تبیان، دستیار زندگی
بارش شدید و بی‌سابقه باران و تگرگ در تهران هم بی‌سابقه بود و هم چالش آفرین. به چشم بر هم زدنی خیابان‌ها و جوی‌ها پر شد و بسیاری از معابر به رودخانه‌های فصلی شباهت پیدا کرد و صحنه‌های جالبی رقم زد اما قطعا هیچ کدام پر ابهام‌تر از غرق شدن برخی ایستگاه‌های م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متروی تهران غرق شد!


بارش شدید و بی‌سابقه باران و تگرگ در تهران هم بی‌سابقه بود و هم چالش آفرین. به چشم بر هم زدنی خیابان‌ها و جوی‌ها پر شد و بسیاری از معابر به رودخانه‌های فصلی شباهت پیدا کرد و صحنه‌های جالبی رقم زد اما قطعا هیچ کدام پر ابهام‌تر از غرق شدن برخی ایستگاه‌های متروی تهران نبود؛ حادثه‌ای بی‌سابقه که قسمتی از خط چهار متروی تهران را از دور خارج کرد و سیل سوالات مختلفی را به ذهن هموطنانمان سرازیر کرد.

مترو تهران

آبگرفتگی شدید تونل‌ها و سه ایستگاه مترو اتفاقاتی بود که بارش بی نظیر بهاری در تهران را که به اذعان برخی از مسئولان طی 50 سال اخیر بی سابقه بوده است را تحت الشعاع قرار داد. لذا مجموعه این اتفاقات ما را بر آن داشت که به سراغ مسئولان این سامانه مهم حمل و نقل شهری برویم و از چگونگی رخ دادن این ماجرای عجیب بپرسیم:

محمدرضا محمودی، معاون عمران استاندار تهران، با انتقاد شدید از بی‌توجهی شهرداری به لایروبی کانال‌های آب به ایسنا گفت: در این بارندگی‌ها به خط 4 مترو خسارت‌های سنگینی وارد شده و همچنان این خط غیرفعال است و آب‌های جمع شده در داخل خط هنوز تخلیه نشده و احتمال و خطر ریزش وجود دارد. وی افزود: علت اصلی این خسارت لایروبی نشدن کانال‌ها بوده و خدمات شهری باید قبل از آغاز بارندگی‌ها این کانال‌ها را لایروبی می‌کرد و متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب دیوار یکی از کانال‌ها شکسته و این خسارت‌ها به بار آمده است. محمودی گفت: در زمان مدیریت سابق مترو دیواری در کنار مترو شهید ستاری (بلوار فردوس) کشیده شده اما از آنجا که این دیوار از مقاومت کافی برخوردار نبوده و چون کانال‌ها کشش آب را نداشتند باعث شکسته شدن دیوار کانال و ورود آب به ایستگاه اکباتان وارد خط 4 مترو شده است، در حال حاضر خسارت‌های زیادی به مترو خط 4 وارد شده و برآورد می‌شود این خسارت‌ها بیش از صدهامیلیارد تومان باشد و مسئولین شهری باید جوابگو باشند چراکه این پول‌ها از جیب مردم هزینه می‌شود و متاسفانه با یک بی‌تدبیری این خسارت‌ها به بار آمده است.

مترو تهران

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در تشریح این ماجرا به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: بارندگی‌های شدید موجب شد که رودخانه فصلی میانرود (مسیل تهران-کرج) طغیان کند و همین سیلاب منجر به شکستن یکی از دیواره‌های کانال شده و آب به ایستگاه در حال ساخت ارم سرازیر می‌شود.

علی محمد قلی‌ها می‌افزاید: ماجرا با هوشیاری و سرعت عمل افرادی که در ایستگاه مشغول به کار بودند، از طریق بی‌سیم و تلفن همراه به مسئولین منتقل می‌شود و بدین ترتیب موفق شدیم که تدابیر لازم را برای مقابله با سیلاب اتخاذ کنیم.

می‌پرسیم که از زمان شکسته شدن دیوار بتنی تا غرق شدن برخی ایستگاه‌ها چه مدتی سپری شد و قلی‌ها می‌گوید: سرعت سیلاب در برخی قسمت‌ها شاید به 100 کیلومتر در ساعت هم می‌رسید و بدین تریتب طی مدت زمانی حدود پانزده دقیقه، آب به ایستگاه شهید حبیب الله رسید و بر آورد‌ها نشان می‌دهد که حدود پانصد هزار متر مکعب آب وارد مترو شده است.

معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برآورد می‌کنیم تا پایان هفته عملیات تخلیه، لایروبی و بازرسی فنی تجهیزات به درازا بکشد و با توجه به اینکه تجهیزات ما کاملا در گل و لای غرق شده‌اند و زیر سیلاب قرار دارند باید پس از تخلیه کامل گل و لای تجهیزات را خارج کنیم و بخش‌هایی که قابل بازسازی و تعویض هستند را بازسازی و تعویض کرده و پس از آن نسبت به راه‌اندازی ایستگاه‌های مربوطه اقدام کنیم

و ادامه می‌دهد: به محضی که از ورود آب به تونل‌ها آگاه شدیم، قطارهای مشغول به کار را در اولین ایستگاه متوقف کردیم و برق ریل‌های سوم (ه‌مان خطوط برق فشار قوی که در بین دو ردیف ریل رفت و برگشت واقع شده است و منبع تغذیه قطار‌ها به شمار می‌رود) را قطع کردیم تا خطری متوجه مردم نشود. بعد از این اقدام هم با سرعت عملی مثال زدنی مردم را از ایستگاه‌ها تخلیه کردیم و سپس سیستم‌های برق ایستگاه‌ها و پست‌های برق را به سرعت ایزوله کرده و از مسیر خارج کردیم.

