تبیان، دستیار زندگی
قصه‌ی ماه پیشانی را برایم گفت، ‌دختر خوش قلبی که روی پیشانی‌اش ماه مهربانی رویید...داستان کلاه نمدی را فراموش نمی‌کنم، سومین دختر یک تاجر که اهل دروغ‌گویی و چاپلوسی نبود و همیشه راست می‌گفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگو با دبیر جشنواره‌ی مادران قصه‌گو
گفت‌وگو با دبیر جشنواره‌ی مادران قصه‌گو

قصه‌ها مثل مربا هستند، بر نان زندگی

قصه‌ی ماه پیشانی را برایم گفت، ‌دختر خوش قلبی که روی پیشانی‌اش ماه مهربانی رویید...داستان کلاه نمدی را فراموش نمی‌کنم، سومین دختر یک تاجر که اهل دروغ‌گویی و چاپلوسی نبود و همیشه راست می‌گفت و به خاطر راست ‌گویی از خانه‌ی پدر بیرون انداخته شد. چون خواهران کلاه نمدی بسیار چاپلوس بودند.

یاد گرفتم از قصه‌ی نخودی که می‌توان باهوش بود اگر چه کوچک اندام باشی. با هوشِ بزرگ، غول درشت هیکل را از پا در خواهی آورد. یاد گرفتم از داستان‌های حسن کچل که چگونه موقعیت‌ها را می‌شود تغییر داد. من به قصه‌های مادر و مادر بزرگم مدیونم. آن قصه‌ها، زندگی‌ام را شیرین کردند. راستی که قصه‌ها، مثل مربا هستند بر نان زندگی.حالا در این شهر می‌خواهند از مادران قصه‌گو تجلیل کنند.

تهران 22منطقه دارد و بهترین مادران قصه‌گو از این 22منطقه انتخاب خواهند شد و از سه مادر قصه‌گوی تهران تجلیل می‌شود.

به گزارش دوچرخه، جعفر رئیسیان‌زاده، رئیس فرهنگ‌سرای خاتم و دبیر جشنواره‌ی مادران قصه‌گو می‌گوید:« متأسفانه با رشد رسانه‌ها مادران کم‌تر قصه‌ می‌گویند و فرهنگ‌ قصه‌گویی در جامعه‌ کم‌رنگ‌ شده است. قصه‌گویی مهارت می‌خواهد و می‌شود به مادران تکنیک‌های قصه‌گویی را آموخت و کتاب‌های خوبی به آن‌ها معرفی کرد. به خاطر این مسئله سازمان فرهنگی، هنری شهرداری و فرهنگ‌سرای خاتم تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفتند. هم‌اکنون در سراسر شهر آگهی این جشنواره توزیع شده است و برخی از فرهنگ‌سراها از مادران قصه‌گو ثبت نام می‌کنند و بعد از انتخاب آن‌ها کارگاه‌هایی در پنج جلسه برگزار و شیوه‌‌ی قصه‌گویی به مادران قصه‌گو آموزش داده می‌شود.»او در پاسخ به این سؤال که آیا برای برگزاری این جشنواره رایزنی‌هایی با نهادهایی که با کودکان سر و کار دارند شده است یا خیر؟ می‌گوید:« کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک با ما همکاری‌هایی دارند و ما مشاوره‌هایی گرفته‌ایم و جلساتی را هم با آن‌ها تشکیل داده‌ایم. سعی خواهیم کرد از پیشنهادهای کسانی که در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان صاحب نظرند، مثل مصطفی رحماندوست و...استفاده کنیم.»

رئیسیان‌زاده درباره‌ی شرایط شرکت‌کنندگان می‌گوید:«سعی کرده‌ایم که در انتخاب مادران محدودیتی نداشته باشیم. حتماً نباید مادران فرزندان کوچک داشته باشند؛ فقط باید مادر باشند و خوب قصه بگویند.»

دبیر جشنواره‌ی قصه‌گویی در پاسخ به این سؤال که با این حساب مادر بزرگ‌ها هم می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند؟ می‌گوید:« بیش‌تر نظر ما مادران بوده‌اند، ولی محدویت خاصی نداریم.»

او درباره‌ی روند انتخاب مادران قصه‌گو توضیح می‌دهد:« بعد از اتمام کارگاه‌های قصه‌گویی در هر منطقه‌ی شهر تهران، سه نفر انتخاب می‌شوند و از این سه نفر فقط نفر اول به مرحله‌ی نهایی راه پیدا می‌کند. در مرحله‌ی نهایی از این 22 مادر قصه گو باز هم سه مادر انتخاب خواهند شد. مراسم اختتامیه در اسفند ماه برگزار می‌شود.»

رئیس فرهنگ‌سرای خاتم درباره‌ی شباهت این جشنواره با جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید:«درست است که چنین جشنواره‌ای در کانون پرورش فکری هم برگزار می‌شود اما ما مخاطبان وسیعی خواهیم داشت و امکانات گسترده‌ای را به این جشنواره اختصاص داده‌ایم.»برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با شماره66207068 تماس بگیرید.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری

مطالب مرتبط:

هدیه‌ای برای نرگس

یحیی علوی فرد شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

من یک نویسنده‌ی خوش‌شانس هستم

نویسنده ی باغ کیانوش

گفت و گو با شاعر خوب کودکان،افشین علا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.