تبیان، دستیار زندگی
دوران نامزدی نوعی تمرین و ممارست برای موفقیت و پیروزی فرد در امتحان نهایی (زندگی مشترك) محسوب می شود. به بیان دیگر هرچه در این دوران آموخته و تمرین شود همان در امتحان نهایی پس داده خواهد شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول نامزدداری


دوران نامزدی نوعی تمرین و ممارست برای موفقیت و پیروزی فرد در امتحان نهایی (زندگی مشترك)  محسوب می شود. به بیان دیگر هرچه در این دوران آموخته و تمرین شود همان در امتحان نهایی پس داده خواهد شد. به همین دلیل است كه بسیاری از متخصصان معتقدند افرادی كه مهارت های زندگی زناشویی را در دوران عقد می آموزند در زندگی مشترك كمتر دچار نوسانات می شوند.

اصول نامزدداری

 * پایبندی به اصول دینی و اخلاقی: دین و اخلاق در زندگی مشترك حرف اول را می زنند. پایبندی افراد به اصول ریز و درشت دینی و اخلاقی (مثل انجام فرائض دینی، درستی و صداقت،‌ خوش قولی، صبوری و اجتناب از هرزگی، فساد و دورویی و... ) باعث هموار شدن مسیر زندگی مشترك و كوتاه تر شدن راه های رسیدنشان به موفقیت می شود.

* برقراری ارتباط كلامی خوب و مناسب: یكی از مهمترین ستون های زندگی مشترك بخصوص برای زنان برقراری ارتباط كلامی خوب و مناسب میان طرفین است. گفتن كلمات و جملاتی از سر مهربانی و محبت چون: همسر مهربانم دوستت دارم،‌ تو تنها امید من در این زندگی هستی و...  باعث نزدیك شدن دل ها به یكدیگر و قوت زندگی مشترك می شود.

* یک ‌دل و یك رنگ شدن: زن و مرد باید برای رسیدن به موفقیت سعی كنند در همه مراحل زندگی شان (از دوران نامزدی تا پایان عمر) یكدل و یكرنگ باشند. این امر نیز حاصل نمی شود مگر با درک متقابل. در واقع درك متقابل با ایجاد تفاهم میان طرفین باعث شكل گیری یکدلی و یكرنگی در زوجین می شود.

* مسئولیت پذیر بودن: همه افراد باید خود را در قبال کارهایی که برعهده گرفته ‌اند متعهد و مسئول دانسته و از انجام دادن آنها شانه خالی نکنند. این اصل در دوران نامزدی و پس از ازدواج پررنگ تر نیز می شود. زیرا شاید فرد در دوران تجرد كاری را برعهده بگیرد و انجام ندهد و كسی هم جز خود او ضرر نبیند ولی پس از عقد دختر و پسر یكی می شوند و هر آسیبی كه به مرد برسد به همسرش نیز می رسد و بالعكس. به همین دلیل هر یك از طرفیم باید وظایف و مسئولیتهایی را كه بر عهده می گیرند به نحو احسن انجام بدهند.

درست شنیدن و شنیده شدن نیز یكی از ملزومات زندگی سعادتمندانه است كه البته نیاز به صبر و حوصله و مهارت كافی دارد

* برخورد بی طرفانه و منطقی با مشكلات: معمولاً دختر و پسر از همان ابتدا یعنی از دوران نامزدی دچار برخی مشكلات داخلی یا خارجی می شوند. نحوه برخورد با این مشكلات بسیار مهم و در زندگی مشترك تاثیر گذار است. اگر طرفین با این مشكلات به صورت منطقی و بدون هیچ سوء گیری برخورد نمایند و به جای منافع شخصی، مصالح زندگی مشترک آینده شان را در نظر بگیریم یقیناً در هر صورت پیروز میدان خواهند بود.

* كم توقعی و قناعت: همیشه یادمان باشد كه از نامزدمان آنقدر انتظار و توقع داشته باشیم كه در حد توان او باشد.

* بهترین شنونده صحبت های نامزدمان باشیم: درست شنیدن و شنیده شدن نیز یكی از ملزومات زندگی سعادتمندانه است كه البته نیاز به صبر و حوصله و مهارت كافی دارد. برخی از مهارتهای این اصل به شرح ذیل می باشد:

- نگاه كردن به صورت و چشم همسر در هنگام سخن گفتن

-‌ تایید هر از چند گاهی صحبت های وی با تكان دادن سر، گفتن جملاتی چون واقعاً‌، چه جالب، بله و...

- تكرار برخی از كلمات و جملات وی برای نشان دادن توجه

- و...

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.