تبیان، دستیار زندگی
اتاق نشیمن باید محیطی گرم و دوستانه و در عین حال زیبا داشته باشد. با به کار بردن اندکی ذوق و سلیقه و استفاده از چند مجسمه، گلدان و… می توان از هر اتاق نشیمنی محیطی دلپذیر و زیبا ساخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پر رفت و آمد ترین اطاق خانه


در هر خانه ای، اتاق نشیمن پررفت و آمدترین مکان است بنابراین باید در طراحی دکوراسیون آن توجه بیشتری به خرج داد.

پر رفت و آمد ترین اطاق خانه

اتاق نشیمن باید محیطی گرم و دوستانه و در عین حال زیبا داشته باشد. با به کار بردن اندکی ذوق و سلیقه و استفاده از چند مجسمه، گلدان و… می توان از هر اتاق نشیمنی محیطی دلپذیر و زیبا ساخت. البته ما ایرانی ها هم گاهی بدون هیچ مطالعه و مشورت با اهل فن دست به تغییراتی می زنیم. به همین دلیل من در این یادداشت، راه های مختلفی را برای تغییر اتاق نشیمن به شما می گویم؛ راه هایی که تجربه سالیان سال استادان طراحی و معماری است.

هنگامی که تصمیم به انتخاب وسایلی برای خانه گرفته اید از جمله مهم ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید، انتخاب رنگ و مدل مناسب، با توجه به کاربرد و جایگاه وسایل در هر گوشه خانه است. مثلاً مبلمان برای اتاق نشیمن با توجه به پارچه، طرح و مدل مبل نسبت به کوچکی یا بزرگی فضا و تعداد نفرات خانواده انتخاب می شود. علاوه بر انتخاب مبلمان مناسب و راحت، پرده نیز فاصله ای بین وسایل داخل اتاق و فضای بیرون است که باید رنگ و طرح آن، مناسب با وسایل خانه و رنگ دیوارها باشد.

تمام وسایل یک اتاق نشیمن باید به صورتی بسیار راحت و به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر هماهنگی و تناسب، ترجیحاً از رنگ های آرامش بخش و شادی آفرین و متناسب با روحیات و سلیقه افراد خانه باشد. البته بسیاری از مردم تصور می کنند طرح های ساده آرامش بخش تر هستند یا برای یک سرویس مبلمان حتماً باید از یک نقش پارچه استفاده شود یا با انتخاب چند مدل رویه و چند مدل پارچه با طرح های متفاوت، خللی در نوع چینش دکور اتاق ایجاد می شود در حالی که می توان با استفاده از چندین مدل پارچه و رومبلی، با چینشی مناسب هر وسیله را در کنار وسایل دیگر به بهترین شکل جای داد. به این ترتیب با استفاده از طرح های شلوغ با رنگ های هماهنگ، حتی می توان وسایل یک اتاق را با انواع پارچه، اما با رنگ های هم طیف انتخاب کرد. از جمله عوامل مهم دیگر که در چیدمان اتاق نشیمن موثر است، نورپردازی است. اتاق نشیمن محلی است که در تمام ساعات روز برای صرف غذا، پذیرایی میهمان های صمیمی، تماشای تلویزیون و… مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه نورپردازی؛ احساس آرامش یا عدم احساس امنیت، شاد بودن یا دلگیر بودن را به حاضرین القا می کند. همچنین می توان با نورپردازی مناسب، عیب و نقص محیط را پوشاند.

