تبیان، دستیار زندگی
لاغر شدن چندان هم کار سختی نیست به شرط این که بدانید از کدام در وارد شد. توصیه‌هایی که در این مقاله ارائه می‌شود شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند. با ما همراه باشید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن


لاغر شدن چندان هم کار سختی نیست به شرط این که بدانید از کدام در وارد شد. توصیه‌هایی که در این مقاله ارائه می‌شود شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند. با ما همراه باشید.

کاهش وزن

هدفی برای خود تعیین کنید

زمانی که می‌خواهید وزن کم کنید باید هدفتان را تعیین و یادداشت کنید. سپس برنامه‌ای برای خود بنویسید و راه‌هایی که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند را یادداشت کنید. این شیوه به زندگی شما نظم می‌دهد و شما مرحله به مرحله پیش می‌روید.

مرحله‌ی اول این است که چه سبک زندگی را می‌خواهید در پیش بگیرید. می‌خواهید لاغر باشید یا چاق؟ می‌خواهید چند کیلو باشید؟ سایزتان چقدر باشد؟

زمانی که به جواب روشن رسیدید یعنی این که نصف راه را رفته‌اید. مطمئن باشید زمانی که هدفتان مشخص شد با سرعت بیشتری به سوی آن پیش می‌روید.

ریخت و پاش ممنوع

پیشخوان آشپزخانه فقط برای قرار دادن اشیا و همچنین آماده کردن غذا است و نباید روی آن انواع بیسکوییت‌ها یا تنقلات دیگر به شما چشمک بزنند. وقتی این قبیل تنقلات دم دست باشد معلوم است که بیشتر به سمت آن‌ها کشش پیدا می‌کنید.

از این گذشته بعضی از آشپزخانه‌ها به واقع بازار شام هستند و هر خوراکی از هر نوعی که بخواهید در آن پیدا می‌شود. آشپزخانه‌تان را مرتب نگه دارید و همه‌ی خوراکی‌ها را دم دست قرار ندهید.

تا جایی که می‌شود در منزل غذا بخورید

آمارها نشان می‌دهد که کانادایی‌ها به طور متوسط 30 درصد بودجه‌ی مواد غذایی خود را به غذا خوردن در رستوران‌ها اختصاص می‌دهند. اما شما اگر می‌خواهید در پولتان صرفه‌جویی کنید و وزنتان نیز متعادل بماند سعی کنید غذای منزل را میل کنید.

غذاهای بیرون به خصوص فست‌فودها پر از چربی‌اند و سلامت غذای منزل را ندارند. شاید بگویید در دنیای پرشتاب امروز غذای منزل دیگر معنی ندارد! اما اگر سلامت و وزن ایده‌آل می‌خواهید باید اندکی به خود زحمت بدهید و غذای سالم برای خود تدارک ببینید. کاری ندارد. شب‌ها به همراه همسرتان به آشپزخانه بروید و با کمک هم غذای سالمی تهیه کنید. هم برای شامتان و هم برای ناهار فردا.

پیشخوان آشپزخانه فقط برای قرار دادن اشیا و همچنین آماده کردن غذا است و

نباید روی آن انواع بیسکوییت‌ها یا تنقلات دیگر به شما چشمک بزنند. وقتی این قبیل تنقلات دم دست باشد معلوم است که بیشتر به سمت آن‌ها کشش پیدا می‌کنید

متابولیسم بدنتان را با خواب بیشتر بالا ببرید

متخصصان معتقدند زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابیم بیشتر به سراغ غذاهایی آماده و نه چندان سالم می‌رویم. علاوه بر این با توجه به کمبود خوابی که داریم میزان هورمون‌هایمان نیز دچار تغییراتی می‌شوند.

در واقع بدن افرادی که به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند معمولاً هورمون کورتیزول بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه مضطرب‌تر هستند. متأسفانه این حالت باعث می‌شود که بدن چربی‌های بیشتری ذخیره کند. کمبود خواب همچنین تعادل هورمون‌های گرلین (احساس گرسنگی) و لپتین (احساس سیری) را به هم می‌زند.

در برنامه‌ی ورزشیتان تنوع ایجاد کنید

ورزش بسیار مفید است اما زمانی که هر روز همان حرکات ورزشی را تکرار کنید باعث دل‌زدگی خواهد شد. برنامه‌ی ورزشی متنوعی داشته باشید و روی قسمت‌های مختلف بدنتان کار کنید.

