تبیان، دستیار زندگی
همگی اذعان به این موضوع داریم که با پیشرفت علم و دانش، تغییرات شگرفی در نقش های جنسیتی به وجود آمده است که متعاقب آن به جرات می توان گفت که نقش مبرهن و سازنده زنان تنها در عرصه ی امور روزمره‌ زندگی‌ بویژه‌ در خانه‌داری‌ و تربیت‌ كودكان‌ تعریف نمی شود، بلک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست ندارم، سر کار بری!!


اگر چه  وقوع تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چند ساله ی اخیر بر ساخت خانواده و متعاقب آن بر نگرش های مرتبط با  مسائل زنان تاثیر بسزایی داشته و از عمر حكمرانی سنت‌ها بر مسائل خانوادگی کاسته است، اما در همین دوره نیز به کرات مواردی قابل مشاهده است که مردان به شدت با اشتغال همسر خود مخالفند. البته این مخالفت گاهی به حق است و هیچ چیز نباید مصلحت خانواده را بخطر اندازد.


اشتغال زنان

مرد: من برای تو چی کم گذاشتم؛ خونه، ماشین ، لباس، طلا و...

چی کم داری؟ بگو... دِ بگو دیگه!

زن: من از همان روز اول آشنایی بهت گفته بودم ، با تو شرط کرده بودم تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم کارم رو ول کنم، می خواستی قبول نکنی!

مرد: اون موقع سرم داغ بود ، نفهمیدم چی گفتم . اصلا بگو ببینم برای چی میخوای کار کنی! مگه گرسنه موندی میخوای بری سر کار!!!

تا الان هم  که کار کردی بسه، از این به بعد حق کار کردن نداری.

من به پول تو احتیاجی ندارم، ندارم  ، ندارم!! فهمیدی؟

زن: پولتم از پارو بالا بره، من می خوام برم سر کار. من زحمت کشیدم، درس خوندم ،دوست دارم کار کنم...

من نیاز روحی به کارم دارم، می فهمی !

مرد: میخوای جامون عوض کنیم، از فردا من بشینم تو خونه، تو بری سر کار!

اون موقع راضی می شی! مرد ایده آلت می شم!

بابا مردی گفتن، زنی گفتن...

زن: تو  عهد شکنی می کنی! مگه مجبور بودی، شرطی رو که موافقش نبودی، بپذیری!

مرد: ای بابا،...

اصلا میدونی چیه،  من دوست ندارم زنم کار کنه، زوره!

از فردا می‌شینی خونه‌، خونه داری و بچه‌داری می‌کنی، من میخوام زن خونه و زندگیم باشی.

زن: کور خوندی! فکر کردی من با این حرفا ، کم میارم و غلام حلقه به گوشت می شم!

و....

***************

همگی اذعان به این موضوع داریم که با پیشرفت علم و دانش، تغییرات شگرفی در نقش های جنسیتی به وجود آمده است که متعاقب آن به جرات می توان گفت که نقش مبرهن و سازنده زنان تنها در عرصه ی امور روزمره‌ زندگی‌ بویژه‌ در خانه‌داری‌ و تربیت‌ كودكان‌ تعریف نمی شود، بلکه وجود موثر، خاص و حساس آنان در تولید و توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جامعه‌ نیز کاملا محسوس و قابل توجه و تامل است.

اگر چه  وقوع تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چند ساله ی اخیر بر ساخت خانواده و متعاقب آن بر نگرش های مرتبط با  مسائل زنان تاثیر بسزایی داشته و از عمر حكمرانی سنت‌ها بر مسائل خانوادگی کاسته است، اما در همین دوره نیز به کرات مواردی قابل مشاهده است که مردان به شدت با اشتغال همسر خود مخالفند. البته این مخالفت گاهی به حق است و هیچ چیز نباید مصلحت خانواده را به خطر اندازد.

بسیاری از مردان، حس مالکیت افراطی و توهم زایی دارند و احساس می کنند که به غیر از خود آنان، نباید همسرشان، با مردان دیگری ارتباط اجتماعی داشته باشند و گمان می برند این مهم در محیط کار، امری است اجتناب ناپذیر و غیر ممکن. از سوی دیگر، عدم اعتمادبه همسر، می تواند دلیل دیگر این مردان مخالف باشد

چرا مردان مخالف اشتغال زنان هستند؟

اقتدار مردانه زیر سوال می رود

«اگر همسرم شاغل باشد، دیگر خدا را هم بنده نیست»

شاید این گفته را از مردانی که مخالف کار همسرشان هستند، شنیده باشید. مردان اشتغال همسر را بسان پتکی قلمداد می کنند که هر لحظه ممکن است بر سر آنان فرود آید و«جایگاه و اقتدار مردانه » آنان را زیر سوال ببرد و از منزلت و ارزش آنان در  نزد خانواده، دوستان و آشنایان بکاهد.

مردان به اشتباه تصور می کنند، احساس رضایت و حفظ اقتدار زمانی حاصل می شود که همسرشان از نظر مالی و عاطفی به آنان نیاز داشته باشند.

طبق نگرش نسل پیشین خود عمل می کنند

گاهی فرهنگ نان آوری مرد و برخی از باورها و اندیشه های سنتی، چون «جای‌ زن‌ در خانه‌ است‌»، « کار زن مساوی است با بی‌کفایتی و بی عرضگی مرد»، « لزومی ندارد که زن بیرون از خانه کار کند»، « مردم در مورد من چی فکر می کنند» و.... بر منطق مرد خانه، سیطره تام دارد و باعث می شود که زن و مرد امروز، با تضادهایی که ملغطه ای از اندیشه های قدیم و جدید است دست و پنچه نرم کنند و گاها بدان جهت متحمل لطمات و مشکلات عدیده ای درزندگی مشترکشان شوند.

اشتغال زنان

بی توجهی و سهل انگاری در نقش های زنانه

بعضی از زنان شاغل، نمی توانند تعادل مناسبی  در مدیریت خانه و خانواده و شغل شان ایجاد کنند . برخی در اولویت بندی خود بین این  دو کانون، به اشتباه  شغل را انتخاب می کنند و در این بخش دچار افراط  می شوند؛ لاجرم خستگی و فرصت نداشتن و... باعث می شود نه تنها در مدیریت خانه درست عمل  نکنند بلکه  در ابراز عواطف همسرانه و مادرانه خود نیز دچار نقصان شوند و باعث اختلاف و بهم ریختن سیستم خانواده شوند.

برای حل این مشکل، از تدابیر ذیل می توانید استفاده نمائید:

گفتگوی صادقانه داشته باشید

در اولین گام برای  حل هر مشکلی، لازم و ضروری است که زن و شوهر صادقانه و بدون هیچ سوگیری و جانبداری از عقیده خود، به مذاکره بنشیند و قاطعانه تصمیم راسخی برای بر طرف کردن مشکل خود بگیرند. بدون قضاوت و نتیجه گیری سریع، به صحبت ها ،دلایل و حتی نگرانی ها ی همسر خود در این باب گوش فرا دهید. در مرحله بعد، نوبت شماست که همچون همسرتان ادله های خود را بیان کنید. بهتر است همگام با همسر خویش، از نکات مهمی که می تواند علت مشکل باشد، نکته برداری کنید، تا در اسرع وقت، بتوانید راجع به آنها گفتگو و اظهار نظر بهتری داشته باشید.

به شدت توصیه می کنیم که به هنگام صحبت سعی کنید، خونسرد باشید و با شنیدن عقاید مخالف نظر خود، آشفته نشوید و  فضای گفتگو را متشنج نکنید.

برای اجتناب از اختلاف، بهتر است خانم ها قبل از سرکار رفتن با مردان به توافق برسند. به خانم ها توصیه می کنیم، شرایط روحی و فکری همسرشان را در نظر بگیرند و از انجام رفتارهایی که به گونه ای باعث تحریک و دلخوری همسرشان می شود به شدت احتراز نمایند

خطاهای شناختی را اصلاح کنید

همان طور که پیشتر گفته شد، باورها و نگرش های منفی برخی از مردان در زمینه اشتغال زن، می تواند منجر  به بروز مشکل شود. لذا، با مساعدت و همیاری یکدیگر بهتر است ، ابتدا آن خطاها را شناسایی کنید و  جوانب مثبت و منفی هر خطا را بسنجید و نمره ای را از یک تا صد برای آن در نظر بگیرید. پس از تعیین شدت مسئله از نظر شما،  نظر چند صاحب نظر و اندیشه را هم جویا شوید و از همه مهمتر آن که خود، به طرق مختلف در جستجوی یافتن پاسخ منطقی برای حالت هیجانی و تفکری خود باشید . در گام بعدی سعی کنید اندیشه های خود را  نظمی ببخشید و باری دیگر، برای آنها نمره گذاری کنید . از مردان می خواهیم غرور خود را کنار بگذارند و کمی انعطاف به خرج دهند و بدون دلیل موجه، مخالفت نکنند. بهتر است با افکار منفی و غیر منطقی خود به شدت مقابله نمائید و اجازه مانور دوباره به آنها ندهید.

یک در گوشی با  شما آقای محترم:

به توافق برسید

برای اجتناب از اختلاف، بهتر است خانم ها قبل از سرکار رفتن با مردان به توافق برسند.

به خانم ها توصیه می کنیم، شرایط روحی و فکری همسرشان را در نظر بگیرند و از انجام رفتارهایی که به گونه ای باعث تحریک و دلخوری همسرشان می شود به شدت احتراز نمایند.

همسران

*برخی از زنان شاغل، به هنگام مواجه با کوچکترین اختلاف نظر با همسر، مثلا در خرید مایحتاج زندگی ، برای خلع سلاح کردن او، بلافاصله به درآمد ماهانه ی خود  متوسل می شوند و  به اصطلاح آن را  به رخ  مرد می کشند و با بیان عباراتی نه چندان جالب چون "من با پول خودم می خرم"، "من به پول تو احتیاجی ندارم" و...  بر مقاومت  مردشان  مستولی می شوند، این عمل زن که با روحیه ی مردانه یک مرد منافات بسیاری دارد ، برای او بسیار گران تمام می شود و ...

سعی کنید اقتدار مردانه ی ، مرد خود را حفظ نمائید و در عین استقلال با اتکاء خود به او، این نیاز او را مرتفع سازید و اعتماد او را جلب نمائید. پیشنهاد می کنیم  از بیان عنواینی چون جیب من و تو جدا  خودداری کنید. حساب بانکی مشترک، می تواند جلوه ای از جیب ما باشد.

*خانم ها باید به این باور برسند که  نقش همسری و مادری خود را فدای شغل شان نکنند. برای انجام امور زندگی، برنامه ریزی  داشته باشند و تا بدان جایی که ممکن است چیزی کم نگذارند.

* هرگز زمان اختصاص یافته خود در منزل را به امور شغلی اختصاص ندهید و با خط قرمز مشخصی این دو محیط را از یکدیگر متمایز کنید.

* برای کسب اعتماد همسر، ارتباط خود را با همکاران مرد تنظیم کنید و محتاطانه رفتار کنید. حتی المقدور از انجام مکالمات خارج اداری اجتناب کنید و در خانه کمتر از آنها صحبت کنید. 

*  اتفاقات محیط کار مختص آن محیط است و لزومی ندارد همسرتان از همه چیز مطلع گردد، مدبرانه برخورد کنید و از بیان هر گفته و ماوقعه خودداری نمائید، چرا که گاها، ذکر برخی از موارد باعث بروز حساسیت در مردتان می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

* یک در گوشی با  شما خانم محترم:

مدیریت زمان شرط اول موفقیت یک زن شاغل است.  اگر احساس می کنید، قادر نیستید، به طور همزمان هم به امور خانه و زندگی مشترک و هم به  کار بیرون از منزلتان رسیدگی کنید، شایسته است تدبیر دیگری را بیندیشید.  روراست باشید و خودتان را گول نزنید و شرایط جدید زندگی تان را بپذیرید و در افکار خیالبافانه و کودکانه غرق نشوید. بپذیرید که کار تمام وقت ، آسیب جدی و جبران ناپذیری را بر ارکان اصلی زندگی مشترکتان وارد می کند، تا دیر نشده به خودتان آئید و اصلح ترین تصمیم را بگیرید، چرا که ممکن است روزی به خود آئید که راه جبران نباشد. لذا، ما توصیه می کنیم  به یک کار پاره وقت اکتفا کنید و یا از دورکاری که طرح جدید مناسبی است برای اشتغال زنان، استقبال نمائید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.