تبیان، دستیار زندگی
کریستین امانپور در 12 ژانویه 1958 (دى ماه 1336) از پدرى ایرانى و مادرى انگلیسى در لندن متولد شد. پدر کریستین امانپور اهل سروستان فارس است. با برخى از خانواده‌هاى سرشناس بهائى خویشاوند است او در زمان رضاشاه و اندکى پس از شهریور 1320 در نیروى دریایى اشتغال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنی به نام خانم کریستینا امان پور


کریستین امانپور در 12 ژانویه 1958 (دى ماه 1336) از پدرى ایرانى و مادرى انگلیسى در لندن متولد شد. پدر کریستین امانپور اهل سروستان فارس است. با برخى از خانواده‌هاى سرشناس بهائى خویشاوند است او در زمان رضاشاه و اندکى پس از شهریور 1320 در نیروى دریایى اشتغال داشت، سپس در تهران ساکن شد و به کمک خویشان و دوستان منتفذش به خدمت دولت در آمد و مامور خرید غله شد


 کریستینا امان پور

در زمان جنگ جهانى دوم به دلیل قحطى، گندم نایاب بود و دولت، کشاورزان را موظف کرده بوده محصول خود را به دولت بفروشند، کاپیتان امانپور هر وقت به ماموریت مى‌رفت با کیف پر از پول به تهران بر مى‌گشت، رشوه مى‌گرفت و اجازه مى‌داد که کشاورزان گندم را احتکار کنند. از این طریق ثروتمند شد و تپه‌اى خرید در منطقه کنونى فرشته تهران که اکنون بزرگراه از کنار آن مى‌گذرد، این تپه معروف شد به " تپه امانپور". او با دختر سپهبد امان الله جهانبانى ازدواج کرد. همسر وى خواهر زن نصراله فلسفى نویسنده معروف بود. این زن تا آخر همسر رسمى امانپور بود. مدت زیادى از وصلت او با خانواده سرشناس جهانبانى نگذشته بود که رسوایى شروع شد. بازرسان تحقیق کردند و معلوم شد که کاپیتان در الیگودرز مقادیر زیادى از گندمکاران رشوه گرفته است. پرونده بالا گرفت و  تازه داماد به زندان افتاد. سپهبد پیر که عمرى با خوشنامى زندگى کرده بود سرشکسته نزد محمدرضا شاه رفت و با زارى ماجراى او را گفت. گفت که من تا به حال از شما هیچ خواهشى نکرده‌ام ولى این آدم به هر حال داماد من است. التفافى کنید و مرا از این سرشکستگى نجات دهید. شاه هم دستور آزادى کاپیتان را داد، مشروط بر این که از ایران خارج شود تا بهانه‌اى به دست دشمنان سلطنت نیفتد و کاپیتان آزاد شد.   امانپور پس از آزادى به مصر رفت، این سفر مقارن با بحران کانال سوئز در سال 1956 شد. در آن زمان قدرت‌هاى غربى دولت جمال عبدالناصر را تحریم کرده بودند و به شرکت‌هاى غربى اجازه کار در کانال سوئز را نمى‌دادند. دولت مصر به دنبال کسانى مى‌رفت که در کار لایروبى و یدک‌کشى کشتى با تجربه باشند. امانپور به خدمت دولت مصر در آمد و ظاهراً کارش موفقیت آمیز هم بود. پس از مصر راهى انگلستان شد، امانپور مدتى درتهران با زن انگلیسى و دو دخترش زندگى کرد ولى بعد آنها را هم رها کرد در نتیجه خانم انگلیسى و دو دختر به لندن بازگشتند، لیزى که اکنون تهیه کننده فیلم است و با شبکه چهار تلویزیون انگلیس کار مى‌کند، در دانشگاه "رودآیلند" آمریکا در رشته روزنامه نگارى ثبت نام کرد و شهریه را پرداخت کرد ولى کمى بعد پشیمان شد، دانشگاه حاضر نشد پول شهریه را پس بدهد ولى پذیرفت که کس دیگرى را به جاى لیزى بپذیرد در نتیجه کریستین به آمریکا رفت و به جاى خواهرش روزنامه نگارى خواند و به این ترتیب تصادفاً روزنامه نگار شد.

