تبیان، دستیار زندگی
در حالی که اکثر کشورهای عربی منطقه در راستای بیداری اسلامی، بر طبل مبارزه با رژیم صهیونیستی می‌کوبند، محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین، اعلام كرد كه این تشكیلات منحل نخواهد شد. وی در سخنان خود در روزنامه فلسطینی الایام عنوان داشت كه همكاری‌های امن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع جدید محمود عباس از رژیم صهیونیستی!


در حالی که اکثر کشورهای عربی منطقه در راستای بیداری اسلامی، بر طبل مبارزه با رژیم صهیونیستی می‌کوبند، محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین، اعلام كرد كه این تشكیلات منحل نخواهد شد. وی در سخنان خود در روزنامه فلسطینی الایام عنوان داشت كه همكاری‌های امنیتی با اسرائیل همچنان ادامه دارد و با این سخنان به زخم‌های وارد آمده بر شرافت اعراب بار دیگر نمك پاشید.

محمود عباس

این سخنان محمود عباس كمی قبل از دیدار آتی سلام فیاض، نخست وزیر دولت موقت فلسطین و تیم مذاكره كننده آنها با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته شد. در جریان این دیدار قرار است طرف فلسطینی نامه‌ای را حاوی نقطه نظرات تشكیلات خودگردان فلسطین در خصوص روند سیاسی به طرف اسرائیلی تحویل دهد. بهتر است محمود عباس از كلمات بهتری در سخنرانی‌هایش استفاده كند. یكی از برجسته‌ترین كسانی كه خواهان پایان یافتن همكاری‌های امنیتی میان تشكیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در برابر گسترش شهرك‌سازی‌ها است، مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل است، پس عباس نمی‌تواند به سادگی در خصوص عدم توقف این همكاری‌ها سخن بگوید. همچنین بسیاری از اعضای كمیته مركزی جنبش فتح بارها خواهان توقف این همكاری‌ها شده‌اند، به طوری كه نبیل ابوردینه عنوان داشت، عباس مواضعی را در واكنش به شهرك‌سازی‌ها اتخاذ می‌كند كه نقشه راه خاورمیانه را تغییر می‌دهد.

همكاری‌‌های امنیتی تشكیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل به نفع اسرائیل و شهرك‌نشینان است. عباس بارها بر لزوم این همكاری‌ها تاكید كرده است. محمود عباس بعد از مكالمه تلفنی خود با باراك اوباما، رئیس جمهوری آمریكا از همكاری‌‌های امنیتی تشكیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل حمایت می‌كند؛ چرا كه اوباما در این تماس خود به عباس گفته است كه این همكاری‌های امنیتی در واقع نوعی حفاظت از زندگی عباس به شمار می‌آید. تشكیلات خودگردان فلسطین دیگر قدرتی ندارد و در نامه عباس به نتانیاهو كه پنج بار به خاطر درخواست آمریكا اصلاح شده بر این نكته تاكید شده است. عباس كسی است كه از ساختار توافق‌نامه‌های اوسلو به خوبی اطلاع دارد و می‌داند كه این توافق‌نامه‌ها برای تشكیل كشور مستقل فلسطین امضا شده‌اند.

بهتر است محمود عباس از كلمات بهتری در سخنرانی‌هایش استفاده كند. یكی از برجسته‌ترین كسانی كه خواهان پایان یافتن همكاری‌های امنیتی میان تشكیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در برابر گسترش شهرك‌سازی‌ها است، مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل است، پس عباس نمی‌تواند به سادگی در خصوص عدم توقف این همكاری‌ها سخن بگوید

