تبیان، دستیار زندگی
امروز یكشنبه برابر با سوم اردیبهشت 1391 هجری خورشیدی، سی ام جمادی الاولی 1433هجری قمری و بیست و دوم آوریل سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز یكشنبه برابر با سوم اردیبهشت 1391 هجری خورشیدی، سی ام جمادی الاولی 1433هجری قمری و بیست و دوم آوریل سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

3 اردیبهشت 1364

روزنامه ها از قول نشریه لوموند نوشتند: خاویر پرز دكوئه ‌یار دبیركل سازمان ملل پس از سفر به تهران و بغداد در مصاحبه‌ با لوموند گفت: سازمان ملل تنها در بحران‌هایی كه منافع پنج عضو دائمی شورای امنیت در آنها مطرح نیست می‌تواند مؤثر باشد. بدبختانه این فلسفه منشور سازمان ملل است. زیرا منشور منتج از صلحی است كه از سوی قدرت های غالب تحمیل شده و به همین دلیل برای پنج قدرت بزرگ حق وتو وجود دارد.

3 اردیبهشت 1363

نیروهای عراقی‏ با حمایت آمریكا و غرب، برای نخستین بار با استفاده از هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی، ضمن حمله به جزیره خارك، نفتكش‏های حامل نفت ایران را مورد حمله قرار دادند.

3 اردیبهشت 1358

تیمسار 'محمد ولی قرنی' نخستین رییس ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی ایران به دست عوامل گروهك فرقان در منزل خود به شهادت رسید. او در ساماندهی ارتش بعد از پیروزی انقلاب و خاموش كردن غائله ضد انقلاب در غرب كشور نقش بسیار مهمی را برعهده داشت.

3 اردیبهشت 1354

'انورسادات' رییس جمهوری مصر برای دیدار رسمی از ایران وارد تهران شد.

3 اردیبهشت 1352

سفارت امریكا در تهران، میزبان یك كنفرانس سری با حضور دیپلمات های امریكایی در كشورهای خاورمیانه بود. هدف از این كنفرانس بررسی تهدید كشورهای اسلامی مبنی بر قطع صدور نفت به غرب اعلام شد.

3 اردیبهشت 1351

سرتیپ 'علی‌اكبر مولوی' رییس پیشین ساواك تهران و فرمانده پلیس راه در سانحه سقوط هلیكوپتر كشته شد.

3 اردیبهشت 1311

'ملك فیصل' پادشاه عراق همراه با 'نوری سعید' نخست وزیر و جمعی از مقامات آن كشور وارد ایران شدند.

3 اردیبهشت 1288

منابع خبری اعلام كردند براثر مسدود شدن سه ماهه دروازه‌های ورودی شهر تبریز و نرسیدن مواد غذایی به شهر، موج قحطی و گرسنگی جان مردم را تهدید می‌كند.

تنظیم: هومن بهلولی