کریستین در سال 1983 در سى . ان. ان به عنوان خبرنگار شاغل شد ودر زمان جنگ بوسنى به شهرت رسید. کریستین امانپور در سال 1998 با "جیمز روبین" سخنگوى سابق وزارت خارجه آمریکا (که او نیز یهودى است) ازدواج کرد.  امانپور به عنوان گزارشگر در سال 1994 به هنگام آغاز عملیات نیروهاى آمریکا در سومالى به آنجا اعزام شد تا از موگادیشو به طور زنده گزارش تهیه کند

کریستین در سال 1983 در سى . ان. ان به عنوان خبرنگار شاغل شد ودر زمان جنگ بوسنى به شهرت رسید. کریستین امانپور در سال 1998 با "جیمز روبین" سخنگوى سابق وزارت خارجه آمریکا (که او نیز یهودى است) ازدواج کرد.  امانپور به عنوان گزارشگر در سال 1994 به هنگام آغاز عملیات نیروهاى آمریکا در سومالى به آنجا اعزام شد تا از موگادیشو به طور زنده گزارش تهیه کند. همچنین گزارش او از بالکان سبب شد در سال 1994 دو جایزه جورج فاستر _ پیبادى، دو جایزه جورج پولک و جایزه شجاعت در گزارشگرى را دریافت کند او همچنین مصاحبه‌هاى بسیارى انجام داده است که از آن جمله مى‌توان به مصاحبه با ژاک شیراک در سال 2003 (قبل از جنگ عراق)، محمود عباس در سال 2003، ملک عبدالله در سال 1999، پرویز مشرف در سال 2001، یاسرعرفات در سال 2000 و محمد خاتمى در سال 1997 اشاره کرد.

چهره امانپور در ایران

مصاحبه امانپور با هاشمى رفسنجانى و پس از آن خاتمى در سال 1376 باعث شهرت امانپور در ایران شد. در سال 1379 امانپور در سفر به ایران اقدام به ساخت فیلمى مستند با عنوان "سفر انقلابى" نمود. البته پیش از آنکه  این فیلم با سفر انقلابى، ارتباط معنایى داشته باشد با تحریف انقلابى ارتباط پیدا مى‌کند و ماحصل تحریف سخنــان مصاحبه شوندگان ایرانى و شکایت این افراد، آن است که با اینکه دولت ارتباط خوبى با رسانه‌هاى خارجى دارد و باب تعامل باز است اما کریستین امانپور ممنوع الورود مى‌شود. فعالیت‌هاى سی. ان. ان در ایران به حالت تعلیق در مى‌آید و تا حوالى انتخابات ریاست جمهورى دوره نهم طول مى‌کشد. (پایگاه اینترنتى روشنگر)‌ دیگر اینکه در 24 دى ماه سال جارى کنفرانس مطبوعاتى رئیس جمهور با حضور بیش از 200 خبرنگار داخلى و خارجى برگزار شد اما جالب آنکه با وجود حاضر بودن خبرنگار ایرانى الاصل شبکه آمریکایى سى . ان . ان در این کنفرانس، کلمه "تحقیقات هسته‌اى" تبدیل به "تسلیحات هسته‌اى" مى‌شود و بین آن همه خبرنگارى که فارسى را کم و بیش مى فهمند، فقط خبرنگار سى . ان . ان (که به شهادت خبرنگاران مختلف مى‌تواند فارسى را با تسلط کامل صحبت کند) فرق میان تحقیقات و تسلیحات را متوجه نشد و جالب اینکه این اشتباه با انعکاس جالبى مواجه مى‌شود: 8 مرتبه در 20 دقیقه و با برگزارى یک مناظره 25 دقیقه‌اى ضد ایرانى با حضور کارشناسان آمریکایى بعد از این همه جنجال سازى و  اعلام رسمى بر اینکه ایران داشتن و ساختن سلاح هسته‌اى را حق خود مى‌داند، به یک اظهار تاسف ساده و عذرخواهى کوتاه بسنده مى‌شود.

