تبیان، دستیار زندگی
مدیر موسسه فرهنگی سروش حكمت از انجام هماهنگی‌های لازم برای راه‌اندازی مركز تخصصی فقه ارتباطات در 5 سال آینده خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد مرکزی تخصصی به نام فقه ارتباطات و رسانه

فقه

مدیر موسسه فرهنگی سروش حكمت از انجام هماهنگی‌های لازم برای راه‌اندازی مركز تخصصی فقه ارتباطات در 5 سال آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرتضوی با اشاره به اهداف راه‌اندازی موسسه سروش حكمت بیان كرد: این موسسه با هدف تربیت طلاب و مبلغان، آشنایی آنها با علوم روز، انجام تحقیقات و پژوهش‌های گوناگون در مورد مسائل مستحدثه، جمع‌آوری نظرات مراجع عظام در مورد مسائل مبتلا به جامعه و انجام پژوهش‌های فقهی در مورد مسائل گوناگون راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به تاریخ راه‌اندازی موسسه سروش حكمت تصریح كرد: موسسه سروش حكمت از سال 82 فعالیت‌های خود را آغاز كرد و توانست پس از 6 سال فعالیت، مجوزهای رسمی برای فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود را كسب كند.

مرتضوی ادامه داد: فعالیت‌های این موسسه در 4 محور آموزش، پژوهش، تبلیغ و نشر مكتوب و الكترونیك انجام می‌شود؛ در بخش آموزش، این مركز توانسته است دوره‌ها و كلاس‌هایی را با موضوعات اعتقادی، كلامی، شیطان پرستی، نقد بهاییت، عرفان‌های نو ظهور برگزار كند و همچنین برگزاری كلاس‌های زبان انگلیسی برای طلاب و اعضای خود را كه شامل 6 گروه تبلیغی 12 نفره هستند در دستور كار دارد.

مدیر موسسه فرهنگی سروش حكمت، چاپ كتب مختلف دینی از جمله سیره 14 معصوم و زندگی 110 عالم شیعی را از جمله فعالیت‌های مهم بخش پژوهش خواند و تصریح كرد: در سایت الكترونیكی این موسسه نیز بیش از 800 مقاله ارزشمند دینی با محوریت علوم انسانی بارگذاری شده است.

مرتضوی با اشاره به فعالیت‌های موسسه سروش حكمت در سال 90 بیان كرد: با توجه به ضرورت تدوین احكام فقهی در حوزه ارتباطات و رسانه موسسه سروش حكمت به منظور تدوین و تبیین این موضوع برای طلاب اقدام به برگزاری همایش فقه ارتباطات كرد كه این همایش با حضور اندیشمندان حوزوی برگزار شد.

مدیر موسسه سروش حكمت عنوان كرد: مقالاتی كه در این همایش ارائه شده است در سال 91 در قالب كتابی مدون به چاپ خواهد رسید و برای بهره‌گیری جامعه حوزوی و دانشگاهی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده موسسه سروش حكمت عنوان كرد: با توجه به اهمیت ورود فقهی حوزه‌های علمیه به مسائل مبتلا به جامعه و تدوین احكام فقهی برای موضوعات مختلف موسسه سروش حكمت در نظر دارد نشست‌ها و همایش‌هایی را در حوزه‌های فقه رسانه، فقه تلویزیون، فقه روزنامه نگاری، فقه خبر و خبرگزاری و فقه هنر و سینما برگزار كند.

مدیر موسسه فرهنگی سروش حكمت تصریح كرد: بر اساس سند چشم انداز 5 ساله موسسه، باید برای هر موضوع 12 نشست علمی و 5 همایش برگزار شود؛ لذا این موسسه برگزاری 6 نشست تخصصی در حوزه فقه ارتباطات در سال 91 را در دستور كار خود دارد.

مرتضوی با اشاره به اقدامات آتی پژوهشی موسسه عنوان كرد: بیش از 1200 سوال در حوزه‌های فقه ارتباطات و رسانه جمع‌آوری شده و در قالب استفتا از مراجع عظام تقلید پرسیده شده است و پاسخ‌های آنها در قالب مجموعه‌ای مدون جمع‌آوری شده است.

وی بیان كرد: به دست آوردن فرهنگ اصطلاح نامه فقه ارتباطات، تهیه دایرة‌المعارف فقه ارتباطات و رسانه، تهیه قواعد فقهی ارتباطات و رسانه، بررسی رویكرد قرآن به ارتباطات و اطلاع‌رسانی و تبلیغات و تدوین قواعد فقهی ارتباطات و رسانه را از جمله اهداف برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها عنوان كرد و از انجام هماهنگی‌های لازم برای ایجاد یك مركز تخصصی فقه ارتباطات در حوزه علمیه طی 5 سال آینده خبرداد.

تنظیم: هومن بهلولی