تبیان، دستیار زندگی
آن روز سخت ترین عذابها، براى كسانى است كه كارهاى بدى كه در این دنیا انجام داده اند، در آن دنیا مقابل چشمشان مجسم مى شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت‌ترین عذاب‌ها از آن کیست؟


دستگاه هاى گیرنده، فرستنده و نگه دارنده جهان آفرینش، آن چنان عظیم، دقیق و حساس است كه كوچک ترین اعمال و كردار من و تو را ضبط مى كند و حساب یكایک كارها و كلمه به كلمه حرف هایمان را نگاه می‌دارد .


جهنم

خداوند توانایى كه من و تو و این دنیاى پهناور و پر از زیبایى را آفریده است، خدایى یگانه و بى مانند است.

تمامى پیامبرانى كه براى راهنمایى افراد بشر به میان مردم آمده اند، با آنكه دین هاى گوناگون آورده اند، اما سخن هایشان درباره خدا، یكسان و همانند بوده است. همه آن ها، به پیروان خود گفته اند كه خدا یكى است و شبیه و شریك ندارد. اگر غیر از پروردگار یگانه و بى شریك، خدای دیگرى هم وجود داشت، هم باید او را به افراد بشر معرفی و هم مردم را به سوى او دعوت می کردند، ولى در طول میلیون ها سال كه از زندگى بشر مى گذرد و از میان 124 هزار پیامبرى كه براى هدایت مردم آمده اند، هرگز پیامبرى نگفته است که از سوی خدایی غیر از خدای یگانه به سوی مردم فرستاده شده است.

شریک داشتن نشان دهنده محدودیت بوده و محدودیت نشان دهنده نقص است و نقص و محدودیت نشان‌گر نیاز است و در جای خود با ادله متعدد و متقن عقلی ثابت است که خدای سبحان کمال مطلق، بی ‏نیاز و منزه از هرگونه نقص می ‌باشد.

این موضوع، دلیل آشكارى براى آن است كه من و تو بدانیم که خداى تو و آفریدگار و همه افراد بشر و خالق این جهان بزرگ، همان خداوند یگانه و بى مانند است كه تمام پیغمبران، از او سخن گفته اند و همه افراد بشر را به سوى او دعوت كرده اند؛ همان که امام علی علیه السلام نیز فرموده است: «لَو كَانَ لِرَبِّكَ شَرِیكٌ لأَتَتكَ رُسُلُهُ؛ اگر پروردگارت شریكى مى‌داشت، فرستادگان آن شریک (یعنى پیامبران آن خدا دیگر) نزد تو مى آمدند».(1)

به دستگاه هاى رادیو و تلویزیونى دقت کردی؟ این وسایل ساخته دست بشر قادرند صدا، گفتار، حركات و اعمال آدمى را كه سال های گذشته ضبط شده، دوباره پخش مى كنند و آن حرف ها و حركات را مقابل چشمان ما مجسم مى کنند.

آن روز سخت ترین عذابها، براى كسانى است كه كارهاى بدى كه در این دنیا انجام داده اند، در آن دنیا مقابل چشمشان مجسم مى شود

فیلمى كه از اعمال و حركات كسى ضبط شده است، تا سال هاى سال و شاید هم تا وقتى كه دنیا وجود دارد، مى تواند باقى بماند؛ زیرا به فرض اینكه یك فیلم رو به كهنگى و خرابى برود، مى توان تصویر و صداى آن را روى فیلم دیگرى ضبط كرد و براى همیشه آن تصویر و صدا را حفظ كرد. حالا فکر کن وقتى بشر كه مخلوق خداوند است، توانسته چنین دستگاهى را بسازد که به سادگى مى تواند چنین کاری را انجام بدهد؛ پس خداوند متعال، در دستگاه عظیم آفرینش خود، چه دستگاه هاى عجیب و دقیقى براى ضبط و نگهدارى اعمال انسان، خلق كرده است.

دستگاه هاى گیرنده، فرستنده و نگهدارنده جهان آفرینش، آن چنان عظیم، دقیق و حساس است كه كوچك ترین اعمال و كردار من و تو را ضبط مى كند و حساب یكایك كارها و كلمه به كلمه حرف هایمان را نگاه می دارد.

امام علی علیه السلام، درباره این دستگاه عظیم چنین خبر مى دهد: «وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِی عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْیُنِهِمْ فِی آجَالِهِمْ؛ كارهایى كه بندگان در این دنیا انجام می دهند، روز قیامت در برابر چشم هایشان خواهد بود».(2)

در آن روز سخت ترین عذابها، براى كسانى است كه كارهاى بدى كه در این دنیا انجام داده اند، در آن دنیا مقابل چشمشان مجسم مى شود.

پی نوشت ها :

1- نهج البلاغه، نامه 31.

2- همان، حکمت 7.

                                                                                                                                                زهرا رضائیان

بخش نهج البلاغه تبیان

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.