تبیان، دستیار زندگی
جو دو سر، گندم سیاه، جو، کینوا و غیره جز غلاتی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی سلامت ما به جا می‌گذارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 خاصیت غلات برای سلامتی شما


جو دو سر، گندم سیاه، جو، کینوا و غیره جز غلاتی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی سلامت ما به جا می‌گذارند.

غلات

جو دو سر، گندم سیاه، جو، کینوا و غیره جز غلاتی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی سلامت ما به جا می‌گذارند. متخصصان حوزه‌ی سلامت به همه و به خصوص زن‌ها توصیه می‌کنند که روزانه از این غلات مصرف کنند. این مواد غذایی فواید زیادی دارند که ما در این مطلب به گوشه‌ای از آن اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

غلات چربی‌های داخلی بدن را کاهش می‌دهد

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2011 در روزنامه‌ی Obesity به چاپ رسیده است، رابطه‌ای بین مصرف فیبرهای حلّال و کاهش چربی‌های داخلی بدن وجود دارد. این چربی‌ها در لایه‌های عمیق‌تر بدن و در اطراف ارگان‌های حیاتی تجمع می‌کنند. متأسفانه اگر تجمع این چربی‌ها زیاد باشد امکان ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های کبدی بیشتر می‌شود.

محققان در طی این پژوهش مشاهده کردند به ازای هر 10 گرم فیبر حلّال بیشتری که در طول روز مصرف می‌شود، میزان تجمع این چربی‌ها حدود 4 درصد کاهش می‌یابد.

زن‌هایی که مواد غذایی سرشار از فیبرهای حلّال زیادی مصرف کرده‌اند 17 درصد کمتر در معرض سنگ کلیه قرار می‌گیرند

محققان معتقدند اگر علاوه بر مصرف این فیبرهای حلّال، ورزش را نیز به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید کاهش چربی‌های به 7 درصد نیز می‌رسد.

باید بدانید که 145 میلی لیتر معادل سه چهارم فنجان جو پخته شده، حاوی 3 گرم فیبر می‌باشد. توصیه می‌کنیم از جو در تهیه‌ی غذاهایتان به خصوص سوپ سبزیجات استفاده کنید.

غلات

غلات از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کنند

مصرف زیاد فیبرها باعث می‌شود که زنان از ابتلا به سنگ کلیه دور بمانند. در پژوهشی که روی نزدیک به 70000 زن و به مدت 16 سال انجام شد رابطه‌ی بین مصرف غلات و میزان جراحی سنگ کلیه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در نشریه‌ی American Journal of Gastroenterology منتشر شده است نشان می‌دهد زن‌هایی که مواد غذایی سرشار از فیبرهای حلّال زیادی مصرف کرده‌اند 17 درصد کمتر در معرض سنگ کلیه قرار می‌گیرند.

متأسفانه زن‌هایی که خود را از این فیبرها محروم می‌کنند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

غلات گلیسمی خون شما را تنظیم می‌کند

بر اساس نتایج پژوهشی که در دانشگاه Lund سوئد انجام شد، اگر برای صبحانه غلات مفیدی مثل نان جو مصرف کنید، میزان گلیسمی خون شما به مدت 10 ساعت متعادل می‌ماند. متعادل و پایین ماندن گلیسمی خون به نفع سلامت شماست. متأسفانه نوسانات و تغییرات چشمگیر گلیسمی خون خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد.

اگر برای صبحانه غلات مفیدی مثل نان جو مصرف کنید، میزان گلیسمی خون شما به مدت 10 ساعت متعادل می‌ماند

غلات با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند

غلات منبع خوب منگنز هستند که نقش کلیدی در آنزیم آنتی اکسیدان سوپر اکسید دیسموتاز دارد. این آنزیم با رادیکال‌های آزادی که در پیری و ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها نقش دارند مقابله و از برخی آسیب‌ها پیشگیری می‌کنند.

غلات به ساخت پروتئین‌ها کمک می‌کنند

پروتئین‌ها باعث ترمیم و مراقبت از عضلات، پوست، ارگان‌ها و غدد شده و همچنین انرژی لازم بدن را تأمین می‌کنند. غلات و به ویژه کینوا در مقایسه با بیشتر مواد غذایی دیگری که منشاء گیاهی دارند، حاوی 9 اسید آمینه‌ی ضروری هستند که باعث ساخت پروتئین‌ها می‌شود. برای تأمین نیاز های بدنتان غلات و دانه های کامل را با حبوبات میل کنید تا میزان پروتئین‌های بدنتان را افزایش دهید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تکنولوژی تولید غلات صبحانه

صبحانه به سبک امروز با غلات صبحانه

غلات را این گونه مصرف کنید!

غلات صبحانه بخوریم یا نخوریم؟

جو؛ پدر غلات

راهنمای خرید و مصرف برنج

تفاوت برنج سفید با برنج قهوه ای

خواص برنج

غنی ‌سازی آرد گندم با آهن

ارزش غذایی برنج

برای کاهش چربی خون چه نوع غله ای را مصرف کنیم؟

فواید مصرف سبوس برای بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.