تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین فضای یک خانه آشپزخانه است. فضای دلنشین و آرام بخش این بخش از خانه، نه تنها می تواند مرکز ارتباطی مهمی برای خانواده و مهمانان باشد، بلکه اثر مستقیم و مثبتی روی غذای تهیه شده و کیفیت آن دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزخانه ، گرم و خوش مزه


مهم ترین فضای یک خانه ، آشپزخانه است. فضای دلنشین و آرام بخش این بخش از خانه، نه تنها می تواند مرکز ارتباطی مهمی برای خانواده و مهمانان باشد، بلکه اثر مستقیم و مثبتی روی غذای تهیه شده و کیفیت آن دارد.

دکوراسیون آشپزخانه

بیشترین وقت خانم ها، اعم از شاغل و خانه دار، به هنگام حضور در منزل، در آشپزخانه ی خانه سپری می شود، این محیط نه تنها برای خانم ها ارزشمند است بلکه برای سایر افراد خانواده نیز، که روزانه حداقل در سه وعده غذایی خود نیم ساعت از زمان شان را در آن می گذارند، از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است. در محیط خوشایندی چون آشپزخانه، اعضا علاوه بر تناول غذای دلخواه، راجع به بسیاری از مسائل مهم خانواده گفتگو می کنند حتی در بسیاری از اوقات مشاهده شده که  مشکلات لاینحل به طور شگفت آوری در این فضای مطبوع، مغذی و معطر با کمترین تنش به خوبی حل شده اند!، شاید خود شما نیز به این موضوع اذعان داشته باشید.

خانم خانه یا هر آن کسی که عهده دار آشپزی است، برای تهیه غذایی با کیفیت، نیازمند آن است که در محیطی سالم و به دور از آشفتگی پخت و پز کند ، شاید به همین دلیل است که برخی آشپزخانه را سمبل سلامتی و انرژی در خانه می دانند. لذا برای ایجاد و حتی القاء حس آرامش، قدرت و شادی به خانم های کدبانو، لازم است این فضا از یک طراحی کاربردی و هماهنگ برخوردار باشد.

آشپزخانه  کجا باشد !

در ورودی آشپزخانه، معمولا به خاطر استفاده مبرم  و زیاد از آن، بسیار حائز اهمیت است. دسترسی به در ورودی آشپزخانه، بایستی سهل و آسان باشد و یا به اصطلاح،  در ورودی مخفی نباشد. این بدان معناست که ، آشپزخانه نباید در پسِ یک راهروی تنگ، شلوغ و یا بی نظم قرار بگیرد. بهتر است در آشپزخانه شما،  به راحتی و به صورت کامل باز شود. توجه داشته باشید که پشت در آشپزخانه چیزی قرار ندهید که مانع رفت و آمد آسان شود، و یا حتی لاامکان از قرار دادن میز و صندلی در جلوی در، به شدت اجتناب کنید. اگر در ورودی، احتیاج به تعمیر دارد مثلا صدا می دهد و یا دستگیره اش خراب شده،... در اولین فرصت سریعا، برای درست کردنش اقدام کنید.

طراحان و دکوراتورها، آشپزخانه ای را ایده آل می دانند که به راحتی با اتاق نشیمن ارتباط داشته باشد. آنان معتقدند آشپزخانه ای که بتوان، در آن به طور متناوب رفت و آمد نمود،  به خانه انرژی می دهد و اعضای آن را فعال می کند و آن جا را با موج مثبت اشباع می سازد، این در حالی است که آشپزخانه های متروک و فراموش شده، موجب رخوت و سستی می شوند  و صرفا برای درست کردن قهوه و یا تهیه یک غذای بسیار سریع  مناسب می باشند.

ارتباط  بین آشپزخانه و اتاق نشیمن، نه تنها برای القاء احساس با هم بودن و اجتناب از دوری اعضای خانواده از کسی که در آشپزخانه مشغول به کار است، مناسب است بلکه فضایی را فراهم می آورد که بسیار دلنشین تر و شیک تر از سبک های قدیمی است.