استراتژی اواسط اکتبر سال جاری شبکه تلویزیونی سى ان ان مجموعه مستند سه قسمتی «جنگجویان خدا» را که حاصل 8 ماه سفر «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد این شبکه به 7 کشور در4 قاره جهان بود را پخش کرد. مستند 6 ساعته جنگجویان خدا یکى از پربیننده‌ترین برنامه‌هاى چند سال اخیر این شبکه بوده است به نحوی که موسسه «زاگبی» میزان مخاطبان آن را چیزی بیش از 50 میلیون برآورد کرده بود

براى همین امر دفتر سی. ان. ان در تهران تعطیل شد ولى با واسطه گرى احمدى نژاد فعالیت مجدد خود را پس از وقفه چند ساعته آغاز کرد. در سفر اخیر، به همراه سفراى کشورهاى عضو تروئیکاى عدم تعهد و اعضاى اصلى کشورهاى موسوم به گروه هفتاد و هفت و تعدادى از خبرنگاران داخلى و خارجى روز شنبه 14/11/85 از سایت تاسیسات فرآورى اورانیوم اصفهان در مجتمع U.C.F اصفهان بازدید کرد، ضمناً او در تاریخ 15/11/85 با تعدادى از نمایندگان مجلس مصاحبه کرد و پیش از این نیز با آیت ا... صانعى در قم دیدارى داشته است. او در سفر خود به ایران قصد تهیه گزارش از مسجد جمکران را داشته که ظاهراً به علت عدم هماهنگى لازم و احتمال سوء استفاده وى از احساسات مردم از ورود به ا ین محل منع شده است .

 کریستینا امان پور

استراتژی اواسط اکتبر سال جاری شبکه تلویزیونی سى ان ان مجموعه مستند سه قسمتی «جنگجویان خدا» را که حاصل 8 ماه سفر «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد این شبکه به 7 کشور در4 قاره جهان بود را پخش کرد. مستند 6 ساعته جنگجویان خدا یکى از پربیننده‌ترین برنامه‌هاى چند سال اخیر این شبکه بوده است به نحوی که موسسه «زاگبی» میزان مخاطبان آن را چیزی بیش از 50 میلیون برآورد کرده بود.اواسط اکتبر سال جاری شبکه تلویزیونی CNN مجموعه مستند سه قسمتی «جنگجویان خدا» را که حاصل 8 ماه سفر «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد این شبکه به 7 کشور در4 قاره جهان بود را پخش کرد. مستند 6 ساعته جنگجویان خدا یکى از پربیننده‌ترین برنامه‌هاى چند سال اخیر این شبکه بوده است به نحوی که موسسه «زاگبی» میزان مخاطبان آن را چیزی بیش از 50 میلیون برآورد کرده بود. تنها چند ساعت پس از پخش این مستند سیل انتقادات وسیعی بود که متوجه تهیه کننده و گزارشگر این مستند یعنی کریستین امانپور شد.

مسیحیان از این جهت که در کنار تندروهای یهودى و مسلمان نظیر القاعده قرار گرفته‌اند و مسلمانان نیز به دلیل این‌ که گروه‌هاى تروریستى مانند القاعده در کنار مبارزانى مانند حماس و حزب‌الله و رزمندگان جنگ ایران و عراق قرار گرفته‌اند، به این برنامه انتقاد کردند. اختصاص سه برنامه دو ساعته به طور مساوى و قرار دادن و همسان کردن یهودیت که تنها 15 میلیون پیرو دارد در برابر اسلام که بیشتر از یک میلیارد و مسیحیت که بیشتر از دو میلیارد پیرو دارد یکی دیگر از انتقادی است که بر این مجموعه وارد می شود. با این همه مستند جنگجویان خدا در سه بخش دو ساعته سعی داشت به موضوع افراطی گرایى در یهودیت، اسلام و مسیحیت بپردازد.

بخش سیاست تبیان


منبع : کیمیای سعادت