تبیان، دستیار زندگی
غذاهای خوب به ما احساس امیدواری می‌دهند و همه ما نیاز به خوردن این نوع غذاها داریم؛ اما در ابتدا باید رابطه بین غذایی که می‌خوریم و تغییری که در رفتارمان حاصل می‌شود را بدانیم و اینکه عملکرد مغز چه تغییری می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و خلق و خوی


غذاهای خوب به ما احساس امیدواری می‌دهند و همه ما نیاز به خوردن این نوع غذاها داریم؛ اما در ابتدا
باید رابطه بین غذایی که می‌خوریم و تغییری که در رفتارمان حاصل می‌شود را بدانیم و اینکه عملکرد مغز
چه تغییری می‌کند.

غذا و اخلاق

مغز ما توسط برخی مواد شیمیایی که از تک‌تک سلول‌های عصبی عبور می‌کنند با سایر قسمت‌های بدن ارتباط برقرار می‌کند. این مواد شیمیایی را انتقال دهنده‌های عصبی می‌نامند و از غذاهایی که می‌خوریم به وجود می‌آیند. انتقال دهنده‌های بسیاری تحت تأثیر رژیم غذایی و آنچه می‌خوریم، هستند و سروتونین، نوراپی‌نفرین و دوپامین نام دارند. دوپامین و نوراپینفرین مواد شیمیایی هوشیاری هستند که به ما کمک می‌کنند تا فکر کنیم و خیلی سریع واکنش نشان دهیم. سروتونین یک ماده شیمیایی آرام‌بخش است که استرس و اضطراب را از بین می‌برد.

غذاهایی که شما را بیدار نگه می‌دارند

* لیمو: لیموها کاربرد زیادی دارند؛ از درمان آسم گرفته تا تحریک کبد. برای آنکه به کمک لیمو سر حال و به عبارتی دوباره شارژ شوید، کافی است فقط کمی آن‌را بو کنید و یا چند قطره از آب آن را بنوشید تا به شما حس سرزندگی و نشاط دهد. به خاطر همین ویژگی است که در بیشتر خوشبو کننده‌ها از اسانس لیمو استفاده می‌شود.

* بروکلی: این سبزی حاوی «بورون» است که باعث ایجاد هماهنگی بین چشم و دست و توجه و تمرکز می‌شود. غذاهایی که سرشار از بورون هستند، استخوان‌ها را محکم نگاه می‌دارند و قند خون را تنظیم می‌کنند.

* سیب: سیب از ذهن محافظت و متعاقباً از زوال حافظه جلوگیری می‌کند. سیب تقریباً تأثیری مشابه کافئین دارد.

* آب پرتقال: اگر هر روز صبح آب پرتقال بنوشید، در طول روز سرحال‌تر خواهید بود. پرتقال حاوی ویتامین C است که خستگی را از بین می‌برد و باعث افزایش فعالیت جسمی می‌شود. برای کاهش مصرف کالری، به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورید.

طبق نظر متخصصان، همواره کمبود برخی از ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها روی خلقیات

اثر می‌گذارند. رژیم‌های غذایی ناسالم و وضعیت فیزیولوژیکی بدن باعث به وجود آمدن چنین کمبودهایی می‌شود؛ لذا برطرف کردن این کمبود اهمیت بسیاری دارد

غذاها و درمان افسردگی

* ماهی تُن: بر اساس پژوهش‌ها، یک پنجم افرادی که دچار افسردگی می‌شوند، با کمبود ویتامین B6 مواجه هستند و ماهی تن می‌تواند 60 درصد از نیاز روزانه هر فرد به ویتامین B6 را تأمین کند.

* شکلات تلخ: شکلات تلخ باعث افزایش اندورفین و رساندن آن به مغز و در نتیجه احساس لذت بیشتر می‌شود. این ماده حاوی فنیل اتیل آمین می‌باشد که محرک عشق و علاقه‌مندی است. هر چه کاکائو تلخ‌تر باشد، بیشتر ایجاد احساسات خوشایند می‌کند؛ بنابراین همیشه انواع تیره‌تر آن‌ها را خریداری کنید.

* گردو: گردو از مغزهایی است که واقعاً باعث می‌شود به لب‌هایتان خنده بیاید. گردو امگا 3 فراوانی دارد که به عملکرد بهتر سلول‌های مغز و انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق و خو کمک می‌کند.

چگونه می‌توانیم از طریق غذاها خوش اخلاق‌تر شویم؟

متخصصان تغذیه معتقدند که همه افراد باید به صورت منظم غذا بخورند؛ چرا که منظم غذا خوردن روی خلقیات اثر می‌گذارد. گاهی اوقات گرسنگی بیش از اندازه روی افراد تأثیر گذاشته و آن‌ها را کم تحمل می‌کند. آن‌ها می‌گویند غذا را باید به صورت منظم، اما در حجم کم و وعده‌های غذایی بیشتر خورد. وعده‌های غذایی پر فاصله باعث افزایش عصبانیت و پرخاشگری می‌شود. بر اساس پژوهش‌هایی که تا به حال در مورد غذاها و اثرات آن‌ها بر خلق و خوی انجام شده، غذاهای حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک، روی سیستم عصبی تأثیر مثبتی دارند و از ابتلا به افسردگی تا حدودی پیشگیری می‌کنند. پس بهتر است از ماهی قزل‌آلا، بروکلی، سالاد کاهو و سینه مرغ بیشتر استفاده کنید.

