تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدوین و تصویب پنج لایحه در هیات دولت برای ایجاد تعادل حضور زنان در اجتماع و اشتغال آنها با توجه به وظایف مادری و همسری آنها خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مرخصی سه ساله زنان خبر می دهند


رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدوین و تصویب پنج لایحه در هیات دولت برای ایجاد تعادل حضور زنان در اجتماع و اشتغال آنها با توجه به وظایف مادری و همسری آنها خبر داد.
مجتهدزاده

مریم مجتهد زاده در نشست خبری مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با تاكید بر اهمیت توجه به مسائل زنان و خانواده اظهار كرد: بحث زنان و خانواده جزو مسائل اصلی كشور است و در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی افزود: ریاست جمهوری هم تاكید ویژه‌ای بر امور زنان و خانواده داشته و بارها تاكید كرده‌اند كه سلامت جامعه از سلامت خانواده آغاز می‌شود و مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر مبنای فرمایشات رهبری و تاكیدات ریاست جمهوری برنامه‌های راهبردی خود را تدوین كرده است.

رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه تشریح كرد: تحكیم بنیاد خانواده، توجه به سلامت زنان، ارتقای زنان مدیر و نخبه، بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به حوزه زنان، توجه به اشتغال زنان و تامین اجتماعی و معیشت آنان، توجه به مسئله حجاب و عفاف و غیره همه از مسائلی هستند كه در حوزه زنان و خانواده در خصوص آنها برنامه‌ریزی شده است.

اگر زندگی مشترك در 5 سال اولیه خود ثبات داشته باشد، این زندگی دوام خواهد داشت

مجتهد زاده در ادامه با اشاره به تدوین طرح‌ها و لوایح مختلف در مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز اظهار كرد: یكی از این طرح‌ها «طرح مطلع مهر» است كه با توجه به اهمیت دوام زندگی مشترك در طول پنج سال نخستین آن، تدوین شده است، چرا كه با توجه به نظر كارشناسان اگر زندگی مشترك در 5 سال اولیه خود ثبات داشته باشد، این زندگی دوام خواهد داشت و بدین منظور آموزش‌هایی در 5 سال نخستین زوجین به آنها ارائه می‌شود.

رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با تاكید بر مسئله "اشتغال زنان" اظهار كرد: بدین منظور بنیاد توسعه و كارآفرینی زنان ایجاد شده است كه هدف این بنیاد توانمندسازی زنان به صورت وسیع است و این بنیاد تحت نظر شورای عالی اشتغال فعالیت می‌كند.

زنان خانه دار ماهیانه 600 هزار تومان ارزش افزوده به اقتصاد كشور كمك می‌كنند. ضمن اینكه بسیاری از این زنان تحصیل كرده هستند و لازم است از بیمه‌های اجتماعی برخوردار شوند و بدین منظور باید در راستای احقاق حقوق این زنان گام برداشت

تدوین 5 لایحه برای ارائه تسهیلات به زنان به منظور ایجاد تعادل میان وظیفه مادری و همسری و حضور آنها در اجتماع

رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان كرد: دولت وظیفه دارد برای زنانی كه به صورت تمام وقت و نیمه وقت فعالیت می‌كنند، تسهیلاتی را ارائه دهد تا زنان بتوانند میان شغل خانگی یعنی وظیفه مادری و همسری خود و حضور در اجتماع تعادل ایجاد كنند و این تكلیفی بود كه از سوی مقام معظم رهبری برای دولت تعیین شده بود و برای انجام این تكلیف 5 لایحه در مركز امور زنان و خانواده تدوین شده‌ است.

مجتهد زاده در ادامه عنوان كرد: هیج كدام از این لوایح اجباری نیست و تمام این لوایح در تعامل با زنان و به صورت انتخابی و آگاهانه اجرا می‌شود و متقاضی باید درخواست ارائه این تسهیلات را ارائه دهد.

مجتهد زاده در ادامه با بیان اینكه یكی از این لوایح، "قانون دوركاری" است اظهار كرد: به موجب این قانون اولویت در استفاده از دوركاری با زنانی كه فرزند زیر شش سال دارند، زنان دارای فرزند معلول یا همسر بیمار و زنان سرپرست خانوار است كه این قانون توسط دولت به كمیسیون اجتماعی مجلس ارائه شده و توسط كمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و در تمام ادارات دولتی لازم الاجرا خواهد بود.

با ابلاغ دولت، زنان شاغلی كه فرزند دبستانی دارند، پنج‌شنبه‌ها تعطیل یا دوركار می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس نیز عنوان كرد: پس از تعطیل شدن مدارس در روز پنج شنبه‌ها مشكلات زیادی برای زنان شاغلی كه فرزند دبستانی داشتند، ایجاد شد و در این راستا مكاتبات و مراجعات زیادی به مركز انجام شد و بدین منظور مركز امور زنان و خانواده درخواستی را به هیات دولت ارائه كرد كه به موجب آن زنان شاغلی كه فرزند دبستانی دارند، پنج شنبه‌ها تعطیل یا دوركار شوند و این درخواست مورد موافقت هیات دولت قرار گرفته و ابلاغ شد.

مادر

مقرر شده زنانی كه دارای فرزند هستند، سه سال به سن استخدام آنها اضافه شود

رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه در بسیاری از زنان سن فرزندآوری با سن استخدام تقارن می‌یابد، تصریح كرد: برای حل این مشكل و نگرفتن فرصت حضور در اجتماع یا فرزندآوری از زنان، مقرر شد زنانی كه دارای فرزند هستند، سه سال به سن استخدام آنها اضافه شود.

درخواستی به هیات دولت تقدیم شده است تا زنان پس از زایمان بتوانند تا سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده كرده یا دوركار شوند

مجتهد زاده در ادامه با اشاره به مرخصی شش ماهه زایمان برای زنان شاغل گفت: درخواستی به هیات دولت تقدیم شده است تا زنان پس از زایمان بتوانند تا سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده كرده یا دوركار شوند.

درخواستی به هیات دولت تقدیم شده است تا زنان پس از زایمان بتوانند تا سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده كرده یا دوركار شوند

ایجاد تسهیلات برای زنان متاهل متقاضی استخدام نیمه وقت

وی در ادامه با اشاره به زنانی كه ازدواج كرده‌اند و صاحب فرزند هستند، اما می‌خواهند در جامعه مشاركت اجتماعی داشته باشند، گفت: برای اینكه تشكیل خانواده به محرومیت از شغل ایجاد نشود و میان این دو توازن ایجاد شود، برای زنانی كه می‌خواهند از ابتدا به شكل نیمه وقت استخدام شوند، تسهیلاتی ایجاد می‌شود.

دخترانی كه ازدواج نكرده‌اند، اما سرپرست پدر و مادر خود هستند، از این پس حق عائله‌مندی دریافت می‌كنند

رییس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه از بهره‌مندی زنان سرپرست خانوار از حق اولاد خبر داد و گفت: ضمن اینكه دخترانی كه ازدواج نكرده‌اند، اما سرپرست پدر و مادر خود هستند، از این پس حق عائله‌مندی دریافت می‌كنند.

بیمه زنان خانه دار

به زودی لایحه بیمه زنان خانه‌دار تدوین می‌شود

مجتهدزاده در ادامه با اشاره به مسئله "بیمه زنان خانه‌دار" تصریح كرد: خانه‌داری یك شغل است و ارزش افزوده زیادی دارد، چنانچه طی تحقیقاتی مشخص شده است زنان خانه دار ماهیانه 600 هزار تومان ارزش افزوده به اقتصاد كشور كمك می‌كنند. ضمن اینكه بسیاری از این زنان تحصیل كرده هستند و لازم است از بیمه‌های اجتماعی برخوردار شوند و بدین منظور باید در راستای احقاق حقوق این زنان گام برداشت.

مجتهد زاده افزود: مشكل بیمه زنان خانه‌دار در حال حاضر تنها مربوط به تامین بودجه است و پس از رفع مشكل تامین منابع این لایحه به هیات دولت می‌رود.

وی همچنین عنوان كرد: از 2 میلیون و 500 هزار شغلی كه مقرر شده دولت اجرا كند، سهم مشخصی به اشتغال زنان تعلق دارد كه توسط صندوق مهر امام رضا، بانك توسعه تعاون و غیره اجرایی می‌شود و همچنین مركز جامع توانمندسازی زنان هم برای حمایت از اشتغال زنان اقدامات جدی انجام می‌دهد.

تكلیف وزارت ارشاد برای تدوین مجلات مد اسلامی

به گزارش ایسنا، مجتهدزاده همچنین از تكلیف وزارت صنعت و معدن و تجارت برای تولید اجناس داخلی در خصوص حجاب و عفاف و تكلیف وزارت ارشاد برای تدوین مجلات مد اسلامی خبر داد.

از این پس كارفرماها موظف می‌شوند تا زنان باردار را در شغل دیگری به كار گیرند

مجتهدزاده افزود: از این پس كارفرماها موظف می‌شوند كه زنان باردار را در دوران بارداری جایگزین كرده و در شغل دیگری به كار گیرند و پس از طی دوران باداری و پایان مرخصی زایمان زنان شاغل می‌تواند به شغل سابقش باز گردد و این یك اجبار برای بخش خصوصی و دولتی است.

در نظر گرفتن مرخصی خانوادگی برای زنان شاغل

رییس مركز امور زنان در ادامه از در نظر گرفتن مرخصی خانوادگی برای زنان شاغل خبر داد و گفت: به عنوان مثال در هنگام بیماری فرزندان زنان شاغل می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده كنند و این مرخصی از مرخصی یك ماهه آنان كم نمی‌شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: ایسنا