تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته (شنبه) محمود احمدی نژاد در شرایطی پس از سه سال در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر شد که سخنگوی پیشین دولت وی یعنی غلامحسین الهام چند روز قبل اظهارات تند و تیزی درباره این مجمع مطرح کرده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد، الهام و مجمع تشخیص مصلحت نظام


روز گذشته (شنبه) دکتر محمود احمدی نژاد در شرایطی پس از سه سال در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر شد که سخنگوی پیشین دولت وی یعنی غلامحسین الهام چند روز قبل اظهارات تند و تیزی درباره این مجمع مطرح کرده بود.

احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور این کشور عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می شود اما دکتر محمود احمدی نژاد سه سال بود که در جلسات این مجمع شرکت نکرده بود وغیبت های مکرر وی بارها از سوی رسانه ها مورد سوال واقع شد.

پیش از این، آخرین حضور احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مربوط به فروردین سال 1388 و چند هفته پیش از شروع رسمی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دهم بود.

حضور دکتر احمدی نژاد در جلسه روز گذشته مورد استقبال رئیس این مجمع قرار گرفت و در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی با خیرمقدم مجدد به اعضای جدید دوره ششم مجمع، از حضور احمدی نژاد تشکر و ابراز امیدواری کرد که حضور وی در جلسات مجمع تشخیص تداوم داشته باشد.

در تاریخ 20 فروردین امسال مقام معظم رهبری در دیداری که اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایشان داشتند، جایگاه و نقش مجمع در حل و فصل مسائل کشور را تبیین و ضمن حمایت از این جایگاه، بر لزوم شرکت همه اعضا در جلسات و تصمیم گیری های مجمع تاکید کردند و افزودند: مصلحتی که مجمع، تشخیص می دهد باید اکثریت قاطع اعضاء به مصلحت بودن آن معتقد باشند.

در پی همین سخنان بود که برخی این اشارات رهبری را به حضور نیافتن رییس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مرتبط دانستند.

احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

اما اینها تنها سخنانی نبود که درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد چراکه طی روزهای گذشته، غلامحسین الهام طی صحبت هایی که مثل اغلب حرف های وی جنجال برانگیز و عجیب بود، حملاتی را متوجه مجمع کرد و ضمن اینکه رفتار این مجمع با دولت را خصمانه خواند، حضور چهره های حاضر در آن را برای رفع بیکاری عنوان کرد.

غلامحسین الهام در پاسخ به پرسش یکی از سایت های خبری درباره حضور چهره های مورد انتقاد جبهه پایداری در حکم جدید مقام معظم رهبری برای اعضای مجمع تشخیص گفته بود: به نظرم مقام معظم رهبری می خواهند از همه چهره های سیاسی موجود جامعه، به خصوص افرادی که احتمال می رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کنند. بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می کند. در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جایی در نظام استفاده شود که می شود.

حضور احمدی نژاد در جلسه روز گذشته مورد استقبال رئیس این مجمع قرار گرفت و در ابتدای این جلسه، آیت الله هاشمی رفسنجانی با خیرمقدم مجدد به اعضای جدید دوره ششم مجمع، از حضور احمدی نژاد تشکر و ابراز امیدواری کرد که حضور وی در جلسات مجمع تشخیص تداوم داشته باشد

وی افزوده بود: تثبیت آقای هاشمی را هم، رهبری بر تغییر وی ارجح می بینند ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی ها برمی گردد و رفتارها تغییر می کنند.

احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که رهبری در آخرین سخنرانی خود درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع را مظهر خرد جمعی در نظام اسلامی دانستند و تأکید کردند: بخشی از اساسی ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اینچنین بود که اظهارات الهام باز هم جنجال برانگیز شد و افراد و شخصیت های مختلفی از طیف ها و تفکرات مختلف به شدت از آن انتقاد کردند و چنین اظهاراتی را سخیف، توهین آمیز و برای حاشیه سازی توصیف کردند.

در همین راستا مصطفی پورمحمدی ـ رئیس سازمان بازرسی کل کشور ـ اظهارات الهام را سخنانی سخیف توصیف کرد و گفت: مردم، پشت پرده اهانت و هتاکی به مجموعه ای از نظام بر اساس نیات سیاسی را متوجه می شوند و به آن بهایی نمی دهند. اظهارات الهام سخیف بود چراکه مجمع جایگاه والایی دارد و هم در زمان امام خمینی(ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری شخصیت های ارزشمند و بزرگواری در آن حضور داشتند و این نهاد سیاسی مسئولیت سنگینی نیز برعهده دارد.

احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص سعی داشته است در ادوار مختلف نقش خود را به خوبی ایفا کند تاکید کرد: انتظارمان این است این نهاد سیاسی در مسایل مهم کشور با بهره گیری از کار کارشناسی به عنوان مجموعه ای که از خرد جمعی برخوردار است به مسائل کلان و مهم کشور بپردازد. ما باید به مجموعه های رسمی و قانونی کشور احترام بگذاریم تا نظام بتواند براساس عقلانیت و بدون تنش مشکلات جامع خود را حل کند.

حتی حجت الاسلام جعفر شجونی ـ از اعضای جامعه روحانیت مبارز ـ هم که همواره اظهارات تند و تیزی درباره هاشمی مطرح می کند، اظهارات اخیر الهام را توهین آمیز توصیف کرد و گفت: بنده ممکن است از برخی افراد در مجمع تشخیص دل پر خونی داشته باشم ولی چون تابع ولی فقیه هستم، اطاعت از ولی فقیه بر من واجب است ولو هر کس را در هر مقامی تعیین بفرمایند.

احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

محمدجواد حق شناس ـ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از فعالان سیاسی اصلاح طلب ـ نیز در واکنش به این اظهارات گفت: اظهارات الهام نه تنها نپخته است بلکه یک جسارت به بزرگان کشور محسوب می‌شود. وی باید مستندی بیاورد مبنی بر اینکه الآن چه فردی در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده که قبلاً بیکار بوده و مزاحمت ایجاد می کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی ـ امام جمعه موقت تهران ـ نیز در این رابطه اظهار کرد: این حرف‌ها، حرف کسانی است که خیلی بنیه ای ندارند و اگر بنیه علمی و تقوایی داشتند این حرف های ناشیانه را نمی‌زدند. اگر کسی مومن باشد می داند که ولی فقیه نایب امام زمان است. در طول مدت رهبری مقام معظم رهبری همه کارهای ایشان بر اساس حکمت و مصلحت بوده است و یقینا تمام کارهای رهبر معظم انقلاب با مشورت با کارشناسان امین و متخصص انجام می گیرد.

وی افزوده بود: تثبیت آقای هاشمی را هم، رهبری بر تغییر وی ارجح می بینند ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی ها برمی گردد و رفتارها تغییر می کنند

طبق قانون اساسی و بر اساس آنچه امام خمینی(ره) تبیین کرده بودند، مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از نهادهای رسمی کشور و محلی برای تشخیص مصالح نظام و رفع برخی اختلافات میان قوا و بویژه میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است اما گویا غلامحسین الهام نظر متفاوتی درباره این مجمع دارد و زمان روشن خواهد کرد که آیا اظهارات اخیر وی و حضور احمدی نژاد در جلسه مجمع ـ آن هم پس از سه سال غیبت ـ حلقه هایی از یک زنجیرند؟

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان