماهنگ کند و نهایتا از آنها می خواهد تا چند روز بعد به آنها ملحق شود. آنها می روند و از لبنان با گلزار قرارداد می بندند تا به عنوان جایگزین رستمی وارد کار شود. پروین حسینی اما این مساله را هم کتمان می کند و می گوید: «حضور رستمی چندان هم قطعی نبود. به هر حال هر نقشی چند کاندیدا دارد و رستمی هم یکی از کاندیداها بود اما بالاخره گلزار انتخاب شد.»

سریال  «ساخت ایران

حاشیه های سوپراستار داخلی و خارجی

یکی از حاشیه سازترین بازیگران «ساخت ایران» کسی نیست جز امین حیایی! این بازیگر حتی پیش از حضورش در این نقش هم خبرساز بود. بعد از اینکه خبر حضور او در «ساخت ایران» به گوش رسید، با واکنش های بسیاری از سوی تهیه کننده «قلب یخی» مواجه شد و از آنجایی که هنوز قراردادش با این سریال تمام نشده بود کار به شکایت کشید. مساله پناهندگی این بازیگر بعد از خروجش از ایران هم شایعه دیگری بود که تا مدت ها دهان به دهان می پیچید. این شایعه تا جایی پیش رفت که روابط عمومی این سریال بالاخره وارد عمل شد و آن را تکذیب کرد. یکی دیگر از حواشی «ساخت ایران»، دعوت محمدحسین لطیفی از پاملا الکیک؛ بازیگر و خواننده لبنانی بود. از آنجایی که پیش از آن در نقش های غیراخلاقی ظاهر شده بود، حضورش در این سریال با حاشیه زیادی مواجه شد تا جایی که منصور سهراب پور، توضیح داد: «ما این بازیگر را چک کرده ایم، مشکلی نداشته و در کارهای غیراخلاقی هم حضور نداشته است.»

استقبال پایین برخلاف انتظار

با اینکه تصور می شد حضور صرف محمدرضا گلزار و امین حیایی می تواند موفقیت مجموعه ای چند قسمتی را تضمین کند. اما نتیجه آنطور هم طبق انتظار پیش نرفت. چون آنطور که زمان پخش «قلب یخی» و «قهوه تلخ»، واکنش ها و صحبت های مختلفی درباره آن در محافل مختلف عمومی شنیده می شد، معمولا قضاوتی راجع به ساخت ایران در هیچ محفلی به گوش نمی رسد. این سریال شاید بعد از پخش اولین قسمت و پیش بردن قصه بهنام تشکر، تا حدی به مخاطب این امیدواری را می داد که با کاری جدید و منحصر به فرد رو به روست اما از سری دوم با رفتن داستان به سمت امین حیایی و گلزار، این شبهه به وجود آمد که گویا «شیش و بش» دیگری در راه است. البته هنوز هم نمی شود درباره پایین بودن میزان مخابان اظهارنظر کرد. برای سر در آوردن از آمار فروش و مقایسه میان فروش سری اول و دوم با توزیع کننده این سریال یعنی گروه صنعتی گلرنگ تماس می گیریم. مسوول محصولات فرهنگی این مرکز می گوید که هنوز آمار دقیقی از فروش این مجموعه در دست نیست و بهتر است چند روز دیگر صبر کنیم. میرمجیدی علت آماده نبودن آمار را همزمانی توزیع سری دوم با تعطیلات نوروز می داند و می گوید: «50 درصد فروش سریال های شبکه خانگی، در تهران است. از آنجایی که سری دوم «ساخت ایران»، چند روز مانده به شروع سال نو به بازار آمد و قطعا عده بسیاری از تهرانی ها در حال سفر بودند، نمی شود درباره آمار فروش آن اظهارنظر کرد.»

اما با صحبت های میدانی با چند سوپرمارکت می شود نتیجه گرفت که هنوز فروش این مجموعه به پای «شام ایرانی» نرسیده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینما نگار