تبیان، دستیار زندگی
تکنولوژی نام دیگری برای جادوست. این روزها تکنولوژی به خیال ها و رویاهایمان رنگ واقعیت داده است. پروژه عینک گوگل نیز یکی از این رویاهاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عینک جادویی


تکنولوژی نام دیگری برای جادوست. این روزها تکنولوژی به خیال ها و رویاهایمان رنگ واقعیت داده است. پروژه "عینک گوگل" نیز یکی از این رویاهاست.

مدتیست که پروژه ی عینک گوگل حسابی سر و صدا به راه انداخته است. برخی این پروژه را تنها یک خیال پردازی و در حد ایده های کاری آینده گوگل می دانستند ولی گوگل اعلام کرده است که این پروژه در یک تیم اختصاصی مراحل تست و آزمایش را می گذراند. اگر هنوز نمی دانید از چه تکنولوژی و پروژه ای صحبت می کنیم با خواندن ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عینک جادویی

فیلم ترمینیتور را حتما دیده اید. در این فیلم شاهد روبات هایی هستیم که اطلاعات آدم ها، مکان ها و دستورات را در چشم های خود همزمان با دیدن محیط مشاهده می کنند.

حالا گوگل قصد تولید عینک هایی را دارد که با آن ها می توانید دنیای دیجیتالی و مجازی خود را با دنیای حقیقی و مشاهدات روزانه ترکیب کنید. می توانید همواره به اینترنت متصل باشید. اطلاعات افراد و پروفایل آدم های دور و برتان روی شیشه عینک درج می شود. همزمان با دیدن یک آدم غریبه می توانید دیتاهای آن فرد به صورت آنلاین مشاهده کنید.

عینک جادویی

چند سالی می شود که مفهومی به نام "واقعیت افزوده" به دایره واژگان تکنولوژی و فناوری اضافه شده است. واقعیت افزوده را به ساده ترین حالت می توان این گونه شرح داد : نقش بستن اطلاعات تکمیلی در کنار مشاهدات روزانه و حقیقی ما.

یکی از کاربردهای معمول واقعیت افزوده که در حال حاضر استفاده می شود اپلیکیشن های خاصی است که روی موبایل ها نصب می شود. برای مثال دوربین گوشی خود را روشن می کنید، اپلیکیشن مورد نظر را فعال می کنید و موبایل را مقابل یک ساختمان ناشناخته می گیرید. به کمک واقعیت افزوده اطلاعات مربوط به آن ساختمان برای شما نمایش داده می شود. به این ترتیب که اگر ساختمان تاریخی باشد، تاریخچه ساختمان نشان داده می شود یا اگر رستوران باشد، منوی آن رستوران را می توانید مشاهده کنید.

شاید تا چند سال قبل همین اپلیکیشنی که شرح آن را گفتیم بسیار جالب و فوق العاده به نظر می رسید ولی اکنون این گونه نیست. مراحلی مثل روشن کردن دوربین، فعال کرد اپلیکیشن و گرفتن آن جلوی ساختمان به نظر طاقت فرسا می آید!!!

پروژه عینک گوگل این امکان را به شما می دهد که بدون تمام این مراحل، تنها با نگاه کردن به مکان مورد نظر تمام اطلاعات آن روی صفحه عینک نقش ببندد.

عینک جادویی

گوگل برای این پروژه، سه نفر از بهترین مختصصان خود را برگزیده است. جالب است بدانید یکی از این افراد، ایرانی است. بابک پرویز ، استیو لی و سباستین ترن سه فرد شاخص تیم هستند که در آزمایشگاه مرموز Google X بر روی این پروژه کار می کنند. Google X محل تولید ایده های ناب و پروژه های عجیب و غریب گوگل است.

تخصص این سه نفر نشان می دهد که این پروژه در لیست پروژه های مهم گوگل قرار دارد. تخصص بابک پرویز در واقعیت افزوده و لنزهای لمسی است، استیو لی از تولیدکنندگان Latitude گوگل است و در نهایت سباستین ترن مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد است.

پروژه عینک گوگل این امکان را به شما می دهد که بدون تمام این مراحل، تنها با نگاه کردن به مکان مورد نظر تمام اطلاعات آن روی صفحه عینک نقش ببندد

گوگل برای معرفی این پروژه، ویدیویی منتشر کرده که باعث می شود حسابی ذوق کنید! در این ویدیو فردی صبح از خواب بیدار می شود، عینک جادویی را بر چشمان خود می زند، در حالی که با آرامش صبحانه اش را صرف می کند برنامه و قرارهای روزانه اش را چک می کند. یک نگاه به بیرون از خانه می کند و فورا وضعیت آب و هوا برایش نشان داده می شود. اطلاعات مسیر از طریق جی پی اس و سرویس مسیر یاب گوگل برایش نشان داده می شود. در حین رفتن به محل کار با دوستانش در ارتباط است.

گوگل حتی قیمت نهایی محصول را 600 دلار اعلام کرده است.

عینک جادویی

ورود هر تکنولوژی جدیدی می تواند در عین جذابیت آسیب های جدیدی به وجود بیاورد. گوگل به عنوان یکی از غول های فناوری دنیا قدم در راهی گذاشته است که رابط کاربری ما با دنیای دیجیتالی را تغییر خواهد داد. واقعیت افزوده در عین جذابیت می تواند دنیا و حقیقت زندگی شما را به هم بزند. چالش های بزرگی پیش رو این پروژه است. آیا قرار است این عینک همیشه روشن باشد؟ قرار است همه اطلاعات در مرکز دید ما باشند؟ آیا این عینک به "واقعیت افزوده" تبدیل می شود یا به "واقعیت"؟ به این معنا که اطلاعات نشان داده در این عینک تکمیلی هستند یا قرار است تمام توجه کاربر را به خود جلب کنند؟

ما با مفهوم جدیدی از زندگی رو به رو هستیم. مفهومی که به یقین موافقان و مخالفانی خواهد داشت. شما جزو موافقان چنین پروژه هایی هستید یا جزو مخالفان؟!

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از:

Cnet

Mashable

Fastcodesign