تبیان، دستیار زندگی
56 مهمترین بازی شاید در چند سال گذشته حساسیت دربی تا به این اندازه بالا نبوده است . 3 امتیاز این دیدار برای هر دو تیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امتیازی که می تواند تغییرات زیادی را در جدول رده بندی لیگ بوجود آورد. پرسپو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدالهای زیبا در دربی 56

مهمترین بازی

شاید در چند سال گذشته حساسیت دربی تا به این اندازه بالا نبوده است . 3 امتیاز این دیدار برای هر دو تیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امتیازی که می تواند تغییرات زیادی را در جدول رده بندی لیگ بوجود آورد.

پرسپولیس در شرایط خوبی قرار ندارد. نتایج ضعیف در چند هفته گذشته عیار وینکو و شاگردان نامدارش را کاهش داده است. شکست استقلال می تواند خیال مجموعه تیم سرخپوش را تا چند هفته راحت کند و آنها را از زیر تیغ تیز انتقادات نجات دهد.

از سوی دیگر استقلال نمی خواهد بالانشینی خود را از دست بدهد و برای به زیرکشیدن تیم پاس نیاز مبرمی به 3 امتیاز این دیدار دارد.

تمام این مسائل باعث می شود که حساسیت این بازی افزایش بیابد.

وینکو- قلعه نویی دو تفکر متفاوت: تجربه کروات ، جوانی ایران

تغییرات آرایش تیمی فراوان در نوزده مسابقه گذشته نه تنها برای سرخپوشان پایتخت سودی نداشته است، بلکه آنها نتوانسته اند خود را با این سیستم ها وفق داده و در نهایت نتیجه دلخواه را بدست آورند. آرایش های 2-4-4 ، 1-3-2-4، 3-3-4، 3-5-3 و در آخر 1-6-3 که در هنگام هجوم تبدیل به آرایش 3-4-3 می شود، هیچکدام برای پرسپولیس سودمند نبوده است.

اگر هم زمانی نتیجه گیری مطلوبی از یک آرایش بدست می آمد با تغییر نفرات در بازی بعد و ارائه یک بازی ضعیف توسط بازیکنان فراموش می شد.

تفکرات مختلط مربی کروات در عدم بکارگیری آرایش مفید برای پرسپولیس و استفاده از نفرات آماده و کارساز در این سیستم ها ، نتایج غیر قابل تصوری را در پی داشته است.

5 تساوی و یک برد در دور برگشت برای مسئولین و هواداران پرسپولیس غیرقابل قبول است. اما از سوی دیگر امیرقلعه نویی از ابتدای فصل سیستم متداول

2-5-3 را برای تیمش در نظر گرفت و با بها دادن به جوانان شایسته نتایج مطلوبی را بدست آورد. قلعه نویی شرایطی را در تیم خودش بوجود آورده که حتی بازیکنان بزرگ این تیم نیز نمی دانند در ترکیب اصلی قرار خواهند گرفت یا نه.

رقابت سالم و شدید در بین نفرات هم پست ، کار امیر را برای انتخاب بازیکنان شایسته راحت کرده است.

مزید قلعه نویی بر وینکو را می توان در یک جمله بررسی کرد. امیر واقعاً به نفرات شایسته میدان می دهد و اسم و رسم نفرات تیم ، برایش بی اهمیت است ولی وینکو نمی تواند بزرگان تیمش را نیمکت نشین کند حتی اگر آنها در طول پنج بازی موفق به گلزنی نشوند.

پیروانی- فکری دو کاپیتان برای گلزنی

گل فراموش نشدنی و زیبای محمود فکری در بازی رفت ( دربی 55) بیانگر این نکته است که تعصب و علاقه کاپیتانها برای گلزنی در این رقابت مهم بیش از سایر نفرات تیم می باشد.

از سوی دیگر گل بیادماندنی افشین پیروانی در فینال جام حذفی سال 79 نیز بیانگر این موضوع است.

پیروانی در دربی 55 نیز می توانست برای پرسپولیس گلزنی کند اما توپ او با اختلاف کمی از بالای دروازه آبی پوشان به اوت رفت.

ولی برای این بازی مطمئناً بارها وبارها شاهد رویارویی پیروانی و فکری با تجربه خواهیم بود زیرا هر دو برای گلزنی تلاش می کنند. حداقل صحنه ای که

می تواند برای رودرویی  این دو کاپیتان در نظر گرفت، هنگام ارسال ضربات شروع مجدد خواهد بود، که هم افشین و هم محمود برای استفاده از ضربات سر یا ریباند توپ در محوطه جریمه تیم حریف حاضر خواهند شد.

اما مهمترین وظیفه کاپیتان ها در دربی، حفظ نظم و انسجام تیمی درون زمین و انتقال دستورات مربیان به سایر نفرات تیم است.

این دو باید در بحرانی ترین شرایط تیم خود را برای حمله و گلزنی ترغیب کنند و هر کدام بهتر بتواند به روی نفرات خود مسلط شوند پیروز میدان لقب خواهند گرفت.

دایی- قربانی تجربه مقابل انگیزه

علی دایی بهترین گلزن ملی جهان در بازی رفت نتوانست در مقابل جوان با انگیزه و جویای نامی به نام پیروز قربانی موفق باشد.

البته مصدومیت دایی نیز مزید بر علت شد تا این مهاجم سرشناس نتواند بیش از یک نیمه در این مسابقه بازی کند.

در بازی برگشت مسلماً کار پیروز قربانی که به تازگی ملی پوش شده است بسیار سخت می شود .

پیروز باید در این بازی بسیار تلاش کند تا بتواند جلوی علی دایی را بگیرد. علی دایی حدود 580 دقیقه است که نتوانسته برای پرسپولیس گل بزند و شخصیت ورزشی خود را زیر سؤال رفته، می بیند. به غیر از این دایی تشنه گلزنی در دربی است و تا به امروز موفق نشده در دربی پرسپولیس- استقلال گلی را به ثمر برساند.

این مسائل باعث شده کار پیروز قربانی بسیار مشکل شود. پیروز نمی داند یک لحظه غفلت از دایی مساوی است با گل خوردن استقلال و این نکته کار او را سختتر می کند.

سامره- گل محمدی هر دو بدنبال اثبات شایستگی

سوپر سامره لقب گلزن ترین مهاجم استقلال در مقابل پرسپولیس طی 3 سال گذشته است.

ولی آنچه سامره را رنج می دهد نداشتن جایگاه مناسب در تیم ملی ایران است.

علی سامره هنوز نتوانسته است در تیم ملی به آنچه می خواهد دست یابد. مهاجم گلزن استقلال به غیر از گلزنی در این دیدار به جایگاه ثابت در تیم ملی می اندیشد.

اما از سوی دیگر یحیی گل محمدی باتجربه هم در خط دفاعی قرمزها قرار گرفته است.

بازیکنی که در حال حاضر یکی از بهترین مدافعین ایران است و می خواهد با مهار علی سامره خط حمله استقلال را از کار بیاندازد.

گل محمدی برای مهارسوپر سامره چیزی کم ندارد. گل محمدی  نمی خواهد اشتباه خود را در دیدار تبریز تکرار کند و تمام تلاشش را می کند تا سامره نتواند گلی را به ثمر برساند. نبرد سامره و گل محمدی بسیار جالب خواهد بود.

باقری- اکبری هیجان و التهاب در میانه میدان

کریم باقری را همه می شناسند. گلزن ترین هافبک تیم ملی ایران . ولی کریم همان کریم جام جهانی 98 نیست. کریم افت زیادی کرده است ولی حتی 20 درصد آن کریم هم برای اقتدار هر تیمی اهمیت دارد.

باقری در هفته های گذشته ،عملکرد مطلوبی داشته است و در حال حاضر به مهره قابل اطمینان در میانه میدان پرسپولیس تبدیل شده است. از سوی دیگر نیز گلزن استقلال در دو بازی گذشته کسی نیست جز یدالله اکبری که طراح حملات تیم استقلال نیز می باشد.

نبرد اکبری- باقری در میانه میدان و در این بازی سرنوشت ساز که هر تیمی میانه میدان را برای خود کند پیروز است می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.

شوتهای مهلک و پاسهای زیبای کریم در مقابل بازی خوانی عالی اکبری می تواند نوید بخش یک نبرد زیبا در میانه میدان باشد. مطمئناً این دو اسیر هیجانات بازی نشده و به مسائل حاشیه ای روی نمی آورند و برای پیروزی تیم خود تلاش خواهند کرد.

چه کسی می خواهد در مقابل حامد کاویانپور بازی کند و این ملی پوش تند و تیز پرسپولیس را مهار کند؟ منصوریان، سید عباسی؟

یا چه کسی می خواهد در مقابل علیرضا نیکبخت آماده قدعلم کند و جلوی حملات طوفانی این بازیکن پا به توپ را بگیرد؟ جواد کاظمیان خان محمدی و یا امامی فر؟

آیا محمد نوازی رودرروی پژمان جمشیدی قرار می گیرد؟ محمد و پژمان هر دو درپی پیراهن تیم ملی هستند. پس اگر مقابل هم بازی کنند، نبرد جالبی را بوجود می آورند آیا به حمید استیلی، فرزاد مجیدی، عیسی ترائوره و سایر بازیکنان سرشناس دو تیم بازی می رسد؟

باید منتظر نشست و دید چه کسی پیروز این دیدار خواهد بود و یا امتیازها بین دو تیم تقسیم می شود؟