تبیان، دستیار زندگی
امرالله احمدجو كارگردان مجموعه های به یاد ماندنی روزی روزگاری و تفنگ سرپر این بار با مجموعه جدیدی به نام پشت كوه های بلند به تلویزیون باز می گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادآوری روزی روزگاری

با پخش 'پشت كوه های بلند'؛


'امرالله احمدجو' كارگردان مجموعه های به یاد ماندنی 'روزی روزگاری' و 'تفنگ سرپر' این بار با مجموعه جدیدی به نام 'پشت كوه های بلند' به تلویزیون باز می گردد.

پشت كوه های بلند

پخش آنونس این مجموعه تلویزیونی كه قرار است پس از 'مسیر انحرافی' از شبكه سه سیما پخش شود، به تازگی از این شبكه آغاز شده است.

'پشت كوه های بلند' كه در زمان تولید '‌اوسنه پادشاهی' نام داشت در 53 قسمت 40 دقیقه‌ای به تهیه كنندگی 'رضا جودی' تولید شده است.

از نقاط قابل توجه این مجموعه كه می توان آن را برگرفته از سریال 'سلطان و شبان' دانست، نقش آفرینی 'محمود پاك نیت' و همسرش 'مهوش صبركن' است.

در سریال سلطان و شبان هم 'مهدی هاشمی' و همسرش 'گلاب آدینه' نقش سلطان و سلطان بانو را بر عهده داشتند كه بازی آنان برای مخاطب آن روزگار تلویزیون قابل توجه بود.

سازندگان 'پشت كوه های بلند'، یادآوری سریال 'روزی روزگاری' را از یاد نبره اند و گفته می شود در یكی از داستان های آن گریزی به مرحوم خسروشكیبایی و ژاله علو از بازیگران اصلی آن زده شده است.

داستان 'پشت كوه های بلند' با بازی 'محمود پاك نیت' درباره پادشاهی به نام 'سام شاه' است كه برای خوشگذرانی به سمت اصفهان می‌آید و داستان های طنز این مجموعه با حضور او در اصفهان رقم می خورد.

هرچند كارگردان این سریال معتقد است كه 'پشت كوه های بلند' ربطی به داستان 'روزی روزگاری' ندارد و دارای قصه ای مجزا است اما پخش آنونس آن از تلویزیون برای بسیاری از مخاطبان تداعی كننده همان 'روزی روزگاری' است.

'پشت كوه های بلند' كه در زمان تولید '‌اوسنه پادشاهی' نام داشت در 53 قسمت 40 دقیقه‌ای به تهیه كنندگی 'رضا جودی' تولید شده است.

علت این امر را می توان در استفاده از بازیگران مشابه در دو سریال دانست. برای نمونه پاك نیت در روزی روزگاری حسام بیك بود و اكنون سام شاه است و یا 'محمد فیلی' كه این بار نقش تلخك را بر عهده دارد، در سریال قبلی احمدجو نقش 'بسیم بیك' را داشت.

پشت كوه های بلند

البته در این سریال نقش 'خاله' به مهتاج نجومی سپرده شده است و علیرضا شجاع نوری نیز نقش مراد بیك را بر عهده دارد. (ژاله علو و مرحوم خسرو شكیبایی بازیگران این دو نقش در 'روزی روزگاری' بودند.)

داستان 'پشت كوه های بلند' درباره پادشاهی به ‌نام 'سام شاه' است كه خود را مهمان حاكم اصفهان می‌كند و چون عادت به زندگی در ساختمان ندارد، حاكم را مجبور می‌كند برایش اردوگاهی برپا كند و چادر بزند.

این پادشاه برای درمان فراموش‌كاری خود به‌دنبال یافتن حكیمی است كه راز این درد را می‌داند. وی در كنار رودخانه زاینده‌رود اطراق می‌كند. كاروان او را همسرش ملك خاتون و دو فرزندش ولیعهد و شادخترو، تلخك دربار، قشون‌سالار، میرغضب و ریز و درشت درباریان، جارچی‌ها و دسته موزیك و آشپزخانه دربار همراهی می‌كنند.

پشت كوه های بلند

جهان بخش مهربخش مدیر تصویربرداری این مجموعه است و احسان روناسی طراح چهره پردازی، حسین حجازی صدابرداری و محسن نوروزی طراحی صحنه و لباس آن را بر عهده داشتند.

احمدجو علاوه بر كارگردانی، نگارش فیلمنامه این مجموعه انجام داده و مانی جعفر زاده هم موسیقی سریال را در قالب موسیقی نواحی ساخته است.

محمد فیلی، آتش تقی‌پور، پرویز بزرگی، حسن اكلیلی، فریدون سورانی، بهروز مسروری و علیرضا شجاع نوری از جمله بازیگران این مجموعه هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا