تبیان، دستیار زندگی
زمان‌های قدیم بچه‌ها را مشغول بازی در کوچه و خیابان می‌دیدیم، اما امروزه در حال تایپ پیام، سروکله زدن با محتوا یا مکالمه با موبایل. با بچه‌های نسل موبایل آشنا شوید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسون‌شدگان کوچک موبایل


زمان‌های قدیم بچه‌ها را مشغول بازی در کوچه و خیابان می‌دیدیم، اما امروزه در حال تایپ پیام، سروکله زدن با محتوا یا مکالمه با موبایل. ...

با بچه‌های نسل موبایل آشنا شوید!


کودک

این بچه‌ها نسبت به هر سن دیگری بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند و بیشتر عاشق گوشی هوشمندشان هستند.

ممکن است به سختی باور کنید؛ بسیاری از کارشناسان تربیتی معتقدند که کودکان این نسل، به عنوان افسون‌شدگان موبایل بزرگ می‌شوند.

امروز بیشتر ما تلفن همراه را ابزاری ضروری در زندگی روزمره می دانیم و در کمتر شرایطی از آن شکایت می کنیم.

این دستگاه کوچک باعث شده در هر زمان و مکانی در دسترس باشیم. استفاده از تلفن همراه هر روز بیش از پیش در جوامع رواج می یابد و امروزه بسیاری از افراد از این پدیده نوین ارتباطی به طور مؤثر استفاده می کنند و انواع گوشی های همراه با جدیدترین فناوری ها در بازار عرضه می شود. دنیای امروز عصر تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید.

نکته قابل ذکر آن است که گرچه اثرات مثبت تکنولوژی در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است اثرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. تحقیقات متعددی اذعان به این نتیجه دارند که شاخص رشد کودکان و نوجوانان دارنده تلفن همراه با سرعتی قابل توجه رو به فزونی است.

تلفن همراه امروز تبدیل به یک اسباب بازی جدید برای بچه ها شده که کارشناسان از آن به عنوان اسباب بازی خطرناک یاد می کنند.

اکثر والدین به فرزندان خود می آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی کسانی که نمی شناسند باز نکنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنین آنها روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می رود؟ چه کتاب و روزنامه ای می خواند؟ و... اما نمی دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از تلفن همراه نیز اعمال کنند. بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازیهای رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوتند. با وجودی که این وسیله اگر تحت کنترل نباشد می تواند بسیار خطرناک تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و... باشد.

در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک ها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می کند، مشغله فکری برای او ایجاد می شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می شود

مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه ها

آسیب جسمانی: امواج الکترومغناطیس این دستگاه برای کودکان کمتر از 10 تا 12 سال خطرناک است. هر چند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلا به سرطان ثابت نشده ولی تحقیقات بعضی از دانشمندان نشان داده که ارتباط احتمالی در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخی سرطان های مغز وجود دارد.

مشکلات خواب: کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده می کنند در بسیاری اوقات به علت دریافت پیامک در انتهای شب بدخواب می شوند. خیلی از اوقات برای پاسخ دادن به این پیامک ها لازم است که ذهن هوشیار شده که همین امر موجب اختلال خواب می شود. همین بدخوابی و بی خوابی در عملکرد روزانه آنها تأثیرگذار خواهد بود.

کاهش تمرکز و توجه و افت عملکرد تحصیلی: با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزانی که تلفن همراه دارند، آن را با خود به مدرسه نیز می برند و در سر کلاس درس غالباً در حال ارسال پیامک هستند از توجه به درس باز می مانند، نمرات درسی آنها کاهش می یابد و دچار افت تحصیلی می شوند. همچنین این بچه ها به علت استفاده مکرر از دکمه های گوشی از درد مفاصل و انگشتان نیز شکایت دارند.

کودک

اضطراب و نگرانی: بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدینشان از اطلاعات گوشی آنها باخبر شوند. همین نگرانی و دلهره باعث می شود تا در مورد پیامک ها به پدر و مادر دروغ بگویند.

اتلاف وقت زیاد: از آنجا که گوشی های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازی های مختلف را در خود دارد، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می شود و از دیگر کارهای ضروریش باز می ماند.

در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب با سن و روحیات بچه ها: در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک ها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می کند، مشغله فکری برای او ایجاد می شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می شود.

کاهش خلاقیت: استفاده از تلفن همراه بر روی خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه آنها تأثیر منفی می گذارد.

