تبیان، دستیار زندگی
حتماً تا حالا متوجه این موضوع شده‌اید که خیلی از کارها در دنیای امروز به صورت خودکار و با کمک گجت‌های فوق پیشرفته انجام می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبات‌های جانشین


حتماً تا حالا متوجه این موضوع شده‌اید که خیلی از کارها در دنیای امروز به صورت خودکار و با کمک گجت‌های فوق پیشرفته انجام می‌گیرد. البته این موضوع فقط شامل تعداد خاصی از مشاغل نمی‌شود و در حال گسترش و همه‌گیرشدن است. برای نمونه ممکن است کاری را که شما در حال حاضر مشغول انجام آن هستید در چند سال آینده یک روبات انجام دهد.

روبات‌های جانشین

برای درک بهتر شرایط ، تعدادی از این روبات‌های جانشین را در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد:

ماشین گوگل (ماشینی تمام خودکار و فوق هوشمند)

روبات‌های جانشین

گوگل یا کمپانی GOOG براستی یک خودروی تمام خودکار را طراحی کرده که به خودی خود و بدون نیاز به هیچ راننده‌ای می‌تواند در تمام مسیرها حرکت کند .این خودرو دارای گجت‌های پیشرفته برای انجام کارهای مورد نیاز رانندگی است. این گجت‌ها شامل لیزر‌ها، دوربین‌های فیلمبرداری، حسگرهای فوق حساس و نرم‌افزارهای طراحی شده مناسب برای انجام رانندگی با ضریب امنیتی بسیار بالاست . با اطمینان می‌توان گفت که این خودرو یک مدل تست شده و مطمئن است و مطالب مربوط به آن در حد پیشفرضی از آینده نیست، بلکه در دنیای واقعی وجود دارد.

این خودروی طراحی شده توسط گوگل ابتدا با کمک دوربین، لیزر و رادار نصب شده روی آن بدقت تمام مشخصات محل اطراف خود را دریافت کرده سپس با به همراه داشتن ریز مشخصات محل، نقشه کلی مکان را طراحی می‌کند. در مرحله بعد، این ریز اطلاعات در اختیار نرم‌افزار تعبیه شده در داخل ماشین قرار می‌گیرد. از این پس، این خود اپلیکیشن است که تصمیم لازم را برای رانندگی می‌گیرد و جهت حرکت را تعیین می‌کند.

هدف اولیه از طراحی این خودرو کمک به رانندگان برای داشتن یک رانندگی با ضریب اطمینان بالاتر است، ولی در مرحله بعدی می‌توان گفت که این خودرو می‌تواند جانشین مناسبی برای رانندگان باشد و این یعنی از این به بعد رانندگی بی‌رانندگی

علاوه بر این، حسگر دیگری مخصوص کنترل ایمنی خودرو روی آن نصب شده که با دقت بسیار مانع وقوع تصادف می‌شود. از دیگر ریزمشخصات رایانه نصب شده در داخل این خودرو می‌توان به توانایی پردازش 3/1میلیون اطلاعات مختلف در یافتی از لیزرها و اتخاذ 20 تصمیم متفاوت در زمینه رانندگی در هر یک ثانیه اشاره کرد. به گفته یکی از اعضای کمپانی گوگل که در جریان تست این محصول قرار گرفته، این ماشین برای انجام بررسی لازم ، مسافتی حدود 200 هزار کیلومتر را بدون حتی یک مشکل طی کرده است. البته این مسافت‌ها مسیرهای صاف و مشخص شده نبوده، بلکه جاده‌ها و مسیرهای متنوع‌تری را نیز در بر داشته است.

هدف اولیه از طراحی این خودرو کمک به رانندگان برای داشتن یک رانندگی با ضریب اطمینان بالاتر است، ولی در مرحله بعدی می‌توان گفت که این خودرو می‌تواند جانشین مناسبی برای رانندگان باشد و این یعنی از این به بعد رانندگی بی‌رانندگی!

