تبیان، دستیار زندگی
علماى اعلام كتاب: زندگینامه مقام معظم رهبرى، ص 242 گردآورى و تدوین: مؤسسه فرهنگى قدر ولایت ویژگیهاى مقام معظم رهبرى و انتخاب شایسته خبرگان در كلام آیات عظام و حجج اسلام آیت الله العظمى اراكى (رحمة الله علیه) در پیامى به مقام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجتهاد و مرجعیت از دیدگاه حضرات آیات علماى اعلام


كتاب: زندگینامه مقام معظم رهبرى، ص 242

گردآورى و تدوین: مؤسسه فرهنگى قدر ولایت

ویژگیهاى مقام معظم رهبرى و انتخاب شایسته خبرگان در كلام آیات عظام و حجج اسلام

آیت الله العظمى اراكى (رحمة الله علیه) در پیامى به مقام معظم رهبرى فرمودند:

انتخاب شایسته حضرت عالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ایران، مایه دلگرمى و امیدوارى ملت قهرمان ایران است. (1)

آیت الله العظمى بهاء الدینى (رضوان الله علیه) :

...از همان زمان، رهبرى را در آقاى خامنه‏اى مى‏دیدم، چرا كه ایشان ذخیره الهى براى بعد از امام بوده است.باید او را در اهدافش یارى كنیم.باید توجه داشته باشیم كه مخالفت‏با ولایت فقیه، كار ساده‏اى نیست.هنگامى كه میرزاى شیرازى بزرگ، مبارزه با دولت انگلستان را از طریق تحریم تنباكو آغاز كرد، یك روحانى با او مخالفت كرد و میرزا با شنیدن مخالفت او، وى را نفرین كرد.همان نفرین باعث‏شد كه نسل او از سلك روحانیت محروم شوند.پسر جوانش جوانمرگ شد و حسرت داشتن فرزند عالم به دل او ماند. (2)

آیت الله مهدوى كنى، درباره انتخاب خبرگان رهبرى گفته‏اند:

این الهامى بود از الهامات الهى و هدایتى بود از هدایت معنوى روح حضرت امام (رضوان الله علیه) كه هنوز این ملت را رها نكرده و این رحمتى بود از طرف خداوند كه در كوران این مصیبت جانكاه، با تعیین آیت الله خامنه‏اى كه از یاران صدیق امام و از یاران خوشنام و خوش سابقه بوده و مجتهد و عادل است، به عنوان رهبرى نظام جمهورى اسلامى ایران، آرامشى توام با اعتماد و اطمینان بر كشور و امت فداكار حاكم گردید. (3)

آیت الله خزعلى:

انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، كه فردى پخته و عالم و با سیاست و مدبر مى‏باشد، در خارج دشمنان را در سكوت و ابهام فرو برد و در داخل، آرامش فراهم ساخت. (4)

آیت الله مشكینى، ریاست مجلس خبرگان رهبرى:

...حضرت مستطاب آیت الله حاج سید على خامنه‏اى - مد ظله العالى - واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احكام شرعیه كه تصدى مقام معظم رهبرى بدان نیازمند است، مى‏باشد، چنانچه معظم له حائز سایر شرایط ولایت است. (5)

آیت الله فاضل لنكرانى، مرجع تقلید:

بنده به عنوان كسى كه هم عضو مجلس خبرگان هستم و هم این كه آشنایى با آیت الله خامنه‏اى دارم، عرض مى‏كنم كه ایشان اهل نظر و اهل اجتهاد هستند.بیست‏سال پیش وقتى در مشهد، در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد كردم، آن موقع ایشان از مدرسین محترم مشهد بودند.پرسیدم چه چیزى تدریس مى‏كنید، فرمودند: مكاسب.مكاسب از مهمترین و مشكلترین كتب علمى ماست.به نظر من ایشان یك فقیه و یك مجتهد است.كسى كه در سالهاى طولانى در جهان سیاست، استادى چون امام امت داشته است و خودش نیز داراى استعداد سرشار است، چنین فردى داراى مقامات بلندى از درك سیاسى است.دوران هشت‏ساله ریاست جمهورى ایشان، یك شاهد قوى براى مطلب است.سفرهایى كه ایشان به كشورهاى خارج داشته‏اند، به عنوان یك سیاستمدار در صحنه‏هاى سیاسى جهان درخشیده است. (6)

آیت الله جوادى آملى، مدرس حوزه علمیه قم:

اجتهاد و عدالت‏حضرت آیت الله جناب آقاى حاج سید على خامنه‏اى - دامت‏بركاته - مورد تایید مى‏باشد.لازم است امت اسلامى - ایدهم الله - در تقویت رهبرى معظم له در بذل نفس نفیس، در هیچ‏گونه نثار و ایثار دریغ نفرمایند. (7)

آیت الله ابراهیم امینى، مدرس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حضرت آیت الله خامنه‏اى - دامت‏بركاته - در فقاهت و اجتهاد، به مرتبه‏اى است كه براى تصدى مقام ولایت و رهبرى، صلاحیت كامل دارد. (8)

آیت الله مومن، عضو مجلس خبرگان رهبرى و مدیر حوزه علمیه قم:

هنگام راى‏گیرى در مجلس خبرگان براى رهبرى حضرت آیت الله خامنه‏اى - دامت‏بركاته - اجتهاد معظم له با قیام هیات شرعیه نزد این جانب ثابت‏بود، ولى بعدا به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهى، شخصا به اجتهاد ایشان پى بردم و اكنون شهادت مى‏دهم كه معظم له، مجتهدى عادل و جامع الشرایط مى‏باشد. (9)