اكنون بعد از گذشت 20 سال از امضای این توافق‌نامه‌ها، شهرك‌سازی‌ها در قدس اشغالی و كرانه باختری افزایش یافته، به طوری كه تعداد شهرك‌نشینان از نیم میلیون تن نیز گذشته است. معلوم نیست که چرا به یك هیات سه نفره برای تحویل دادن نامه عباس به نتانیاهو و ارائه دیدگاه تشكیلات خودگردان فلسطین در خصوص تحقق صلح و راهكار تشكیل دو كشور نیاز است، اگر نتانیاهو بعد از گذشت 20 سال از انجام مذاكرات پنهان و علنی، دیدگاه‌های فلسطینی‌ها را در این خصوص نمی‌داند پس مشخص می‌شود كه نتانیاهو یا به كلی نابیناست و یا اینكه مذاكره‌كنندگان فلسطینی از ارائه این دیدگاه‌ها ناتوان هستند. البته نتانیاهو نابینا نیست حتی اگر هم باشد افرادی هستند كه بتوانند متن مذاكرات را برای او بخوانند و از سوی دیگر تیم مذاكره كننده و در راس آنها صائب عریقات از بیان دیدگاه‌های فلسطینی‌ها به اسرائیل ناتوان نیست. مساله بسیار مشخص است. محمود عباس مایل است تا مجددا بر سر میز مذاكرات حاضر شود و با اسرائیلی‌ها بازی كند. وی به اردن رفت و در اقدامی اهانت‌آمیز از تمام شروط خود برای توقف شهرك‌سازی‌ها دست برداشت و با هیات اسرائیلی دیدار كرد.

محمود عباس

راهكار تشكیل دو كشور از بین رفته است، روند صلحی كه از معاهده كمپ دیوید متولد شد نیز مرده است. امروزه تشكیلات خودگردان فلسطین به جمعیت خیریه‌ای تبدیل شده كه وظیفه‌اش گدایی كردن برای پرداخت حقوق به 160 هزار كارمندش است.

عباس تقریبا 80 سال دارد و بارها اعلام كرده كه تمایل دارد تا بازنشسته شود و علاقه‌ای به پست و مقام ندارد اما سخنان و اظهارات وی این تمایل را نشان نمی‌دهد. كاش فعالیت‌های سیاسی عباس به پایان می‌رسید و انحلال تشكیلات خودگردان فلسطین را اعلام می‌كرد.

اخیرا شیخ الازهر از همه كشورهای عربی و اسلامی خواست برای حفظ هویت عربی و اسلامی بیت‌المقدس تلاش كنند. احمد الطیب، شیخ الازهر در سخنانی در دیدار با محمود الهباش، وزیر امور اوقاف فلسطین بر اهمیت یاری‌رسانی به بیت‌المقدس و آزادسازی فوری اسیران فلسطینی تاكید كرد و گفته است یاری قدس و تلاش برای آزادی ساكنان بیت‌المقدس وظیفه‌ای بر دوش همه مسلمانان جهان و به مثابه عقیده‌ای محكم و راسخ در میان امت عرب، مسلمان و مسیحی است

تمام این اقدامات عباس در حالی روی می‌دهد که اخیرا شیخ الازهر از همه كشورهای عربی و اسلامی خواست برای حفظ هویت عربی و اسلامی بیت‌المقدس تلاش كنند. احمد الطیب، شیخ الازهر در سخنانی در دیدار با محمود الهباش، وزیر امور اوقاف فلسطین بر اهمیت یاری‌رسانی به بیت‌المقدس و آزادسازی فوری اسیران فلسطینی تاكید كرد و گفته است یاری قدس و تلاش برای آزادی ساكنان بیت‌المقدس وظیفه‌ای بر دوش همه مسلمانان جهان و به مثابه عقیده‌ای محكم و راسخ در میان امت عرب، مسلمان و مسیحی است. وی همچنین حمایت از ملت فلسطین در برابر اقدامات خصمانه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی، اوقاف اسلامی و مسیحی بیت المقدس و تلاش این رژیم برای یهودی‌سازی مقدسات فلسطین را امری مهم و واجب برشمرده است. شیخ الازهر همچنین بر لزوم حمایت از مبارزه ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی كه جهانیان از آن چشم پوشی می‌كنند، تاكید كرده است.

حال که همگان در صدد تاش برای حفظ فلسطین و مقابله با رژیم اشغالگر قدس هستند تنها تشکیلات خودگران و شخص محمود عباس بر مذاکره و باج‌دهی به اسراییل سخن می‌گوید. به راستی آیا عباس شرمنده خون‌های ریخته شده فلسطینیان در راه آزدی قدس نیست؟

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان