خبر امام سجاد(علیه السلام) از امتداد امامت تا مهدی موعود
در گفت و گویی که میان امام زین العبدین علیه السلام و ابوخالد کابلی درباره امامت است، حضرت از غیبت پیشوای دوازدهم می گوید و مومنان زمان غیبت را می ستاید. متن زیر بازخوانی این روایت است.
از ابوخالد كابلی آمده كه گفت: بر سرورم حضرت علیبن الحسین زینالعابدین(علیه السلام) وارد شدم و به او عرضه داشتم:ای فرزند رسول خدا(ص)! مرا خبر ده از كسانی كه خدای - عزوجل - طاعت و دوستی آنان را فرض دانسته و پیروی از ایشان را پس از رسول خدا(ص) بر بندگانش واجب كرده است. به من فرمود:ای كابلی! به درستی كه اولیالامری كه خدای - عزوجل - آنان را امامانی برای مردم قرار داده و طاعتشان را بر آنها واجب نموده، امیرالمومنین علیبنابیطالب، سپس حسن. سپس حسین دو فرزند علیبنابیطالب بودهاند آنگاه امر (امامت) به ما رسیده است، آن گاه ساكت شد.
من گفتم:ای سرور من! برای ما روایت شده كه امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده: البته زمین از حجتی برای خدای - عزوجل - بر بندگانش خالی نمیماند، پس حجت و امام بعد از تو كیست؟ آن حضرت(علیه السلام) فرمود: پسرم محمد است و اسم او در تورات باقر میباشد، علم را با مهارت میشكافد، او حجت و امام بعد از من است و پس از محمد، پسرش جعفر میباشد كه نامش نزد اهل آسمان صادق است. عرضه داشتم:ای سرور من! چگونه اسم او صادق شده و حال آن كه همه شما صادق (راستین) هستید؟
فرمود: پدرم از پدرش، مرا حدیث گفته كه رسول خدا(ص) فرمود: هر گاه فرزندم جعفربن محمدبن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب متولد شد، او را صادق بنامید كه پنجمین از فرزندانش، كسی كه اسمش جعفر خواهد بود، با دروغ بستن بر خدای - عزوجل - جرات كند و مدعی امامت گردد، پس او نزد خداوند، جعفر كذاب و افترا زننده بر خدای - عزوجل - است، و ادعاكننده منصبی كه شایستگی آن را ندارد، مخالفتكننده با پدر و حسادت ورزنده بر برادرش خواهد بود، آن كسی است كه میخواهد هنگام غیبت ولی خدای - عزوجل - پرده (غیبت) خداوندی را كنار زند. سپس حضرت علیبن الحسین(علیه السلام) به شدت گریست، آنگاه فرمود: گویا جعفر كذاب را میبینم كه ستمگر زمان خویش را بر بازرسی امر ولی خداوند و آن كه در حفظ الهی غایب است، برانگیخته و حرمت پدرش را هتك نموده باشد، به خاطر جهل و ندانستن ولادت او و از روی حرص بر كشتن او، اگر بر وی دست یابد، به جهت طمع كردن در میراثش تا آن را بدون این كه حقی در آن داشته باشد، بگیرد.
ابوخالد گوید: عرضه داشتم:ای فرزند رسولخدا(ص)! آیا آن كار شدنی است(و آن قصد تعقیب میشود)فرمود: آری. به پروردگارم سوگند! به درستی كه این مطلب نزد ما نوشته شده است، در طوماری كه محنتهایی كه بعد از رسول خدا(ص) بر ما وارد میشود، در آن ضبط گردیده است. ابوخالد میگوید: عرضه داشتم:ای فرزند رسول خدا(ص)! سپس چه خواهد شد؟ آن حضرت(علیه السلام) فرمود: سپس غایب ماندن ولی خدای - عزوجل - دوازدهمین جانشین رسول خدا(ص) و امامان پس از او طولانی خواهد گشت.ای ابوخالد! به درستی كه اهل زمان غیبت او، كه امامتش را باور دارند و منتظر ظهور اویند، از مردم همه زمانها بهترند، زیرا كه خدای - تبارك و تعالی - آن چنان عقلها و فهمها و شناختی به آنها عنایت كرده كه غیبت نزد آنان،همچون دیدن باشد و آنان را در آن زمان به منزله كسانی قرار داده است، كه در پیشگاه رسول خدا(ص) با شمشیر جهاد كردهاند، آنان به حق مخلصانند و راستی كه شیعیان ما هستند و دعوتكنندگان به دین خدای - عزوجل - در پنهان و آشكار میباشند. (مكیال المكارم، ص 185 و 186)
بخش مهدویت تبیان
منبع :
روزنامه جمهوری اسلامی