تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با تاکید بر اینکه اجاره دادن مساجد برای امور اقتصادی و کسب درآمد دارای اشکال است، بر ضرورت حفظ جنبه مردمی مساجد تاکید کرد و خواستار تبدیل شدن این اماکن مقدس به مراکز مهم فرهنگی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجاره دادن مساجد برای امور اقتصادی اشکال دارد

مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با تاکید بر اینکه اجاره دادن مساجد برای امور اقتصادی و کسب درآمد دارای اشکال است، بر ضرورت حفظ جنبه مردمی مساجد تاکید کرد و خواستار تبدیل شدن این اماکن مقدس به مراکز مهم فرهنگی شد.

به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار حجت الاسلام حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، سامان بخشی به امور مساجد را یک مساله مهم و حساس عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانید برنامه هایی که مدنظر دارید را به خوبی انجام دهید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسجد در صدر اسلام با امروز تفاوت بسیاری داشته است، گفت: مسجد در صدر اسلام هم کانون عبادت، هم کانون سیاست و هم کانون مسائل مربوط به امور نظامی و قضاوت بود. با گذشت زمان مسجد مرکزیت خود را از دست داد اما بحمدلله با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل مساجد بتدریج به اوضاع نخست خود باز می گردد و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه اگر مساجد نبود انقلاب اسلامی به ثمر نمی نشست و بدخواهان عقب رانده نمی شدند، اظهار داشت: مسجد کانون مقدسی است و باید جنبه مردمی آن حفظ شود، اهل مسجد امام جماعت را بپسندند و او را صالح بدانند.

این مرجع تقلید گفت: این همان مساله ای است که درباره حوزه های علمیه نیز صادق است، حوزه حامی و پشتیبان نظام مقدس اسلامی است اما در عین حال استقلال خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه مساجد باید به یک مرکز فرهنگی تبدیل شوند، گفت: مساجد بایستی برای جوانان، کودکان و مقاطع مختلف سنی برنامه های مفید مذهبی و فرهنگی داشته باشند، باید کارهای فرهنگی زیادی در مساجد انجام شود که در حال حاضر جای آن جالی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نمایشگاه تخصصی نماز که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برپا شده است، یادآورشد: این گونه ابتکارات سبب می شود که مردم به سوی مسجد بیش از پیش جذب شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ارائه آموزش های فرهنگی به ائمه مساجد، خواستار توجه بیش از پیش به نظافت و وضعیت ظاهری این اماکن مقدس شد و خاطرنشان کرد: مساجد باید دارای جاذبه باشد در غیر این صورت به یک مرکز خاموش تبدیل خواهد شد.

وی اجاره دادن مساجد برای امور اقتصادی را دارای اشکال دانست و با تاکید بر اینکه باید جلوی تبدیل شدن مساجد به سازمان های تجاری را گرفت و اجازه نداد این مساله رخ دهد، اظهار داشت: برخی از مساجد به گونه ای درآمده است که برخی از مکان های مساجد را محلی برای درآمدزایی قرار داده اند. باید توجه داشت که دست اندازی به مساجد برای کارهای اقتصادی خطرناک است و وقتی از ما سؤال می شود می گوییم حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفت: برخی از مساجد تنها موقع اذان باز و در دیگر زمان ها بسته است، این درست نیست، مسجد باید همیشه باز باشد، مساجد باید از رکودی که در زمان رژیم شاه داشته است خارج شود و اگر در موقع اذان صبح نیز اگر مساجد فعال و باز باشد بسیار خوب خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مساجد باید هیات امنای مورد تایید و منتخب مؤمنین مسجد داشته باشد، به نقش امام جماعت در مسجد اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت امامان جماعات مساجد به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: شنیده شده است که در برخی از مساجد افراد شخصی و غیر روحانی نماز جماعت را اقامه می کنند که این مساله مشکل آفرین است، وقتی از ما استفتاء می کنند می گوییم مادامی که دسترسی به افراد روحانی وجود دارد، استفاده از امام جماعت غیر روحانی اشکال دارد.

این مرجع تقلید گفت: برخی از سیاست های خارجی سعی دارند آرام آرام روحانیت را از مساجد حذف کنند چون روحانیت را مزاحم کار خود می دانند و باید مراقب این مساله بود.


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه