تبیان، دستیار زندگی
شاید بسیاری از ما با شنیدن نام خودروهای نمونه خورشیدی و یا برقی تصور کنیم که تنها تعدادی از کمپانی های معتبر اتومبیل سازی در کشورهای غربی این گونه از خودروها را ساخته ویا بتوانند تولید کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودروی سه گانه سوز

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(٣٢)


شاید بسیاری از ما با شنیدن نام خودروهای نمونه خورشیدی و یا برقی تصور کنیم که تنها تعدادی از کمپانی های معتبر اتومبیل سازی در کشورهای غربی این گونه از خودروها را ساخته ویا بتوانند تولید کنند. در این میان شرکت " صنایع اتومبیل سازی شانگهای " در کشور چین اقدام به طراحی یک خودروی نمونه با عنوان " برگ " کرده است. خودروی مذکور دارای یک سقف سبز رنگ و شبیه به برگ است.

آخرین قسمت

خودروی سه گانه سوز

اما برگ مذکور تنها یک سقف برای این خودرو نیست. این سقف در حقیقت یک صفحه باطری های خورشیدی است که انرژی الکتریکی لازم برای حرکت این این خودرو را فراهم می کند.

نکته جالب در مورد صفحه خورشیدی این خودرو این است که این صفحه خورشیدی به صورت هوشمند در زمان تابش آفتاب به سمتی که بیشترین تابش را داشته چرخیده و شروع به جذب نور می کند

در حرکتی جالبتر که به منظور مبارزه با آلودگی هوا انجام شده است ، سقف خورشیدی مورد نظر به گونه طراحی شده است که می تواند عملیات فتوسنتز را که در گیاهان صورت می گیرد را انجام دهد.

در این پروسه صفحه مورد نظر گاز 2COموجود در هوا را گرفته و اکسیژن پس می دهد. اما در بخشی دیگر اگر کمی دقیقتر به چرخ های این اتومبیل نگاه کنید با پره های سبز رنگی بر روی چرخ ها رو به رو می شوید.

خودروی سه گانه سوز

این پره ها به منظور زیبایی بر روی این چرخ ها نصب نشده اند و بلکه به عنوان پره هایی برای جذب انرژی بادی و تبدیل به انرژی الکتریکی استفاده می شود . ترکیب این سه انرژی پاک و همچنین قابلیت " فتوسنتز" موجود در پنل خورشیدی روی سقف خودرو باعث می شود تا این خودرو یکی از پاک ترین خودروهای جهان بوده و حتی به پاک تر شدن هوا نیز کمک کند.

شرکت سازنده اعلام کرده است که این خودرو برای ورود به بازار در سال 2030 در نظر گرفته شده است.

************************

كوچكترین هلی‌كوپتر جهان

مدتی پیش یک مرد 75 ساله ژاپنی به نام Gennai Yanagisawa وسیله نقلیه نوظهوری را ابداع کرد که شاید بتواند آینده را در دست بگیرد. این وسیله نقلیه کوچک که می‌توان آن را کوچکترین هلیکوپتر جهان تلقی کرد، GEN H-4 نام دارد. این هلیکوپتر تک نفره به وسیله دو پره بلند 4 متری به پرواز در‌می‌آید و وزن بدون سرنشین آن 75 کیلوگرم اعلام شده است و می‌تواند با حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت بر فراز آسمان‌‌ها پرواز کند.

این وسیله به دلیل مخزن سوخت محدود، فقط می‌تواند در حداکثر ارتفاع 5 متر از سطح زمین و به مدت 30 دقیقه پرواز کند. علاوه بر اسکلت GEN H-4، یک صندلی، زیرپایی و اهرم هدایت تمام تجهیزاتی است که در آن به کار رفته است.

خودروی سه گانه سوز

مخترع GEN H-4 که لئوناردو داوینچی را پدر هنر و اختراعات دنیا می‌داند و علاقه خاصی به این ایتالیایی دارد، با هلیکوپتر اختراعی‌اش بر فراز زادگاه داوینچی پرواز کرد تا علاوه بر اثبات توانایی‌‌های اختراعش، روح داوینچی را نیز شاد کند!  تا به حال Gennai Yanagisawa توانسته پنج دستگاه GEN H-4 را در ژاپن و دو دستگاه از  آن را در آمریکا با قیمت 29 هزار یورو به فروش برساند.

فعلاً از GEN H-4 صرفاً می‌توان به عنوان یک سرگرمی استفاده کرد، اما سازنده امید دارد تا در آینده ای نه چندان دور مردم بتوانند از آن به عنوان یک اسکوتر برای رفتن به مکان دلخواهشان استفاده کنند.

نام GEN H-4 به عنوان کوچک‌ترین و سبک‌ترین هلیکوپتر دنیا در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

************************

کشف یک حشره جدید شبیه میگو

دانمشندان در غاری در جنوب شرقی ایالت نیومکزیکو در آمریکا و در چند کیلومتری پارک ملی حفره های کارلزبد حشرات جدیدی شبیه به میگو کشف کرده اند.

جیم گودبار از دفتر مدیریت زمین و کارشناس ارشد گفت: حشرات جدید تازه کشف شده از گونه دوجورپایان تا پیش از این ناشناخته بودند.

خودروی سه گانه سوز

این حشرات نابینا بوده، حدود یک سانتیمتر طول داشته و نیمه شفاف هستند. این دوجورپایان در یک چشمه زیرزمینی داخل غاری که حدود 24 متر از سطح زمین فاصله دارند کشف شدند. این غار پیشتر نیز مورد بررسی قرار گرفته بود اما این نمونه ها تا پیش از آن از آب بیرون نیامده بودند تا اینکه یک تحقیقات زیست شناختی به عنوان بخشی از طرح توسعه معدن پوتاس انجام شد.

گودبار و سایر محققان غار اعلام کردند: جدا از پرتاب موشک به فضا، اعماق زمین یکی از کشف نشده ترین مرزهای بشر به شمار می رود. از این رو قرار است بررسیهای بیشتری در این رابطه انجام شود.

این حشره جدید تاکنون نامگذاری نشده است اما مقامات اظهار داشتند که این حشرات با ژنهای پارابوگیدیئلا (Parabogidiella) که برای نخستین بار در سال 1980 توسط جان هولسینگر با همکاری دپارتمان علوم زیستی دانشگاه اولد دومینیو در ویرجینیا کشف شده همراه بوده است.

دانشمندان درحال حاضر اطلاعات اندکی درباره این گونه جدید دارند و درحال حاضر حدسهایی درباره این می زنند که این حشرات گوشتخوار هستند یا از باکتریها، مواد معدنی و یا گیاهان تغذیه می کنند.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:مهر،Dkmag،سلام