تبیان، دستیار زندگی
بنا ندارم مخاطبان خوب و صمیمی بخش خانواده را مورد نصیحت و موعظه قرار بدم و یا به مرور و تکرار مقاله‌ها و مطالب مفصل و خسته کننده وادار کنم. در عصر ارتباطات توأم با سرعت و شتاب و نسل فست فوت، پیام‌های بسیار کوتاه!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح هدفمند سازی همسران


بنا ندارم مخاطبان خوب و صمیمی بخش خانواده را مورد نصیحت و موعظه قرار بدم و یا به مرور و تکرار مقاله‌ها و مطالب مفصل و خسته کننده وادار کنم. در عصر ارتباطات توأم با سرعت و شتاب و نسل فست فوت، پیام‌های بسیار کوتاه! بر خود لازم می‌بینیم که کوتاه و اورژانسی با شما خوبان سخن بگم. حاصل مطالعات و تجربیات خودرا مختصر و مفید تقدیم حضورتان کنم، با ما باشید.

طرح هدفمند سازی همسران

قبل از پرداختن به موضوع و عنوان بحث، بجاست مروری داشته باشیم به وضع فعلی بسیاری از خانواده‌ها و نگاه و ناقلی کوتاه بر آنچه که زنان و مردان را در نهاد خانواده رنج می‌دهد.

چشم‌ها را بر واقعیت‌ها ببندیم و آنچه را که دوست داریم به عنوان واقعیت‌ها بر زبان جاری  نسازیم، بلکه برای آنچه که دوست داریم و می‌پسندیم، تلاش عالمانه و عاقلانه کنیم.

به جهت رعایت اختصار نمودها و نمونه‌هایی از چالش‌های فرساینده‌ی موجود در برخی خانواده‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم:

** 80 درصد طلاق‌ها از آن زوجین جوان می‌باشد، یعنی هنوز تاریخ ازدواجشان به 6 سال نرسیده در گرداب طلا و جدایی فرو می‌افتند. این امر بسیاری از جوانان دختر و پسر را دچار تر دید و دودلی در ازدواج نموده و تأخیر و تقلیل ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج را موجب گردیده است.

**روابط بسیاری از مردان و زنان به سردی گرائیده و به نوعی طلاق (عاطفی) رسیده‌اند.

** 40 درصد طلاق‌ها ریشه در عدم آشنایی زن و مرد با مهارت‌های ارتباط و رضایت جنسی دارد.

** رفاه مالی و توسعه اقتصادی در بعضی خانواده‌ها اصلی غیر قابل اغماض است در حالی که عشق و عاطفه و محبت واژه‌های فراموش شده تلقی شده‌اند.

** خانه‌ی بعضی از مردان و زنان به خوابگاه و رستوران تبدیل شده و خبری از ارتباط عاشقانه و محبت آمیز نیست.

** ریشه اصلی بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی مانند: اعتیاد، خشونت‌های خیابانی- دختران فراری، سرقت روابط ناسالم بین گروه‌های غیرهمجنس، بدحجابی و خودنمایی و... را می‌بایست در بین خانواده‌ها جستجو کرد. روابط سرد و منجمد بین والدین، فرزندان را از خانه به خیابان‌ها کشانده و روابط و رفتار ناهنجار و ناسالم را بر آنان تحمیل می‌کند.

** ارتباط کلامی بین اعضای خانواده به حداقل رسیده – طلاق عاطفی بین زن و شوهرها زیاد شده.

** احترام به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و والدین طرفین (زن و شوهر) کم شده.

** درگذشته های نه چندان دور، برای انتخاب ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده و حتی تربیت فرزندان به بزرگان فامیل مراجعه نموده و از آگاه و تجربه آنان استفاده می‌کردیم. اما امروز نه به آنان مراجعه می‌شود و نه به مشاوران و متخصصان ذیربط در حوزه خانواده و ازدواج، لذا بسیاری از زنان و مردان جامعه خود را در چرخه آزار دهنده‌ی بلاتکلیفی و بی‌برنامگی (به دلیل عدم به رسمیت شناختن مشاور خانواده) گرفتار ساخته‌اند.

با مرور آسیب‌ها و موانع بازدارنده ارتباط صمیمی و عاشقانه در نهاد خانواده، بر شمردن کلیدها و پیش نیازهای ساماندهی روابط اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر کار چندان دشواری نخواهد بود

** در بعضی خانواده، زن و شوهر نقش واقعی خود به عنوان همسر و نیز به عنوان پدر و مادر را از دست داده و هر یک به تأمین خواسته‌ها و نیازهای حاشیه‌ای خود پرداخته و جدای از هم و از فرزندان زندگی می‌کنند. به طور مثال اعضای یک خانواده 4 نفره وقتی با هم وارد خانه می‌شوند – مرد مشغول خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون – زن وارد آشپزخانه – دختر پشت کامپیوتر – پسر به دنبال برنامه‌های شخصی و... 4 نفر در 4 جزیره جدای از هم!

با مرور آسیب‌ها و موانع بازدارنده ارتباط صمیمی و عاشقانه در نهاد خانواده، بر شمردن کلیدها و پیش نیازهای ساماندهی روابط اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر کار چندان دشواری نخواهد بود. در مقاله ی بعد اصلی‌ترین کلیدهای ارتباط موثر و صمیمی با همسر (که قطعاً در تربیت و تزکیه فرزندان نیز تأثیر گذار خواهد بود) را با هم دنبال می‌کنیم.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

کارهای منزل وظیفه کیست؟

آموزش روش‌های مخفی كاری

فرمول استحکام زندگی زناشویی

بگو که دوستم داری

موانع صمیمیت بین ما

زن و شوهر سنتی یا مدرن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.