دکتر رایانه‌ای

روبات‌های جانشین

رایانه‌ای به اسم Watson محصول کمپانی IBM، توانست در مسابقه‌ای تلویزیونی دیگر شرکت‌کنندگان را شکست بدهد. پیروزی «واتسون» در این مسابقه در حقیقت نشان داد که رایانه‌ها به آسانی از پس الگوسازی و پیدا‌کردن اطلاعات مشابه الگوها در بین میلیون‌ها اطلاعات مختلف برمی‌آیند؛ چراکه این رایانه برای یافتن این اطلاعات حدود 200 میلیون صفحه را زیر و رو کرد تا بتواند جواب مناسب را ارائه کند. برای درک بهتر نوع کارکرد این گجت می‌توان گفت که این رایانه دقیقاً مشابه دکتر‌های حقیقی ابتدا اطلاعات لازم را دریافت کرده، سپس برای یافتن نوع بیماری به بررسی اطلاعات ذخیره‌شده می‌پردازد. پس این که در آینده‌ای بسیار نزدیک شما به یک رایانه مراجعه کنید تا بیماری‌تان تشخیص داده و دارویی به شما تجویز شود، اتفاق جالبی خواهد بود.

صدایم را بنویس

روبات‌های جانشین

عمل تایپ و تبدیل مکالمه به زبان نوشتار بزودی تبدیل به کاری پیش پا افتاده خواهد شد؛ چرا که کمپانی (Nuance communication (NUAN برای طراحی نوع بخصوصی از نرم‌افزارها کار شما را به عنوان کاربر این مدل از سیستم‌ها آسان کرده است. این گجت باعث می‌شود شما برای انجام این کارها دیگر به افراد عادی نیاز نداشته باشید. علاوه بر این ، در موارد دیگر این گجت می‌تواند به عنوان یک مترجم همزمان با تایپ، تمام مکالمات‌تان را به هر زبانی که خواستید ترجمه کند.

یکی از اهداف استفاده از این سیستم به جای کارمندان معمولی، صرفه‌جویی در هزینه و وقت شرکت در نظر گرفته شده است؛ چرا که بیشتر مشتریان دارای مشکلات مشابهی هستند که رایانه با انجام جستجوی مناسب و در اختیار قراردادن نتایج به دست‌آمده بخوبی از عهده این کارها برمی‌آید بنابراین رایانه‌ای که توانایی تشخیص صدا‌ها از هم را دارد، حتما می‌تواند جوابگوی در خواست‌های تمام مشتریان نیز باشد. البته در ارتباط با این سیستم‌ها پیش‌بینی‌هایی شده است؛ برای مثال McAfee اعلام کرده در چند سال آینده نرم‌افزارهایی روی تلفن‌های همراه نصب خواهد شد که می‌تواند در نقش مترجم کاربر مورد استفاده قرار گیرد. در عمل شما به عنوان کاربر تنها نیاز دارید هر آنچه را که می‌خواهید بیان کنید و بقیه کارها را به گوشی‌تان بسپارید تا همزمان عبارات به زبان دوم ترجمه سپس به صورت خودکار بیان شود. البته تمام این اتفاقات در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که رایانه جانشین انسان‌های معمولی نشده باشد!

پرینتر‌های سه‌بعدی

روبات‌های جانشین

در این سال‌ها استفاده از پرینتر‌های سه‌بعدی به دلیل قیمت بسیار زیاد این محصولات برای کاربران خانگی چندان ممکن نبوده است. ولی طی چند هفته آینده مدلی از این پرینتر‌ها با نام Replicator، به بازار عرضه خواهد شد. این محصول به سبب این که قیمتش از دیگر محصولات مشابه کمتر است، می‌تواند برای کاربران خانگی نیز مناسب باشد.

نحوه کار این گجت به صورتی است که از یک دهانه بسیار کوچک این پرینتر پلاستیکی، دقیقا شکلی مشابه آنچه شما به دستگاه داده‌اید، اسپری می‌شود. البته از آنجا که این محصول جدید است و آنچنان که باید پیشرفته نیست، شما تنها می‌توانید کپی گجت‌های بسیار ساده را به صورت پلاستیک توسط آن ایجاد کنید. این دستگاه کپی می‌تواند جانشین افرادی شود که کار اصلی آنها کپی‌برداری از محصولات عینا مشابه یکدیگر است. البته در حال حاضر برخی از این کارها توسط دست انجام می‌پذیرد؛ ولی در آینده‌ای نه‌چندان دور کار تولید انبوه محصولات مختلف که مشابه یکدیگرند، می‌تواند به وسیله این مدل از دستگاه‌های کپی صورت گیرد.

روبات‌های جنگنده

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های روبات‌ها در دنیای انسانی ایجاد گجت‌هایی در نقش سرباز است. یکی از انواع این روبات‌های سرباز که تا به حال طراحی شده Predator drone نام دارد که می‌تواند به عنوان یک سرباز جنگنده در میدان‌‌های مختلف بجنگد.

بخش دانش وزندگی تبیان


منبع: jamejamonline