مجسمه های زیبا نقش مهمی در آراستگی اتاق نشیمن دارند. گوشه های اتاق و روی میزها بهترین مکان برای قرار دادن مجسمه ها هستند. البته چنانچه اتاق نشیمن شما کوچک باشد بهتر است از مجسمه های کوچک به تعداد کم یا تنها یک مجسمه بزرگ استفاده کنید

البته با توجه به اینکه اتاق نشیمن در منزل محل تجمع خانواده است، نحوه نورپردازی نیز باید به صورتی باشد که آرامش به حاضرین القا شود. یک روش بسیار مناسب برای نورپردازی یک اتاق، استفاده از نورهای غیرمستقیم است که مستقیماً روی صورت افراد و اشیا سایه های تند ایجاد نکند. به این ترتیب با استفاده از سایه های ملایم، گرمی و صمیمیت خاص به فضا حاکم می شود. برای زیباتر شدن و تکمیل نورپردازی در اتاق می توان علاوه بر لوسترها و لامپ های سقفی از چراغ های کوچک تزیینی برای آذین گوشه و کنار اتاق، با نورهای ملایم استفاده کرد.

جدای از مطالبی که به آنها اشاره شد این چند مورد نیز برای بیشتر جلوه دادن به اتاق نشیمن بسیار موثر و مفید هستند:

محل لوازم موجود در اتاق نشیمن را تغییر دهید. مثلاً می توانید نقطه ای را به عنوان مرکز در نظر بگیرید و مبل ها را مقابل آن بچینید (مثل شومینه یا تلویزیون). همچنین می توانید به جای اینکه کاناپه را به دیوار بچسبانید آن را کمی با فاصله از دیوار قرار دهید وپشت آن آباژوری زیبا یا گلدانی گل قرار دهید.

در اتاق نشیمن خود، از رنگ های ملایم استفاده کنید. همان طور که می دانید، رنگ ها تاثیر مهمی در روحیه افراد دارند، پس با توجه به رنگ های استفاده شده اتاق نشیمن می تواند مکانی دلهره زا، دلپذیر یا آزار دهنده باشد بنابراین با انتخاب رنگ های ملایم و مناسب برای دیوارها، مهم ترین اصل را برای تعیین دکوراسیون اتاق نشیمن به انجام رسانده اید. اگر شما دوست دارید اتاق نشیمن تان فضایی گرم و دوستانه داشته باشد باید گفت یکی از رنگ هایی که این خصوصیات را دارد، رنگ سبز است. با استفاده از سایه های مختلف رنگ سبز می توان اتاق نشیمنی زیبا و دلپذیر ساخت.

پر رفت و آمد ترین اطاق خانه

استفاده از آینه برای بزرگ تر به نظر رسیدن فضا بسیار مناسب است.اگر اتاق نشیمن شما کوچک است، اصلاً نگران نباشید زیرا با نصب یک آینه بزرگ روی دیوار می توانید تا حد زیادی فضا را بزرگ تر جلوه دهید البته باید دقت کنید که سمت مقابل آینه شلوغ نباشد.

مجسمه های زیبا نقش مهمی در آراستگی اتاق نشیمن دارند. گوشه های اتاق و روی میزها بهترین مکان برای قرار دادن مجسمه ها هستند. البته چنانچه اتاق نشیمن شما کوچک باشد بهتر است از مجسمه های کوچک به تعداد کم یا تنها یک مجسمه بزرگ استفاده کنید. دقت کنید که این مجسمه ها حتماً نباید گران قیمت باشند.

آباژورها و چراغ های رومیزی از دیگر لوازمی هستند که در زیبایی محیط تاثیر بسزایی دارند. بهتر است آنها را در گوشه های اتاق و کنار مجسمه ها قرار دهید. همان طور که دیدید، تزیین خانه به ویژه اتاق نشیمن به شما اجازه می دهد تا از قدرت ذوق و خلاقیت خود به بهترین شکل استفاده کنید. توجه کنید که وسایل نامبرده شده در بالا به هیچ عنوان حتماً نباید گران قیمت باشد، بلکه انواع ارزان قیمت آنها همراه با کاربرد اندکی ذوق و سلیقه تاثیر زیادی در زیبایی فضای خانه خواهند داشت.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : آفتاب

مطالب مرتبط :

ترفندهای سر و سامان دادن به خانه

اتاق‌ پذیرایی کوچک اما خوش رنگ

مبل‌های ماندگار وزیبا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.