اگر آشپزخانه کوچکی دارید، می توانید با استفاده از رنگ های روشن، محیط را بزرگتر و دلبازتر نشان دهید. طراحان پیشنهاد می دهند، برای طراوت و شادابی بیشتر در آشپزخانه، بهتر است از رنگ های سفید، کرم ، بژ و زرد کمرنگ برای دیوارها استفاده کنید

در صورت عدم دسترسی به چنین فضای ارتباطی، بهتر است با اضافه کردن وسایلی چون صندلی های راحتی، کنجی دنج و گرم برای نشستن و گپ زدن اعضای خانواده و مهمانان خود حین غذا پختن در آشپزخانه فراهم آورید. در چنین آشپزخانه ای، آشپز از این که دور از محیط خانوادگی نیست و می تواند در جریان امور خانه قرار گیرد ، احساس راحتی می کند.

رنگ آشپزخانه روحیه بخش است

رنگ آشپزخانه تاثیر فراوانی بر روحیه ی افراد می گذارد. استفاده از رنگ های تیره مثل خاکستری تیره، سیاه و...

اتاق را سنگین و غمگین می سازد، همچنین همراهی این رنگ ها با وسایلی از جنس استیل و کروم و یا رنگ تیره و براق ، فضا را به محیطی سرد و جدی تبدیل می کند. بنابراین، در صورت استفاده از دکوراسیون و یا وسایلی با رنگ تیره در آشپزخانه، سعی کنید نور کافی را برای آن محیط فراهم آورید و یا با قرار دادن چند گیاه خانگی، فضای آشپزخانه را تلطیف کنید و حس سرزندگی را به این بخش از خانه تان برگردانید.

اگر آشپزخانه کوچکی دارید، می توانید با استفاده از رنگ های روشن، محیط را بزرگتر و دلبازتر نشان دهید. طراحان پیشنهاد می دهند، برای طراوت و شادابی بیشتر در آشپزخانه، بهتر است از رنگ های سفید، کرم ، بژ  و زرد کمرنگ برای دیوارها استفاده کنید. ازسوی دیگر، برای تحریک اشتها، رنگ نارنجی بسیار خوب است و رنگ سبز به خاطر هماهنگی با رنگ گیاهان و سبزیجات، می تواند رنگ ویژه ای در آشپزخانه ی شما باشد.

دکوراسیون آشپزخانه

روشنایی آشپزخانه از ملزومات است

یکی از ملزومات آشپزخانه ی مناسب، میزان روشنایی آن است. عدم برخورداری این محیط از نور ناکافی،  موجب احساس خستگی و افسردگی در افراد می شود؛ لذا  بهتر است آشپزخانه در محلی از خانه باشد که نوردهی کافی داشته باشد. اگر این امکان نیست، بایستی خودتان دست به کار شوید !  و با  نصب چراغ هایی، فضای گرم و پر نوری را در آشپزخانه ی خانه تان به وجود بیاورید. به جای استفاده از یک لامپ پر نور در وسط اتاق ، بهتر است از لامپ هایی با نور ملایم بهره گیرد و سرتاسر اتاق، از کناره ها و گوشه های اتاق گرفته تا روی کابینت ها و روی ظرف شویی و اجاق گاز را، به طور کامل روشن کنید. به هنگام نصب چراغ ها، به این مهم التفات داشته باشید که نور چراغ ها، مستقیما به چشم افراد نتابد.

از اثاثیه مناسب استفاده کنید

خط های راست و مستقیم، باعث تحریک فعالیت منطقی و خطی نیمکره چپ می شوند و اشکال روان ، گرد و منحنی فعالیت نیمکره راست مغز را افزایش می دهند؛ به همین خاطر ، آشپزخانه ای ایده آل است که در چیدمان آن، از وسایلی با مشخصات بالا استفاده شود. گوشه های گرد کابینت های دیواری و زمینی، میز آشپزخانه و حتی اوپن آشپزخانه در فضاسازی چنین محیطی به شما کمک شایانی می کنند.

