تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتار با برخی از مشهورترین هنرمندان مجسمه ساز معاصر ژاپنی و آثارشان آشنا می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجسمه سازی، دراُزکای ژاپن


در این نوشتار با برخی از مشهورترین هنرمندان مجسمه ساز معاصر ژاپنی و آثارشان آشنا می شوید.

مجسمه سازی معاصر دراُزکای ژاپن

اُزکا سومین شهر بزرگ ژاپن با جمعیتی بالغ بر 5/2 میلیون نفر دارای فضاهای زنده هنری جهت نمایش مجسمه های معاصر می باشد. بدین منظور 10 گالری هنری در بخش مرکزی شهر به همراه فضاهای دولتی و تجاری مجموعه ای را تشکیل داده اند .

در زمان بازدید این نوشته ، در بسیاری از گالری ها تابلوهای نقاشی به نمایش گذاشته شده بودند ، اما در گالری «wks» ، اثری از «تایزو موری» با نام آسمان کوهستان به نمایش گذاشته شده بود. این مجسمه به گونه ای نصب شده که فضای درونی اتاق سفید رنگی را کاملاً پر می کند. احساسی که از مشاهده این مجسمه در بازدید کننده ایجاد می شود درست مثل حالتی است که کفشهایتان را در آورده و در فضا راه بروید. و بدین طریق حواس بینایی و لامسه تواماً به کسب تجربه می پردازند. این مجسمه انسان را به یاد زمانی می اندازد که از پنجره یک هواپیما در بالای ابرهای نرم و لطیف به پایین نگاه می کند. سایر گالری ها و فضاهای هنری معاصر در گوشه و کنار شهر گسترده شده اند و برای دستیابی به آن ها نیاز به رانندگی و یا صرف زمان در قطارها و متروها می باشد.

گالری در شمال ازاکا یکی از بهترین فضاهای نمایشی مجسمه های معاصر می باشد این فضا از یک اتاق مربع شکل سفید رنگ و یک ترای گیاهکاری شده مشرف به شهر تشکیل شده است. « ریگو ستو » هنرمند هیروشیمیایی با بهره گیری از چنین فضایی آثار خود را در گالری های داخلی به نمایش می گذارد. یکی از آثار وی گردنبندی است که با استفاده از کاغذهای چای کیسه ای ساخته شده است. یکی از پر بیننده ترین بخش ها در آثار این هنرمند قطعاتی است در اندازه های مختلف که از جعبه های مقوایی ساخته شده اند . این ساختارها در برگیرنده شکل نگاتیو نیم تنه پایینی بدن هنرمند در حالی است که زانوها را به حالت دفاعی جمع کرده است . در بخش بیرونی این فضا در روی تراس ، این هنرمند آثار دیگری از تصویر خود را به نمایش گذاشته که ئشامل یک صفحه شفاف پلاستیکی است که در لبه خم شده است . در روی این سطح او با ترسیم خطوط سیاه متعددی تصویر نگاتیو بدن خود را برجسته تر نموده و بدین ترتیب تصویر در فضا مجسم می گردد .

« ریگو ستو » هنرمند هیروشیمیایی با بهره گیری از چنین فضایی آثار خود را در گالری های داخلی به نمایش می گذارد. یکی از آثار وی گردنبندی است که با استفاده از کاغذهای چای کیسه ای ساخته شده است.

فضاهای هنری معاصر ازکا که در نزدیکی انبارهای خلیج ازکا قرار گرفته اند فضای وسیع مناسبی برای مجسمه ها محسوب می گردد .«تاکاشی کی کوچی» به همراه 21 مجسمه ساز محلی آثار خود را در نمایشگاهی گروهی با عنوان«قدرت مجسمه» به نمایش گذاشته اند . به نظر می رسد که کی کوچی با مجسمه خود عنوان نمایشگاه را مجسم ساخته است . این مجسمه عبارت است از تنه درخت زردرنگ بسیار بزرگی که به صورت افقی در روی کف سیمانی ایوان قرار گرفته و با عبور از میان مه و غبار یک بعداظهر بارانی جلوه بصری فوق العاده ای دارد . سایر آثار موجود در نمایشگاه بیان آرام تر و متفاوت تری از عنوان نمایشگاه را به نمایش می گذارند . یکی از قابل توجه ترین این آثار ، گروهی از مجسمه های بلند چوبی است که توسط «مازاکی میزوکامی» ساخته شده اند . این ساختارها در نگاه اول کمی مضحک به نظر می رسند ؛ شی بلندی که کلاه بیس بال قرمز رنگی با لگوی تیم «F» بر سر دارد و ساختار فربه چوبی دیگری که شلوار کتانی بزرگ بر تن و کلاه قرمز رنگی به سر دارد . پس از خواندن نوشته توضیحی کنار اثر بود که به کنایه موجود در آن پی بردم . دو فربه چوبی موجود در فضا دقیقاً برگردانی از بمب های آمریکایی (با نام های «مرد چاق» و «پسر کوچک» ) بودند که هیروشیما و نازاکی را نابود نمودند . در این جا آن ها به عنوان اعضاء تیم بیس بال «بمب افکن های احمقانه» میزوکامی در آمده اند . در اثری از «میناکو نیچیاما» با نام سرنوشت کاکل های شکر تاج های سفید رنگ قیطانی شکر به تدریج در ویترین های تاریخ گذاری شده از هم پاشیده می شوند .