آیت الله امامى كاشانى:

آیت الله خامنه‏اى به تمام رموز سیاست و حكومت آگاه بوده و شخصى با ورع، با تقوا، محبوب، مخلص، عالم و داراى بنیه فقهى هستند. (10)

آیت الله یزدى، عضو فقهاى شوراى نگهبان:

حضرت آیت الله حاج سید على خامنه‏اى، رهبر انقلاب جمهورى اسلامى ایران - دام ظله الشریف - فقیهى والا مقام و مجتهدى عالى مقام هستند كه بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطى بسیار بالا دارند.زاید بر لغت، ادبیات، اصول، حدیث و تفسیر، حتى در رجال و درایه كه در استحكام فتوا نقشى بسزا دارد، خود استاد و عالمى هستند. (11)

آیت الله مصباح یزدى، مدرس حوزه علمیه قم:

من اگر بخواهم درباره شخص ایشان و ویژگیهایى كه خداى متعال به ایشان عطا فرموده و امتیازاتى كه به ایشان لطف كرده، صحبت كنم، حقش را نمى‏توانم ادا كنم، ولى در چند جمله كوتاه عرض بكنم كه، ایشان فقاهت را توام با تقوا، تیزهوشى و فراست را توام با بردبارى و سعه صدر، مدیریت را همراه با تعبد و پایبندى به اصول و مبادى اسلامى، فكر روشن و ثاقب و درنشان را با دوراندیشى و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامى، حزم و احتیاط را توام با شجاعت و شهامت، بهره‏مندى از علوم مختلف اسلامى را همراه با ذوق و گرایشهاى هنرى اصیل، اعتماد به نفس را همراه با توكل بر خداى متعال، تلاش و جدیت و نظم و برنامه‏ریزى را توام با توسل به ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف و ائمه اطهار، و در یك كلمه، همه شرایط و مزایاى مدیریت را با روح عبادت و بندگى و اخلاص جمع مى‏كند. (12)

آیت الله حائرى شیرازى، امام جمعه شیراز:

آیت الله خامنه‏اى، صالحترین فرد براى رهبرى هستند. (13)

آیت الله خامنه‏اى علاوه بر تمام ویژگیها، یك عالم آگاه به مسائل اسلامى است و از سیاست و درایت‏خاصى برخوردار است. (14)

آیت الله یوسف صانعى، مرجع تقلید:

آیت الله خامنه‏اى، نه تنها مجتهد مسلم مى‏باشد، بلكه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع مى‏باشد. (15)

حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، دستآوردى عظیم و نشات گرفته از رهنمودهاى حضرت امام است...ایشان با اكثریت‏خیلى بالایى در جلسه خبرگان راى آوردند.انصافا راى بجایى هم بود و نقطه مهمى كه فكر مى‏كنم براى ما اهمیت دارد، آشنایى ایشان با مسائل كشور است.از همه صلاحیتها، نظیر مبارز بودن، عالم بودن، داشتن عدالت و غیره كه بگذریم، یك كسى كه ده، دوازده سال در كوران مسائل كشور بوده و الآن ایشان جزئیات امور مملكت را مى‏داند.براى ایشان الآن همه چیز نقد است. معناى رهبرى هم همین است كه بتواند با اطلاعات قبلى خودش نظر بدهد و سیاستى را كه بخواهد، تعیین كند.من كاملا راضى هستم، یعنى وقتى به وجدانم مراجعه مى‏كنم، مى‏بینم ما هیچ راهى بهتر از آنچه انجام شد، نداشتیم.هر فرض دیگرى، یعنى اگر شورا داشتیم، یك سرى مشكلات به وجود مى‏آمد.اگر فرد دیگرى هم به غیر از آیت الله خامنه‏اى مى‏آمد، دچار مشكل مى‏شدیم... خداوند ما را هدایت كرد. (16)

و در جاى دیگر اشاره دارند كه:

راه امام، با انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، بیمه و تضمین گردید. (17)

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا خمینى (ره) :

حضرت امام بارها از جناب عالى به عنوان مجتهدى مسلم و بهترین فرد براى رهبرى نام بردند. (18)

انتخاب شایسته و بسیار خداپسندانه حضرت عالى، باعث‏شادى تمام دوستداران اسلام و انقلاب اسلامى در جهان گردید.حضرت عالى از چهره‏هاى درخشان انقلاب اسلامى ایران بوده و همواره مورد تایید و تكریم امام عزیزمان بوده‏اید. (19)

پى‏نوشت‏ها:

1- روزنامه جمهورى اسلامى 22/3/68.

2- كتاب آیت‏بصیرت، صفحه 131.

3- روزنامه رسالت 23/3/68.

4- پیشین.

5- درر الفوائد فى اجوبة القائد آیت الله العظمى خامنه‏اى، ص 10.

6- روزنامه رسالت 22/3/68.

7- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 19.

8- پیشین ص 21.

9- پیشین ص 23.

10- نسل كوثر، ص 88، مصاحبه با مركز تحقیقات اسلامى سپاه 6/11/72.

11- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 15.

12- نسل كوثر، ص 87.

13- روزنامه رسالت 30/3/68.

14- نسل كوثر، ص 88.

15- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 17.

16- روزنامه اطلاعات 20/3/68.

17- روزنامه رسالت 23/3/68.

18- روزنامه رسالت 16/3/68.

19- پیشین.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.