تبیان، دستیار زندگی
لیونل مسى و كریستیانو رونالدو با به ثمر رساندن ۴۱ گل در رقابت‌هاى لالیگا پیشتاز جدول گلزنان لیگ فوتبال اسپانیا هستند. رونالدو با گلى كه شنبه شب گذشته در دیدار با اسپورتینگ گیخون به ثمر رساند، ركورد فصل گذشته خود را شكست. مسى هم در دیدار با لوانته كه با حس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسی بهتر است یا رونالدو؟


لیونل مسى و كریستیانو رونالدو با به ثمر رساندن 41 گل در رقابت‌هاى لالیگا پیشتاز جدول گلزنان لیگ فوتبال اسپانیا هستند. رونالدو با گلى كه شنبه شب گذشته در دیدار با اسپورتینگ گیخون به ثمر رساند، ركورد فصل گذشته خود را شكست. مسى هم در دیدار با لوانته كه با حساب دو بر یك به سود بارسلونا به پایان رسید، دو گل براى بارسا به ثمر رساند و او هم در رقابت‌هاى لالیگا 41 گله شد.


رونالدو و مسی

این دو بازیكن، هفته آینده در دیدار ال كلاسیكو مقابل هم صف آرایى مى‌كنند و نتیجه این بازى مى‌تواند در رقابت آنها براى كسب عنوان آقاى گلى تأثیرگذار باشد. رئال مادرید همچنین با برترى سه بر یك این هفته، شمار گل‌هاى خود در این فصل لالیگا را به 107 رساند و با شمار گل‌هایى كه این تیم در فصل 90-1989 با هدایت جان توشاك به ثمر رساند، مساوى كرد. این در حالى است كه تیم خوزه مورینیو پنج بازى دیگر فرصت دارد تا گل‌هاى خود را افزایش دهد.

به گزارش «تابناک»، شاید تا چند سال پیش، لیگ برتر فوتبال انگلستان به لحاظ جذابیت و در اختیار داشتن ستاره‌های انگشت‌نمای دنیای فوتبال در صدر همه لیگ‌های دنیا قرار داشت، ولی در دو،‌ سه سال اخیر، بی‌گمان فوتبال اسپانیا، گوی سبقت را از انگلیس ربوده و به كانون توجه علاقه‌مندان فوتبال تبدیل شده است.

اكنون رئال مادرید و بارسلونا، بی‌رقیب‌ترین تیم‌های باشگاهی اروپا هستند و زیبایی نمایشی كه ارائه می‌دهند، در كمترین تیمی‌ می‌توان سراغ گرفت. فوتبال اسپانیا اما تنها در رئال مادرید و بارسا خلاصه نمی‌شود. در روزهایی كه این دو تیم، شانس‌های اصلی راهیابی به دیدار پایانی لیگ قهرمانان به‌شمار می‌روند، حضور سه تیم اسپانیایی در نیمه نهایی جام اروپا احتمال شكل گیری دو فینال اروپایی تمام اسپانیایی در پایان سال را تقویت كرده است.

بنابراین، نباید فراموش كنیم كه اتلتیكو بیلبائو چگونه به آسانی منچستریونایتد ـ تیم اول حال حاضر فوتبال انگلستان را ـ از جام اروپا بیرون كرد. نمایش چشم‌نواز دو فوتبالیست برتر حال حاضر فوتبال جهان (كریستیانو رونالدو در رئال مادرید و لیونل مسی در بارسلونا) در فوتبال اسپانیا، دیگر دلیل مهمی ‌است كه فاصله بزرگی را بین لالیگا و دیگر لیگ‌های معتبر جهان ایجاد می‌كند؛ دو بازیكنی كه اكنون با ركورد رویایی 41 گل زده در لالیگا برای كسب آقای گلی و البته كفش طلایی سال اروپا با هم در رقابت هستند و درباره این كه كدام یك از دیگری برترند، اختلاف نظرهایی بسیاری است. رقابت این دو، خاطره رقابت رونالدوی برزیلی و الساندرو دل‌پیرو بر سر آقای گلی كالچو در اواخر دهه 90 را تداعی می‌كند.