دانشمندان می‌گویند برای خوش اخلاق شدن، سلنیوم بیشتری مصرف کنید. سلنیوم در جو، آرد گندم، حبوبات، لبنیات کم چرب، آجیل و غذاهای دریایی یافت می‌شود و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

غذاهایی که به افزایش توان جنسی شما کمک می‌کنند

* موز: نه تنها رنگ شاد و قشنگی دارد، بلکه حاوی ویتامین B6 فراوانی است که باعث افزایش میزان سروتونین در بدن می‌شود. علاوه بر آن حاوی بوفوتنین آلکالوئید می‌باشد که توان جنسی را افزایش می‌دهد. بعد از خوردن موز احساس شادی بیشتری می‌کنید.

* گرد فلفل: اگر توان جنسی شما کاهش زیادی یافته و این مسئله روی روابط و زندگی زناشوئی تأثیر گذاشته است، به طور مستقیم مقداری گرد فلفل روی غذاهای‌تان بپاشید و خیلی زود متوجه تغییرات ناشی از آن باشید.

* بادام: بادام برای سلامت ما مفید است؛ اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که سرشار از چربی‌های اصلی و تنظیم کننده پروستاگلاندین است که هورمون جنسی ترشح می‌کند.

* وانیل: وانیل قابلیت بهبود توان جنسی در آقایان را دارد.

متخصصان تغذیه معتقدند که همه افراد باید به صورت منظم غذا بخورند؛ چرا که

منظم غذا خوردن روی خلقیات اثر می‌گذارد. گاهی اوقات گرسنگی بیش از اندازه

روی افراد تأثیر گذاشته و آن‌ها را کم تحمل می‌کند

غذاهایی که عصبانیت را کاهش و شما را تسکین می‌دهند

* هندوانه: این میوه آبدار حاوی سیترولین و آرژینین است که هر دو از مواد شیمیایی محرک برای تولید اکسید نیتریک می‌باشند. اکسید نیتریک ترکیبی است که باعث رها شدن و آرامش رگ‌های خونی بدن می‌شود. هندوانه بهترین درمان طبیعی به جای ویاگرا است.

* چای جینسینگ: جینسنگ از دیرباز در کاهش استرس و نگرانی‌ها و اضطراب‌های شدید مؤثر بوده است.

* قلوه: قلوه حاوی مقدار زیادی فسفاتیدیل سرین است که تأثیر زیادی در کاهش استرس و رفع عصبانیت دارد و موجب کاهش استرس و بهبود خلق و خو می‌شود.

* سالمون: اسید چرب امگا 3 در سالمون که اسید دُکوزاهگزانوئیک نام دارد (DHA)، برای پوست بسیار مفید است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف مقداری DHA باعث کاهش احتمال ابتلا به افسردگی، خشونت و پرخاشگری می‌شود.

چه غذاهایی روی خلقیات ما تأثیر منفی دارند؟

طبق نظر متخصصان، همواره کمبود برخی از ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها روی خلقیات اثر می‌گذارند. رژیم‌های غذایی ناسالم و وضعیت فیزیولوژیکی بدن باعث به وجود آمدن چنین کمبودهایی می‌شود؛ لذا برطرف کردن این کمبود اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که علاوه بر برطرف کردن نیاز جسمی، تأثیر زیادی در بهبود اخلاقیات نیز دارد. دانشمندان مصرف زیاد کافئین را توصیه نمی‌کنند؛ چرا که باعث بی‌خوابی‌های شبانه، کج خلقی و پرخاشگری می‌شود. شاید علت این پرخاشگری‌ها بیش از هر چیزی مربوط به کاهش مقدار خواب در اثر مصرف کافئین زیاد باشد. علاوه بر کافئین، چربی‌های اشباع ضمن آنکه سلامت قلب را به خطر می‌اندازند، باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی نیز می‌شوند؛ لذا مصرف آن‌ها به میزان زیاد توصیه نمی‌شود و باید تا جایی که می‌توانید، مصرف آن‌ها را کاهش دهید تا از خطرات ناشی از آن‌ها در امان بمانید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای سلامت

مطالب مرتبط:

این مواد غذایی لبخند به لبهایتان می‌نشاند

چه بخوریم که خوش به حالمان شود؟

اگر خستگی رهایتان نمی‌کند این‌ها را بخورید

8 ماده‌ی غذایی برای مهار استرس

این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

تأثیر برنامه غذایی بر اخلاق

خوش خلقی زنان یائسه با تغذیه

کنترل اضطراب با مواد غذایی

5 ماده‌ی غذایی ضد خستگی

تغذیه بر خلق و خو موثر است

بهترین غذاهای شادی آور

پنج ماده غذایی برای بهبود احساسات

غذاهای موثر در احساس بدحالی

غذاهای آماده باعث افسردگی می‌شوند

رژیم غذایی مفید برای افسردگی

غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی

غذاهای مفید در درمان مشکلات عصبی و روحی

درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(1) و (2)

مواد غذایی استرس زا

مواد غذایی کاهش دهنده استرس

برای آرامش اعصاب چه باید خورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.