یکی دیگر از آثار قوی این مجموعه ، اثری از «آیکو میاناگا» است که بطری شیشه ای شفاف بزرگی است که با نمک تقطیر شده از میزان زیادی آب دریا حاصل می گردد . آثار ویدئویی این مجموعه در ذمره قویترین آثار ارائه شده در این نمایشگاه می باشند.«یومیکو یامازاکی» علاقه خود را به تغییرات موجود در طبیعت در طی زمان با تمرکز بر روی سایه یک درخت قدیمی نشان می دهد . وی در یک روز از حرکت سایه این درخت قدیمی عکاسی نمود و سپس با استفاده از نمایش سریع آن توسط ویدئو تغییرات را به نمایش گذاشت . ویدئو به آرامی حرکت می کند و این حرکت آرام، اثری آرامش بخش بر روی فکر و روح بیننده دارد . این فیلم نشان می دهد که تغییرات قابل ملاحظه اند منتها شما برای مشاهده آن ها باید صبر داشته باشید . این اثر همچنین دارای 2 طومار کاغذی دست ساز همراه با طرح های مدادی و کامپیوتری است که در روی آن ها تغییرات سایه درخت در طول روز ثبت شده اند . اثری از «یوتاگوموریگوچی» تحت عنوان پیکر مبهم _کالمه انسان را به تفکری آرام دعوت می کند . این اثر سر های زیادی را نشان می دهد که صورت های تاریکی داشته و در حال صحبت کردن و ادای کلمات نامفهومی می باشند . آینه ها بینندگان و گویندگان را تواماً در ابدیت با تأکید بر مشکلات مکالمه نمایش می دهند . «تاکاسوگیورا» در برخی دیگر از آثار نمایشگاه با استفاده از ویدئو اثری را در غالب طنز به نمایش می گذارد . وی سگ سفیدی را در حال چوگان بازی با مجسمه سر یک انسان نشان می دهد . مجسمه فومی نهایی که بر روی پایه ای نصب گردیده است با علامت دندان بر روی آن تکمیل می گردد . پینوکیوی «ماچیکو کاموتانی» سعی بر نشان دادن افسانه های غربی و کارتون های ژاپنی دارد.

شاید خلاقه ترین کاری که در این نمایشگاه صورت گرفته است استفاده از سیستم QR2باشد که به صورت مستقیم بازدید کنندگان را به شبکه اطلاعاتی هنرمندان و آثار آن ها متصل می سازد. هر بر چسب روی دیوار دارای بارکد کوچکی است که با کلیک روی آن توسط تلفن همراه سریعاً به اینترنت متصل شده و بدین طریق به اطلاعات اینترنتی دست می یابند . نگهبان موزه معتقد است که این نخستین بار است که از چنین سیستمی در نمایشگاه های هنری استفاده می شود

شاید خلاقه ترین کاری که در این نمایشگاه صورت گرفته است استفاده از سیستم QR2باشد که به صورت مستقیم بازدید کنندگان را به شبکه اطلاعاتی هنرمندان و آثار آن ها متصل می سازد. هر بر چسب روی دیوار دارای بارکد کوچکی است که با کلیک روی آن توسط تلفن همراه سریعاً به اینترنت متصل شده و بدین طریق به اطلاعات اینترنتی دست می یابند . نگهبان موزه معتقد است که این نخستین بار است که از چنین سیستمی در نمایشگاه های هنری استفاده می شود . مجسمه ای در باغ گیاه شناسی ازکا تحت عنوان «گیاهان روی آب» وجود دارد که اثری از «یومیکو یامازاکی» می باشد . این مجسمه سه دسته الوار بامبو شناور در روی یک برکه می باشد که هر دسته الوار جعبه کاشتی مملو از خاک غنی است . در طول زمان گیاهانی ظاهر خواهند شدکه بذر آن ها توسط باد و پرندگان آورده شده است . یامازاکی این تغییرات را توسط عکس ثبت نموده است . این تجربه نیمه علمی هر چند کوچک است اما به غایت زیباست . این هنرمند نیز مانند بسیاری از هنرمندان ژاپنی بر روی طبیعت و نیروی تغیییر شکل آن تمرکز نموده است . بر خلاف آثار هنری که بازدید کنندگان را تحت تأثیر قرار داده و واکنشی سریع طلب می کند ، این اثر نیاز به شکیبایی داشته و بستگی به ادراک بینندگان و مشارکت آن ها دارد .

بخش هنری تبیان


منبع:

مجله تندیس/ جین اینگوام آلن/ ترجمه: هستی واعظ