ستاره پرتغالی در این امر رکورددار است. او با هر دو پا شوت‌هایی می‌زند که سرعت بالایی دارند. رونالدو بارها و بارها از مکان‌های غیرممکن شو‌ت‌های فوق‌العاده زیبایی زده كه منجر به گل شده است. او در سال 2008 با زدن 42 گل عنوان آقای گلی اروپا را کسب کرد. مسی همیشه سعی می‌کند توپ را روی پای تخصصی‌اش جفت و جور کند و همین کار را برای مدافعان حریف ساده تر می‌کند

جایی كه این دو به عنوان برترین بازیكنان اینترمیلان و یوونتوس در میادین مانور می‌دادند و طرفداران زیادی را برای خود دست و پا كرده بودند. اكنون عده‌ای بر این باورند، رونالدو در مجموع در مقایسه با مسی فوتبالیست كاملتری است، ولی مخالفان آنها می‌گویند خلاقیت و نبوغ مسی برای معرفی او به ‌عنوان بهترین فوتبالیست حال حاضر فوتبال جهان كفایت می‌كند. در آستانه برگزاری ال كلاسیكو دور برگشت لالیگا و رویارویی احتمالی دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا، مقایسه توانمندی‌های این دو بازیكن استثنایی خالی از جذابیت نیست (این نمرات توسط كارشناسان روزنامه ماركا اسپانیا برای این دو بازیكن در نظر گرفته شده است).

1 ـ بازی تیمی: هر دو ذاتا به بازی فردی علاقه بیشتری دارند تا این که به تیمشان کمک کنند. البته مسی روی بازی تیمی تیمش بهتر کار می‌کند و قانونمندتر است. مسی با وجود آن که بیش از اندازه با توپ کار می‌کند، روحیه تیمی و همکاری زیادی دارد.

کریستیانو بیشتر دوست دارد که تنها کار کند. او بیشتر توپ را می‌گیرد و خودش حرکت می‌کند، چرا که می‌داند با اتكا به خودش می‌تواند گره گشا باشد.

مسی دوست دارد که بیشتر در بازی باشد و نقش محوری در تیم دارد اما کریستیانو زیاد به تاکتیک تیم توجهی ندارد و می‌تواند که در چند ثانیه نتیجه را به نفع تیمش عوض کند.

رونالدو و مسی

2 ـ تکنیک فردی: هر دو بازیکن بسیار باتکنیک هستند و زمانی که توپ به آنها می‌رسد به سختی می‌توان آن را از پایشان جدا کرد. پاس دادن، هدایت توپ و... هر دو بازیكن عالی است. کریستیانو بر خلاف مسی که بیشتر روی پای چپش متمرکز است، می‌تواند با هر دو پا کار کند. دو بازیکن تکنیک فردی کاملا متفاوتی دارند. مسی بیشتر به سمت فضاهای خالی حریف حرکت می‌کند، اما کریستیانو مسیرهای شلوغ را ترجیح می‌دهد، چرا که قدرت بدنی بالاتری دارد. هر دو بازیکن به گونه ای کار می‌كنند که گویی توپ عضوی از بدنشان است.

3 ـ قدرت بدنی: رونالدو به معنای واقعی قدرت بدنی بالایی دارد. او با توجه به کارهای بدنسازی زیادی که انجام داده است، بدن بسیار نیرومندی دارد. حتی تکنیک او هم بر پایه قدرت بدنی بالایش استوار شده و افزون بر سرعت توانایی تنه زدن بالایی هم دارد. مسی قدرت بدنی بسیار پایین‌تری دارد. عرض شانه او کم است و به راحتی دچار مصدومیت می‌شود.

4 ـ سرعت: این دو بازیکن در سرعت نیز با هم متفاوتند. کریستیانو رونالدو بسیار سریع‌تر است و مسیرهای بیست، سی متری را سریع تر می‌دود. مسی اما در مسیرهای محدود و چهار، پنج متری سرعت بالاتری دارد.

