تبیان، دستیار زندگی
با مصرف روزانه‌ی سیب، هویج و گوجه فرنگی می‌توان کلسترول بد خون را کاهش داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل کلسترول با سیب، هویج و گوجه فرنگی


با مصرف روزانه‌ی سیب، هویج و گوجه فرنگی می‌توان کلسترول بد خون را کاهش داد.

سیب

تأثیر مصرف روزانه سیب بر کنترل کلسترول بد در بدن

پروفسور ایرانی و متخصص تغذیه، مواد غذایی و علوم ورزشی در دانشگاه فلوریدا، با تحقیقات خود به اثبات رساند که مصرف روزانه سیب می‌تواند میزان کلسترول بد را در بدن پایین آورد.

دکتر بهرام ارجمندی معتقد است سیب میوه‌ای معجزه گر است که به واسطه ترکیباتی فیبری که دارد فواید بسیاری را به بدن انسان می‌رساند.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده بودند «پکتین» و «پُلی‌فنولز» موجود در سیب می‌تواند متابولیسم چربی را افزایش داده و از میزان تولید مولکول‌های التهاب آور بکاهد.

مطالعه ارجمندی بر روی 160 زن در رده سنی  45 تا 65 ساله انجام گرفت به شکلی که گروهی از آن‌ها روزانه و برای یک سال روزی 75 گرم سیب خشک مصرف می‌کردند و گروه دیگر برای یک سال، روزانه آلوی خشک مصرف می‌کردند. در ماه سوم، ششم و دوازدهم از خون این افراد نمونه برداری شد. ارجمندی از دیدن نتایج آزمایش‌های خون شگفت زده شد زیرا تغییرات قابل توجهی را در نمونه خونی ماه ششم افرادی که سیب مصرف می‌کردند مشاهده کرد، نتایج نشان دادند میزان کلسترول LDL این افراد 23 درصد کاهش پیدا کرده است.

مطالعات ما نشان می‌دهد که اگر فردی در روز بیش از 25 میلی گرم لیکوپن مصرف کند مقدار کلسترول بد در خون وی تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند

به گفته دکتر ارجمندی مصرف روزانه سیب همچنین می‌تواند منجر به کاهش یافتن هیدروپروکسید چرب و پروتئین واکنش پذیر C در زنان شود. ارجمندی می‌گوید هرگز انتظار نداشتم مصرف سیب به صورت روزانه تا این حد بتواند از میزان کلسترول بد بدن کاسته و در عوض کلسترول خوب را تا چهار درصد افزایش دهد.

نکته مثبت دیگر از دید ارجمندی این است که مصرف روزانه 240 کالری موجود در سیب‌های خشک منجر به افزایش وزن در زنان نشد و در مقابل این افراد در دوره مطالعه 5/1 کیلوگرم وزن نیز از دست دادند. عامل اصلی در کاهش وزن بدن پکتین موجود در سیب است زیرا در بدن احساس سیری ایجاد می‌کند.

هویج

مصرف هویج و مقابله با کلسترول

محققان می‌گویند هویج می‌تواند کلسترول خون را کاهش داده و یا نوشیدن یک لیوان آب هویج، سبب کاهش سمیت و کاهش اثر کلسترول بد خون در انسداد شریان‌ها می‌شود.

گرچه اطلاعات آماری و تحقیقی دقیق در رابطه با مقدار کاهش کلسترول متعاقب مصرف هویج در دست نیست ولی نتایج یک تحقیق، کاهش ده تا بیست درصدی کلسترول خون را متعاقب مصرف مرتب روزانه و طولانی مدت ذکر می‌کند.

همچنین، هویج در صورتی که قبل از غذا میل شود، موجب کاهش اشتها شده و در رژیم‌های لاغری کاربرد دارد.

لازم به ذکر است، مهم‌ترین مصارف درمانی هویج عبارتند از درمان اسهال، ضعف بینایی، کاهنده چربی مضر خون، درمان سوختگی،‌ دفع سنگ کلیه،‌ تقویت رشد بدن و تقویت عمومی بدن در دوران نقاهت بیماری‌ها می‌باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز سپر دفاعی قلب است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر روزانه یک عدد گوجه فرنگی بخورید، می‌توانید بیماری‌های قلبی را از خود دور نگه دارید.

این مطالعه حاکی از آن است که خوردن یک عدد گوجه فرنگی در روز می‌تواند کلسترول و همچنین سطح فشار خون را پایین بیاورد که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

این یافته حاصل مطالعات گروهی از متخصصان و کارشناسان بین‌المللی است که بررسی‌های خود را به طور گسترده در دانشگاه آدلاید در استرالیا انجام داده و به این نتایج دست یافته‌اند.

به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، گوجه فرنگی حاوی نوعی رنگدانه مفید و قرمز رنگ موسوم به لیکوپن است که خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده زیادی دارد و در نتیجه برای سلامت بدن ضروری است.

این متخصصان و پزشکان بین‌المللی در واقع تأثیر لیکوپن روی کلسترول و فشارخون را در مجموعه نتایج حاصل از 14 مطالعه مختلف که در طول 55 سال گذشته انجام گرفته بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

دکتر کارین راید که سرپرستی این تیم را بر عهده داشته می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که اگر فردی در روز بیش از 25 میلی گرم لیکوپن مصرف کند مقدار کلسترول بد در خون وی تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

مصرف روزانه 240 کالری موجود در سیب‌های خشک منجر به افزایش وزن در

زنان نشد و در مقابل این افراد در دوره مطالعه 5/1 کیلوگرم وزن نیز از دست دادند. عامل اصلی در کاهش وزن بدن پکتین موجود در سیب است زیرا در بدن احساس سیری ایجاد می‌کند

وی تاکید کرد: گوجه فرنگی به ویژه از منابع غذایی است که بالاترین ذخیره لیکوپن را دارد و مصرف نیم لیتر از آب گوجه فرنگی در روز یا 50 گرم سس گوجه، روش بسیار موثری برای محافظت از قلب است.

دکتر راید تصریح کرد: این تأثیر گوجه فرنگی قابل مقایسه با مصرف دوزهای پایین داروهایی است که به طور معمول برای افرادی که تا حدودی کلسترول بالا دارند تجویز می‌شوند با این تفاوت که مصرف گوجه فرنگی، دیگر عوارض جانبی مصرف داروها را نخواهد داشت.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

خبرگزاری مهر

ایسنا

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول خون

انواع چربی‌های خون

برای کاهش چربی خون باید...

کلسترول خوب را افزایش دهید

کلسترول چیست؟ 

چگونه HDL- کلسترول را افزایش دهیم؟

رژیم غذایی همانند دارو در کاهش کلسترول خون مؤثر است

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.