تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با سی ام فروردین 1391 هجری خورشیدی، بیست و ششم جمادی الاولی 1433هجری قمری و هجدهم آوریل سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام فروردین در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با سی ام فروردین 1391 هجری خورشیدی، بیست و ششم جمادی الاولی 1433هجری قمری و هجدهم آوریل سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

30 فروردین 1369

روزنامه 'ایندیپندنت' چاپ لندن، از نقش گسترده دولت انگلستان در تسلیح شیمیایی عراق در خلال هشت سال جنگ با ایران پرده برداشت.

30 فروردین 1366

عملیات كربلای 9 توسط یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی سرپل ذهاب – قصرشیرین به منظور تصرف ارتفاعات 542، 400، آهنگران و پاسگاه مرزی باباهادی به مرحله اجرا گذاشته شد.

30 فروردین 1357

'سایروس ونس' وزیر امور خارجه آمریكا در اجلاس وزیران خارجه كشورهای عضو پیمان سنتو گفت: مهمترین نقش در تأمین امنیت سنتو بر عهده ایران است‌.

30 فروردین 1349

اجلاس محرمانه طراحان و مجریان سیاست خاورمیانه‌ای آمریكا، در تهران تشكیل شد. این طراحان و مجریان در حقیقت مؤسساتی تحقیقاتی خاص هستند كه با برخورداری از پیش فرض‌های معین و دیدگاه‌ها و گرایش‌های مشخص و ایدئولوژی‌های جهت یافته، نقش بسزایی در جهت‌گیری سیاست خارجی آمریكا ایفا می‌كنند.

30 فروردین 1348

امیر خسرو افشار قائم مقام وقت وزیر امور خارجه ایران طی نطقی در مجلس سنا، عهدنامه مرزی سال 1937 ایران و عراق را به علت عدم رعایت مفاد آن از سوی عراق، بی ارزش و لغو آن را به طور رسمی اعلام كرد.

30 فروردین 1341

بخش فارسی رادیو قاهره ، پیام دانشجویان ایرانی مقیم امریكا را منتشر كرد. در این پیام گفته شد كه تمام ایرانیان چه در داخل كشور و چه در اطراف و اكناف دنیا، همگی از اوضاع مملكت ناراحت و روحشان مجروح است.

30 فروردین 1300

'اسماعیل سمیتقو' ملقب به سردار نصرت، كه پیش از این در خرداد 1286 در جریان تعرض نظامی نیروهای عثمانی به خاك ایران به ژاندارم‌ها و مدافعین محلی حمله كرده بود، بار دیگر به آذربایجان حمله كرد و جنگ سختی بین نیروهای وی وقوای ژاندارمری درگرفت و عده زیادی ژاندارم كشته شدند. سمیتقو در تیر 1309 در جریان زد و خورد مسلحانه ژاندارم‌ها در اشنویه كشته شد.

30 فروردین 1286

'میرزا علی‌اصغر خان' اتابك اعظم (امین‌السلطان)، صدر اعظم 'ناصرالدین شاه' و 'مظفرالدین شاه' كه توسط 'محمدعلی شاه' برای تصدی این سمت به تهران فراخوانده شده بود، به سفر سه ساله خود به اروپا خاتمه داد و با یك كشتی جنگی زره‌پوش روسی و تشریفات نظامی وارد بندر انزلی شد.

30 فروردین 1207

'گریبایدوف' سفیر كبیر روسیه تزاری در ایران كه برای نظارت بر اجرای قرارداد تركمانچای به ایران آمده بود و می‏خواست با زور و خشونت، مردم مسلمان ایران را به قبول و اجرای این معاهده ننگین وادار كند، به قتل رسید.

تنظیم: هومن بهلولی