عدم امکان کنترل مخاطبان: کنترل و نظارت بر افرادی که کودک و نوجوان با آنها مراوده دارد امکان پذیر نیست.

راهکارهای مناسب در جهت کنترل و نظارت صحیح

متأسفانه دانش ضعیف اغلب والدین نسبت به ظرفیت های فنی گوشی، قیمت پایین سیم کارت ها، وجود سیم کارت های اعتباری و... همه نکاتی هستند که می تواند بچه ها را به قربانیان تلفن همراه تبدیل کند. اولین و مهم ترین راهکار برای مصون ماندن کودکان و نوجوانان از آسیب های تلفن همراه این است که ازابتدا زیربار خرید این وسیله نروید. وعده خرید را به پایان دوره نوجوانی یعنی بعد از 18 سالگی بدهید و از فرزندتان بخواهید تا وسیله دیگری را به جای آن ازشما بخواهد.

گاه والدین بنا به دلایلی نظیر این که فرزندشان به کلاسهای مختلف می رود و نگران او می شوند تصمیم به خرید تلفن همراه می گیرند. اگر به هر علت قصد چنین کاری دارید حتما توصیه های زیر را مدنظر داشته باشید:

* مدت زمان استفاده را محدود کنید و بر سر ساعاتی از روز که می تواند گوشی را در اختیار داشته باشد با فرزندتان قرارداد ببندید.

* از او بخواهید تا به هیچ عنوان تلفن را به مدرسه نبرد و در زمان انجام تکالیف نیز آن را خاموش کنید.

* به فرزند خود بیاموزید که هر پیامک یا موضوعی که در تلفن دارد حتما درست و واقعی نیست.

* نسبت به افرادی که با کودک یا نوجوان رابطه تلفنی دارد حتما کنترل و نظارت داشته باشید.

ثابت شده است که هرچه استفاده از این وسیله کمتر باشد، استرس و نگرانی فرد کمتر خواهدبود و بچه ها شرایط روانی بهتری خواهندداشت

* سعی کنید با امکانات و اطلاعات گوشی آشنا شوید و دراین حوزه ها آموزش ببینید.

دورماندن والدین از پیشرفت های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها با فرزندانشان می شود.

* از مطالب درون گوشی اطلاع داشته باشید. زمان هایی را برنامه ریزی کنید تا بتوانید در کنار فرزندتان از پیامک ها آگاهی یابید و نسبت به محتوای آنها به بحث و مذاکره بنشینید.

* بازی ها و سرگرمی هایی را با فرزندتان ترتیب دهید. داشتن فعالیت های مشترک این امکان را به والد می دهد که عملکردهای کودک و نوجوان را زیرنظر داشته باشد و فرصتی پیش می آید تا فرزند بسیاری از مطالب را به پدر یا مادر انتقال دهد. به علاوه می تواند نکاتی را به فرزند خود بیاموزد و از او اطلاعاتی یاد بگیرد.

* به فرزند خود بیاموزید که دریافت و ارسال پیامک یا بلوتوث درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط هایی را که در این زمینه به کار می رود باز هم رعایت شود.

کودک

* به او بگویید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را ازطریق پیامک به دیگران انتقال دهد.

* هرگز بدون اطلاع شما با کسی که از طریق پیامک آشنا شده ملاقات واقعی ترتیب ندهد.

* به بچه ها آموزش دهید که همان قوانینی که در ارتباطات واقعی رعایت می کنیم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکیک و طنزها و مطالب مبتذل و .... باید در مورد تلفن همراه نیز به کار گرفته شود.

* به او یادآوری کنید که ارتباط از طریق پیامک جای دوستی های واقعی بین افراد را نمی گیرد.

سخن آخر اینکه...

ثابت شده است که هرچه استفاده از این وسیله کمتر باشد، استرس و نگرانی فرد کمتر خواهدبود و بچه ها شرایط روانی بهتری خواهندداشت. کودکان و نوجوانانی که در طول روز 3 تا 4 بار از تلفن همراه استفاده می کنند نسبت به کسانی که 15 تا 20 بار آن را به کار می گیرند شرایط روحی روانی مطلوب تری دارند، شبها بهتر می خوابند، نگرانی و استرس کمتری دارند، روند تحصیلی آنها خوب است و افراد با نشاط و با روحیه بالاتری در جامعه هستند.

 

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: روزنامه کیهان/وب سایت نقش پردازان /پایگاه اطلاع رسانی تخصصی آی تی سی پرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.