محل قرار گیری اجاق گاز مهم است

محل قرارگیری اجاق گاز باید به گونه ای باشد که نسبت به در ورودی، دید مناسبی داشته باشد. در این صورت، پشت آشپز به  سمت در ورودی نیست و راحت تر می تواند اشخاصی که به این مکان وارد می شوند را ببیند و با ورود غیرمنتظره و سر زده کسی، شوکه نشود. در صورت عدم دسترسی به دید مناسب، می توانید با نصب یک آینه بالا یا کنار اجاق گاز، این مشکل را حل کنید.

بهتر است اجاق گاز، نزدیک در ورودی آشپزخانه، مقابل در ورودی آپارتمان ،در دستشویی یا در اتاق خواب  نباشد. همچنین برای رفت و آمد راحت تر در اطراف اجاق گاز، آن را  در گوشه ی آشپزخانه قرار ندهید.

از سوی دیگر، از قرار دادن سینک ظرف شویی ، یخچال و ماشین لباس شویی، در مجاور اجاق گاز خودداری کنید. طراحان معتقدند برای دسترسی آسان و صرف کمترین انرژی، بهتر است این سه شئ (یخچال ، سینک ظرف شویی و اجاق گاز)، سه راس یک مثلث را بسازند که صد البته این بهترین طرز قرار گیری است

برای ایمنی بیشتر، هرگز گیاه ، ظروف روغن یا مایعات اشتعال زا را، در فضای بالای اجاق قرار ندهید.

نظافت آشپزخانه فراموش نشود!

آشپزخانه، به سان محیط کاری است که آرامش فضای آن، موجب بالا بردن بهره وری و کارایی بیشتر می شود.  خلاقیت بیشتر در آشپزی، ماحصل آسایش آشپز در محیط کاری تمیز و نظیف است؛ لذا آشپزخانه باید مرتب و تمیز باشد. به هم ریختگی و انباشتگی، برخلاف انضباط و تمیزی،  نه تنها باعث آلودگی می شود بلکه سردرگمی ، آشفتگی و استرسی را فراهم می آورد که چندان مناسب حال اعضای خانواده، بالخص خانم خانه، نیست.

برای نظافت و نظم بیشتر این فضا به نکات ذیل توجه کنید:

** وسایل آشپزخانه باید سالم باشند،  اگر وسیله ای خراب شده دارید ، فورا آن را تعمیر کنید. مثل، درهایی که غژغژ می کنند، اجاق گازی که خراب شده، لامپی که  سوخته، شیر آبی که  دائما چکه می کند و... با تعویض و یا تعمیر وسایل خراب و فرسوده، نه تنها به پیرامون خودنظم  می بخشید و از هدر رفتن انرژی های مثبت جلوگیری می کنید بلکه باعث افزایش نیرو و سرخوشی نیزمی شوید.

دکوراسیون آشپزخانه

** میوه ها و سبزیجات پلاسیده ، مرباها و مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته ، کیسه های پلاستیکی ، کابینت های کثیف، اجاق گاز کثیف، روزنامه های باطله و... موجب بی نظمی آشپزخانه  می شوند، بهتر است فکری به حال این اشیای بلا مصرف کنید.

**وسایل برقی را که به ندرت از آنها استفاده کنید، بر روی روی کابینت ها  قرار ندهید.

**اگر گلدانی در آشپزخانه دارید، برگ های زرد ، پلاسیده و ریخته شده اش را هر روز جمع کنید.

**لوازم کابینت ها و کشو ها را هر هفته مرتب کنید.

**تمیز نگه داشتن اجاق گاز بسیار مهم است، بنابر کاربرد فراوان ، کثیفی سریع آن اجتناب نا پذیر است. برای تمیز نگه داشتن همیشگی آن بهتر است روی آن فویل آلومینیومی بکشید تا در صورت لزوم، سریعا آن را عوض کنید.

**هر هفته، یخچال خود را با دور ریختن غذاهای مانده تمیز کنید.

**هراز چند گاهی ، پنجره آشپزخانه را هم تمیز کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

دکوراسیونی با طعم آرامش

غذاخوری در آپارتمان های کوچک

تنوع در دکوراسیون خانه

نور پردازی آشپزخانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.