صبحانه را بیشتر و شام را کمتر میل کنید

نتایج پژوهشی که در انگلستان و روی نزدیک به 6764 زن و مرد بین 40 تا 75 سال انجام گرفته نشان می‌دهد افرادی که صبح‌ها کالری بیشتر و شب‌ها کالری کمتری دریافت می‌کنند نسبت به بقیه لاغرتر هستند. متخصصان معتقدند که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول روز است.

انتخاب غذا

در مورد واژه‌ی «خوشمزه» تجدید نظر کنید

معمولاً زمانی که غذای خوشمزه و باب میل‌مان را در مقابل‌مان می‌بینیم به اصطلاح خون جلوی چشمان مان را می‌گیرد و تا لقمه‌ی آخر را نخوریم دست بردار نیستیم.

متأسفانه مغز ما غذاهای پرکالری را خوشمزه‌تر ارزیابی می‌کند و برای همین است که غذاهای پرکالری و چرب طرفداران بیشتری دارد. برای مقابله با این مسئله کافی است که نوع نگرشتان را نسبت به غذاهای کم کالری تغییر دهید تا ذائقه‌تان به آن‌ها عادت کند.

البته انتخاب با خودتان است می‌خواهید سالم و خوش‌اندام باشید و یا این که غذای چرب و پرکالری میل کنید و علاوه بر برهم زدن اندام دلخواهتان به انواع بیماری‌ها نیز مبتلا شوید؟

از هیچ وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نکنید

صرف‌نظر کردن از صبحانه باعث می‌شود که در طول روز پرخوری کنید. همچنین مهم است که برای صبحانه یا ناهار چه میل می‌کنید. برای این وعده‌ها مخصوصاً صبحانه باید غذاهایی میل کنید که انرژی لازم برای بقیه‌ی روز را تأمین کند. معمولاً افرادی که عادت به ناخنک زدن دارند و یا شب‌ها پرخوری می‌کنند افرادی هستند که صبحانه یا ناهار نخورده‌اند.

متخصصان معتقدند زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابیم بیشتر به سراغ غذاهایی آماده و نه چندان سالم می‌رویم. علاوه بر این با توجه به کمبود خوابی که داریم

میزان هورمون‌هایمان نیز دچار تغییراتی می‌شوند

از اطرافیانتان کمک بگیرید

کاهش وزن اراده و تلاش زیادی می‌خواهد. معمولاً افرادی که به خوبی خود را لاغر کرده‌اند و عادت‌های غذایی سالمی در پیش گرفته‌اند افرادی هستند که از حمایت دوستان و خانواده‌هایشان برخوردار بوده‌اند. تصمیمتان را به دوستان و خانواده‌تان نیز اطلاع دهید و از آن‌ها کمک بخواهید. از آن‌ها بخواهید که تشویقتان بکنند و به شما دلگرمی بدهند.

رژیم‌های سفت و سخت نگیرید

رژیم‌های سخت‌گیرانه را فراموش کنید. از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است. قبل از این که تصمیم به چنین رژیم‌هایی بگیرید بدانید که بیشتر افرادی که این‌گونه لاغر شده‌اند بعد از مدتی به وزن اول خود و در برخی موارد بیشتر از آن برگشته‌اند. واقعیت این است که این رژیم‌ها سخت و طاقت‌فرسا هستند و افرادی که بین راه کم می‌آورند خود را گناهکار و ناتوان احساس می‌کنند. بدانید که چاره‌ی کار رعایت تعادل است.

برای رسیدن و حفظ وزن ایده‌آل، باید تغذیه‌ای مناسب، سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. این نوع تغذیه شما را از گزند چاقی و بیماری‌ها در امان می‌دارد و انرژی جسمی و روحی لازم را به شما می‌دهد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن

6 مرحله برای بهبود رژیم لاغری

7 توصیه‌ی عملی برای کاهش وزن

23 راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

استرس اندازه‌گیری وزن در افراد چاق

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

چگونه گرسنگی را کنترل کنیم؟

7 حرکت برای کنترل نامحسوس وزن!

15 نکته‌ی کلیدی برای کاهش وزن

فیلم های مرتبط:

اختلال در وزن گیری كودكان

اثر تماشای تلویزیون در افزایش وزن

تعریف علمی چاقی

راههای درمان چاقی

کودکان چاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.