مسی و رونالدو با توپ و بدون توپ سرعت یکسانی دارند که این برای یک فوتبالیست نکته بسیار ویژه و مهمی است. قدرت بدنی بیشتر کریستیانو به وی اجازه می‌دهد که در مصاف‌های دو نفره بسیار موفق تر از مسی باشد. گام‌های بلند او هم در این مورد خاص یك مزیت ویژه به‌شمار می‌رود.

5 ـ دریبل زدن به چپ و راست: فرار کردن و دریبل زدن تخصص مسی است. او دریبل‌های ریز را بسیار سریع می‌زند و وقتی که توپ به پایش برسد، کمتر مدافعی توانایی جدا کردن آن را از پاهای مسی دارد.

او همچنین توانایی حفظ توپ بالایی دارد و از این لحاظ از بازیکن پرتغالی سرتر است. مسی از این نظر در جهان بی‌نظیر است. شیوه دریبل زدن کریستیانو رونالدو به تعداد ضربه پای بیشتر و فضای بیشتری نیاز دارد. البته این ویژگی با توجه به چند پسته بودنش برایش مفید است.

هر دو بازیکن بسیار باتکنیک هستند و زمانی که توپ به آنها می‌رسد به سختی می‌توان آن را از پایشان جدا کرد. پاس دادن، هدایت توپ و... هر دو بازیكن عالی است. کریستیانو بر خلاف مسی که بیشتر روی پای چپش متمرکز است، می‌تواند با هر دو پا کار کند

6 ـ شم گلزنی: ستاره پرتغالی در این امر رکورددار است. او با هر دو پا شوت‌هایی می‌زند که سرعت بالایی دارند. رونالدو بارها و بارها از مکان‌های غیرممکن شو‌ت‌های فوق‌العاده زیبایی زده كه منجر به گل شده است. او در سال 2008 با زدن 42 گل عنوان آقای گلی اروپا را کسب کرد. مسی همیشه سعی می‌کند توپ را روی پای تخصصی‌اش جفت و جور کند و همین کار را برای مدافعان حریف ساده تر می‌کند.

7 ـ پاس: مسی در فرستادن پاس‌های کوتاه در مکان‌های فشرده متبحر است. او دید بالایی در بازی دارد و همیشه پاس‌هایش در مكان مناسب مقابل پای مهاجمان تیم قرار می‌گیرد. پاس‌های کریستیانو رونالدو بلندتر است، او بسیار دقیق می‌تواند توپ را به نقاط گوناگون زمین بفرستد.

8 ـ قدرت سرزنی: گلی که مسی با ضربه سر در فینال رم برابر منچستر زد حرکتی غیرعادی از این بازیکن بود و او توانست خودش را به عنوان یك سرزن قهار هم به دنیای فوتبال معرفی کند. کریستیانو رونالدو پیش از مسی نشان داده بود که در زدن ضربه سر توانایی ویژه ای دارد. او بسیار زیبا می‌تواند روی هوا پرواز کند و ضربه محکمی با سر به توپ بزند.

9 ـ رهبری تیم: رونالدو در تیم ملی پرتغال کاپیتان تیمش است و در منچستر یونایتد هم یکی از کاپیتان‌ها بود. کاراکتر قدرتمند او و جاه طلبی‌اش می‌تواند به هم تیمی‌هایش كمك کند. مسی در مقایسه با او گوشه‌گیرتر است. کسانی که به رختکن بارسلونا نزدیک هستند می‌دانند که او زیاد با هم‌تیمی‌هایش درگیر نمی‌شود و شخصیت آرامی‌ دارد.

10 ـ خطاها و پنالتی‌ها: کاشته‌های کریستیانو رونالدو بی‌نظیر است و تخصص اصلی او به ‌شمار می‌روند. کریستیانو گل‌های بسیاری از روی ضربات آزاد و نقاط پنالتی به‌ ثمر رسانده است. مسی معمولا ضربات پنالتی را گل می‌کند؛ اما متخصص آن نیست. او روی ضربات آزاد نیز به ندرت توفیقی به ‌دست می‌آورد.

بخش ورزشی تبیان


منبع:تابناک