مترو تهران

وقتی از وی درباره چگونگی جلوگیری از نشت آب به سایر قسمت‌های خط چهار می‌پرسیم، می‌گوید: از آنجایی که ایستگاه شهید حبیب الله در خط القعر خط واقع شده است، فرصت مقابله با سیلاب را بدست آوردیم و با زحمت فراوان توانستیم که با گونی چینی مانع از ادامه آبگرفتگی خط شویم که جا دارد از زحمات کلیه کارکنان مترو که تلاش بسیاری در این امر داشتند، تشکر کنم. قلی‌ها می‌افزاید: از این مرحله به بعد بود که دوستان مدیریت بحران و سایر دوستان به کمکمان آمدند و توانستیم که محل شکستگی دیواره بتنی را مسدود کرده و آب را به مسیر رودخانه هدایت کنیم. البته موقتا و به سختی، چون سیلاب به شدت قدرت داشت و مانع از انجام هرگونه عملیات خاصی می‌شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران ظهر امروز گفت: اگر قرار بود این حجم آب در سطح مناطق مسکونی وارد شود احتمال وقوع حوادث بسیار ناگواری می‌رفت که به شکلی می‌توان گفت خط چهار مترو تهران ناجی بسیاری از ساکنان این مناطق شد. معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برآورد می‌کنیم تا پایان هفته عملیات تخلیه، لایروبی و بازرسی فنی تجهیزات به درازا بکشد و با توجه به اینکه تجهیزات ما کاملا در گل و لای غرق شده‌اند و زیر سیلاب قرار دارند باید پس از تخلیه کامل گل و لای تجهیزات را خارج کنیم و بخش‌هایی که قابل بازسازی و تعویض هستند را بازسازی و تعویض کرده و پس از آن نسبت به راه‌اندازی ایستگاه‌های مربوطه اقدام کنیم.

در ایستگاه حبیب الله میزان آبگرفتگی به هجده متر هم رسیده بود که خوشبختانه با تلاشهای بسیاری از دوستانمان در مدیریت شهری مثل شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق، الحمد لله میزان این آب را تا کنون 8 متر کاهش داده‌ایم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل را مرتفع کرده و با لجن زدایی و بازسازی تاسیسات، این قسمت از خط را به چرخه خدمات رسانی برگردانیم

وی از آماده‌باش تیم فنی مترو تهران برای بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده ایستگاه‌های مترو خبرداد و گفت: به محض آنکه هر ایستگاهی از داخل آب تجهیزاتش خارج شود عملیات بازسازی آن توسط تیم فنی انجام می‌شود چرا که دقیقه‌ها نیز برای ما حیاتی است. یکی از ماموران آتش‌نشانی مستقر در ایستگاه حبیب الهی نیز با تاکید بر اینکه ارتفاع آب در ایستگاه حبیب اللهی 18 متر بالا آمده است، گفت: باید بگوییم تقریبا یک دریاچه در محدوده ایستگاه‌های حبیب اللهی تا آزادی ایجاد شده است اما با توجه به لاینینگ صورت گرفته در طول مسیر شهروندان و ساکنان محل نگرانی در خصوص تردد در این خیابان نداشته باشند.

مترو تهران

از قلی ها می‌پرسیم که آیا موفق به تخلیه تجهیزات از مسیر سیلاب شده‌اند که می‌گوید: با هماهنگی مردم و سرعت عمل کارمندان ایستگاه‌ها به گونه‌ای عمل کردیم که شکر خدا هیچ کس آسیبی ندید؛ البته به ایستگاه‌ها و تاسیسات خساراتی وارد شده است که چون تا کنون هنوز تمامی آب جمع شده را تخلیه نکرده‌ایم، ارزیابی خاصی از میزان خسارات وارد شده نداریم اما چهار قطار و همه تجهیزات سه ایستگاه‌مان غرق شده‌اند که منتظریم بعد از تخلیه آب به ارزیابی بهتر شرایط بپردازیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران می‌افزاید: در ایستگاه حبیب الله میزان آبگرفتگی به هجده متر هم رسیده بود که خوشبختانه با تلاشهای بسیاری از دوستانمان در مدیریت شهری مثل شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق، الحمد لله میزان این آب را تا کنون 8 متر کاهش داده‌ایم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل را مرتفع کرده و با لجن زدایی و بازسازی تاسیسات، این قسمت از خط را به چرخه خدمات رسانی برگردانیم.

وقتی از وی می‌پرسیم که دلیل اصلی رخ دادن این ماجرای عجیب چیست، می‌گوید: هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود است و باید منتظر بمانیم که همه آب‌های جمع شده تخلیه شود تا هم میزان خسارت وارد شده را بررسی کنیم و هم این مشکل را ریشه یابی کنیم وگرنه هرچه اکنون بگوییم حتما غیر کار‌شناسی خواهد بود و مبنای خاصی نخواهد داشت.

وی در پایان نسبت به شایعه نشست زمین اطراف دو ایستگاه شهید حبیب الله و استاد معین می‌گوید: این موضوع شایعه نیست بلکه هشداری است که سازمان بحران و مدیریت شهری به حسب وظیفه‌اش به ساکنین دور و اطراف این ایستگاه‌ها داده و احتمالات ناگوار ممکنه را اطلاع رسانی کرده است. امیدوراریم که این اتفاق رخ ندهد و ما هم بتوانیم که در اسرع وقت این خط را به روال گذشته برگردانیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : تابناک