تبیان، دستیار زندگی
ع:پیام رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاح دهمین اجلاس سراسرى نماز 22/6/1379 بسم‏الله الرحمن الرحیم در میان خصلتهاى نكوهیده كه سلامت جان و راحت زندگى را با خطر و مانع‏مواجه مى‏سازند، تكبر از پرآفت‏ترین آنهاست. خود برتربینى و سرك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز عامل سركوبی طغیان و خودبینی


منبع:پیام رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاح دهمین اجلاس سراسرى نماز 22/6/1379

بسم‏الله الرحمن الرحیم

در میان خصلتهاى نكوهیده كه سلامت جان و راحت زندگى را با خطر و مانع‏مواجه مى‏سازند، تكبر از پرآفت‏ترین آنهاست. خود برتربینى و سركشى برخاسته‏از آن، چه بسیار حقیقتها را ناشناخته، و چه راههاى فضیلت را ناپیموده‏مى‏گذارد، و چه كینه‏ها و خصومتهاى نابحق و چه زشتیها و ناهنجاریها كه پدیدمى‏آورد. آرى تكبر، حجاب حقیقت، و خار راه فضیلت، و دشمن صفا و صداقت، وانگیزه‏ى دشمنى و شرارت است. آحاد و جامعه‏هاى بشرى از آغاز عمر خودتاكنون، ضایعات بیشمارى را از كبر و خودپسندى اقوام و افراد، سركشى‏ها وتعصبات ناشى از آن، تحمل كرده‏اند و مى‏كنند.

عبادات اسلامى و بیش از همه نماز، براى زدودن این آفت از جان آدمیان، ازجمله درمانهاى مؤثر و كارآمد مى‏باشند.

نماز، آنگاه كه با حال و حضور و آداب، گزارده شود روح آدمى را به‏نیازمندى ذاتى وى آشنا مى‏سازد، و ریشه‏ى كبر و تفاخر و جبروت موهوم را دردرون او مى‏سوزاند. خشوع در برابر پروردگار، نور بصیرت را بر دل اومى‏تاباند و سایه‏ى وهم‏آلود خود بزرگ‏بینى را از آن مى‏زداید:

فرض الله الایمان تطهیرا من الشرك و الصلاة تنزیها من الكبر.

چه نیكوست‏به سخن پیشواى پرهیزكاران و امیر مؤمنان علیه السلام گوش فرادهیم و ستایش نماز را در سالى كه مزین به نام والاى اوست، از بیان ستوده‏ى‏او بشنویم. در نهج البلاغه چنین آمده است: و عن ذلك ما حرس الله‏عباده المؤمنین بالصلوات و الزكوات و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات،تسكینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم واذهابا للخیلاء عنهم.. یعنى: خداوند بندگان مؤمن را با نمازها و زكاتها وروزه‏هاى دشوار از كبر و خودبینى محافظت و حراست مى‏كند، به پیكر آنان‏آرامش مى‏بخشد، به دیدگان آنان فروتنى مى‏دهد، نفس آنان را رام مى‏سازد،دلهاى آنان را افتادگى مى‏آموزد، و خودپسندى را از آنان دور مى‏كند.

در كشور اسلامى ما همه آحاد مردم، بویژه بلندپایگان علمى و اجتماعى ومالى، به این خصوصیات نیازمندند. بلاى طغیان، و تجاوز، و زورگویى، وزیاده‏طلبى، و تحقیر دیگران، و نادیده گرفتن حق صاحبان حق، امروزه‏بزرگترین آفت جوامع بشرى و جامعه‏ى جهانى است و علاج این همه، در این بیان‏والاى علوى علیه السلام است.

توجه به این واقعیتها، نقش برجسته‏ى نماز و نیایش را در چشم اهل بصیرت وانصاف آشكار مى‏سازد و اهتمام به ترویج و تعریف این فریضه‏ى پر راز و رمزرا، بر دوش آگاهان جامعه مى‏نهد.

اینجانب ضمن سپاسگزارى از شما كه به كار نماز و معرفى و اقامه‏ى آن‏پرداخته‏اید، بار دیگر بر توصیه‏هایى كه در پیامهاى گذشته كرده‏ام تاكیدمى‏ورزم، نسل جوان و نیك نهاد كشور را به قدردانى از فرصت نماز كه فرصت‏شكفتگى معنوى و پالایش روحى است فرا میخوانم، به مسئولان فرهنگى و رسانه‏یى‏و همه مبلغان دینى اهمیت ترویج این فریضه و نقش بى‏همتاى آن در پرورش‏فضیلتها و زدودن فسادها را یادآور مى‏شوم، و از همه‏ى خدمتگزاران این راه،و دلسوزان امر نماز كه با قلم و بیان و مال و آبرو و حضور خود، به اقامه‏ى‏نماز كمك مى‏كنند صمیمانه تشكر مى‏كنم. امید است همگى مشمول رحمت الهى ودعاى حضرت بقیة الله ارواحنا فداه باشید.

و السلام علیكم و رحمة الله.

سید على خامنه‏اى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.