تبیان، دستیار زندگی
اتان هانت مامور IMF که چندی‌ست در یکی از زندان های روسیه زندانی شده ، توسط دو مامور دیگر به نامهای بنژی دان و جین کارتر برای انجام عملیاتی بسیار مهم آزاد می شود . هانت به همراه دان و کارتر مامور می شوند تا با ورود به کاخ کرملین و با نفوذ به اتاق بایگانی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلسوزی به شیوه جیمزباندی

نقد سینماپرس بر «مأموریت غیرممکن- پروتکل شبح»


اتان هانت مامور IMF که چندی‌ست در یکی از زندان های روسیه زندانی شده ، توسط دو مامور دیگر به نامهای بنژی دان و جین کارتر برای انجام عملیاتی بسیار مهم آزاد می شود . هانت به همراه دان و کارتر مامور می شوند تا با ورود به کاخ کرملین و با نفوذ به اتاق بایگانی امنیتی ، پرونده یکی از متخصصین مهم سازمان اطلاعات روسیه به اسم هندریکس( که به نام رمزی کوبالت مشهور بوده) را برای شناسایی بدست آورند .

دلسوزی به شیوه جیمزباندی

هانت که پس از ورود به کرملین متوجه می شود که پرونده قبلا سرقت شده است ، سعی می کند از محل بگریزد ولی هندریکس که فردی بسیار افراطی و خطرناک بوده و قصد دارد با بدست آوردن کد راه اندازی کلاهک هسته ای روسیه دنیا را بهم بریزد ، با دستکاری در تاسیسات گازی کرملین آنجا را منفجر کرده و ...

از سوژه‌های تکراری و نخ‌نما شده ای که سالهاست در فیلمهای هالیوودی شاهد آن هستیم استفاده از جنبه منفی انرژی اتمی یعنی بمب اتم است . این گونه فیلمها در ابتدا برای ایجاد هراس از عاقبت استفاده از بمب اتم توسط دیگر کشورها بخصوص بلوک شرق و یا افرادی با ملیتی خاص ( معمولا روس و در برخی مواقع چینی ) ساخته می شد ، ولی به مرور زمان و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد و بر طرف شدن بسیاری از اختلافات بین چین و آمریکا ، و در عین حال بدلیل تمایل بسیار کم مخاطب به این نوع فیلمها ، رفته رفته حال و هوای هراس انگیز در بسیاری آنها کم رنگ و بیشتر بصورت فیلمهایی تریلر ، حادثه ای ، معمایی جاسوسی و حتی کمدی درآمدند ؛ که سازندگان آنها با چیدمان عناصر فیلمهای اکشن و پر زد و خورد در کنار یکدیگر و ایجاد موقعیتهای مخاطره آمیز برای شخصیت ها سعی می کنند ، مخاطب را تا انتهای فیلم نگه دارند ( که البته در کنار قصه ، به انسان دوستی و مسولیت شناسی غربی ها در حفظ آرامش دنیا و جان انسانها نیز همواره تاکید می شود ) ؛ و این مطلب دقیقا همان چیزی‌ست که در «مأموریت غیرممکن- پروتکل شبح» بکار رفته است .

با توجه به سه قسمت قبلی «مأموریت غیرممکن» از پیش مشخص است که با تریلری اکشن و حادثه ای روبرو هستیم و پس از گذشت مدت کوتاهی از فیلم کاملا آشکار می شود که چاشنی شوخی و موقعیت های کمیک نیز برای تلطیف فضای پر زد و خود به فیلم اضافه شده است . روایات حول گروهی متشکل از هانت ، دان و کارتر شکل گرفته و پس از انفجار کرملین و دیدار هانت با وزیر که به مرگ وزیر منجر می شود ، «ویلیام برنت» تحلیلگر ارشد وزیر نیز وارد گروه شده و تا پایان فیلم همانند دیگر اعضا حضوری فعال پیدا می کند .

« هرگز نگو هرگز » سازمانی بنام اسپکتر موفق می شود دو موشک کروز آمریکا را سرقت و اعلام می کند که قصد دارد کلاهک های هسته ای را در مناطقی استراتژیک منفجر کند ، مگر آنکه به باج خواهی بی شرمانه آنها پاسخ مساعد داده شود

وضعیت مبهم برنت (که به خوبی از آن استفاده نشده است) ، پس از سفر گروه به دبی و وقایع آنجا ( که برای تعویض کدهای کلاهک هسته ای و فریب هندریکس صورت می گیرد ) کاملا بر طرف شده و خلاف بسیاری از فیلمهای جاسوسی تا انتها با قصه ای ساده و بسیار سطحی روبرو هستیم و سوژه بسیار تکراری فیلم‌ نیز که کپی برداری آشکاری از برخی فیلمهای جیمزباند است ، انتهای فیلم را قابل پیش بینی کرده ، که این مطلب برای یک فیلم جاسوسی لطمه بسیار شدیدی ست ، چرا که بیشترین سهم جذابیت این نوع فیلمها آشکار نبودن پایان قصه است ؛ برای نمونه می توان به فیلمهای «پنجه طلایی - Gold finger» ، «تاندربال – Thunder ball» و «هرگز نگو هرگز - Never Say Never Again» که در تمام آنها «شان کانری» در نقش «مامور 007» بازی کرده است ، اشاره کرد .

دلسوزی به شیوه جیمزباندی

در «پنجه طلایی» رئیس جنایتکاران که یک دیوانه تشنه قدرت است ، نقشه می کشد بمب اتمی کوچکی را درون فورت فاکس که مخزن طلای دولت آمریکاست منفجر و ذخیره آن را به تشعشعات رادیو اکتیو آلوده سازد . در فیلم «تاندربال» انجمن بین المللی جنایت قصد دارد با دزدیدن دو بمب اتمی از ناتو باج خواهی کند و در صورت عدم پرداخت پول دو شهر را نابود سازد . در « هرگز نگو هرگز » سازمانی بنام اسپکتر موفق می شود دو موشک کروز آمریکا را سرقت و اعلام می کند که قصد دارد کلاهک های هسته ای را در مناطقی استراتژیک منفجر کند ، مگر آنکه به باج خواهی بی شرمانه آنها پاسخ مساعد داده شود . در دو فیلم « فقط دو بار زندگی می کنید -You Only Live Twice » و «همیشه فردایی هست (فردا هرگز نمی‌ میرد) - Tomorrow Never Dies» نیز ماجرایی مشابه سه فیلم مذکور به تصویر درآمده است.

نکته مشترک هر پنج فیلم اینست که اگر طرح و نقشه های حساب شده جیمزباند مسولیت شناس و دلسوز بشریت در کار نباشد افراد قدرتمند شرور با در دست داشتن سلاح اتمی جهان را در معرض نابودی قرار می دهند که این نکته در «پروتکل شبح» نیز وجود دارد و پس از مرگ وزیر با آنکه حمایت دولتی از گروه کاملا برداشته می شود ، این گروه مسولیت شناس دست از کار بر نداشته و تمام تلاش خود را برای متوقف کردن هندریکس می کند . در بخشی از فیلم پس از آنکه هدف هندریکس مشخص می شود هانت خطاب به دیگر اعضا می گوید " دستامون بسته ست نه ماهواره ای نه پناهگاهی نه پشتیبانی ... از این به بعد کارمون غیر قانونیه " اما گروه چهار نفره آنها بسیار مصمم به کار خود ادامه داده ، تمام خطرات را به جان خریده و همانند فیلم‌های جیمزباند در نهایت جهان را نجات می دهند.

Mission: Impossible - Ghost Protocol

مأموریت غیرممکن - پروتکل شبح

محصول سال 2011

هنرپیشگان : تام کروز ، جرمی رنر ، پائولا پاتون ، سایمون پگ

کارگردان : براد برد

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران / مهدی علیپور